Eksport til Grønland og Færøerne

Danske producenter, importører, mellemhandlere, samt distributører, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland og Færøerne, kan fra august 2025 anmode om refusion af den dansk betalte pant. Dermed pålægges panten ikke de grønlandske og færøske forbrugere. Denne ordning administreres af Dansk Retursystem og er gratis at benytte sig af. Ordningen er omfattet af pantbekendtgørelsen.

Sådan anmoder I om refusion af pant

I kan anmode om refusion af pant for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som efter 1. juli 2025 er eksporteret til Grønland og Færøerne. I kan anmode om refusion af pant én gang om måneden og første gang den 1. august 2025. I må også meget gerne pulje anmodningerne sammen for en længere periode. Dog skal I være opmærksomme på, at I skal sende anmodningen senest seks måneder efter, at drikkevarerne er eksporteret, hvilket er den dato, der fremgår af eksporterklæringen. For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når det er trådt i kraft.

Tilmelding til Dansk Retursystem

For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen. Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Krav til dokumentation for refusion af pant

Når I anmoder om refusion af pant, skal I, sammen med anmodningen, indsende dokumentation til Dansk Retursystem. Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant.

I skal desuden oplyse følgende:

  • GTIN-nummer/ EAN-nummer for hver enkelt drikkevareemballage.
  • Producent af drikkevareemballagerne.
  • Antal drikkevareemballager af hver GTIN-nr./ EAN-nr.
  • Hvornår drikkevareemballagerne er eksporteret.

På Udbyderportalen kan I indtaste oplysningerne, eller I kan uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV eller Excel.

Den videre proces

Når I har indsendt jeres anmodning om refusion, vil I få mulighed for at downloade en kvittering, som vi anbefaler, at I gemmer som dokumentation for jeres anmodning. Dansk Retursystem gennemgår med det samme anmodningen for den nødvendige dokumentation. Har vi brug for yderligere dokumentation eller oplysninger, vil vi kontakte jer hurtigst muligt. Når Dansk Retursystem har modtaget alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for fem uger få jeres pant refunderet.

Spørgsmål og svar

Hvem kan søge refusion?

Hvis I er en dansk producent, importør, mellemhandler og distributør, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland, kan I ansøge om refusion af den dansk betalte pant.

Hvornår kan vi anmode om refusion?

I kan anmode om refusion én gang pr. måned og første gang den 1. august 2025 for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som er eksporteret efter den 1. juli 2025 ​

For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når dette er trådt i kraft.

Hvordan anmoder vi om refusion?

For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil: Log ind i udbyderportal. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen.​

Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Skal vores virksomhed være registreret til eksport for at kunne anmode om refusion?​

Ja, jeres virksomhed skal være registreret til eksport. Er de ikke registreret til eksport, skal de skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Hvilke krav er der til dokumentation for refusion af pant?

Når I anmoder om refusion af pant skal I, sammen med anmodningen, indsende ​

dokumentation til Dansk Retursystem. ​

Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant. ​

I skal desuden oplyse følgende: ​

  • GTIN-nummer/ EAN-nummer for hver enkelt drikkevareemballage ​
  • Producent af drikkevareemballagerne ​
  • Antal drikkevareemballager af hver GTIN-nr./ EAN-nr. ​
  • Hvornår drikkevareemballagerne er eksporteret ​

På Udbyderportalen kan I indtaste de ønskede oplysninger, eller I kan ​

uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV- eller Excel-format. ​

Hvorfor er der krav til dokumentation?

Der er krav til dokumentation, da Dansk Retursystem skal verificere, at der er betalt dansk pant af drikkevareemballagerne og at drikkevareemballagerne er eksporteret til Grønland eller Færøerne. ​

Hvornår får vi vores pant refunderet?​

Når Dansk Retursystem har modtaget jeres anmodning om refusion af pant med alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for 5 uger få jeres pant refunderet. Har vi brug for yderligere oplysninger, kontakter vi jer hurtigst muligt.​

Hvorfor skal vi gemme kvitteringen?​

Vi anbefaler at I gemmer den kvittering I får som dokumentation for jeres anmodning, da den ikke gemmes på portalen.​

Kan vi få refusion af sekundære pantmærker (selvklæbende pantetiket), som er eksporteret? ​

Ja, hvis der eksporteres sekundære pantmærker (selvklæbende pantetiket), kan I også få refusion for dette. Trykningsomkostninger refunderes ikke.​

Kan der anmodes om refusion af driftsgebyret?​

Nej, der kan kun anmodes om refusion af den dansk betalte pant​

Kan der anmodes om refusion af pant ved eksportering til andre lande end Grønland og Færøerne?

Nej, det er kun ved eksport til Grønland og Færøerne, at der kan anmodes om refusion af den dansk betalte pant på drikkevareemballager.

Hvorfor kan der ikke søges refusion af pant ved eksportering af pant til andre lande end til Grønland og Færøerne?

Pantsystemet er politisk reguleret i en bekendtgørelse till Miljøbeskyttelsesloven kaldet Pantbekendtgørelsen. Bekendtgørelsen præciserer bl.a. hvilke drikkevarer og emballager, der skal sættes pant på. Den regulerer også, hvilke lande, der kan anmodes om refusion af pant til ved eksport. På nuværende tidspunkt er dette Grønland (og Færøerne fra 2026).

Vores Pant

Vores Pant-appen gør det nemt for erhvervskunder, at få hentet tomme flasker og dåser med pant, så vi kan sikrer, at de alle bliver genanvendt til nye flasker og dåser. Læs her hvordan I kommer i gang og hvordan I bruger appen, når I er tilmeldt som kunde hos os.

Vores Pant download
Sådan kommer I i gang – download appen
  1. Download Vores Pant i App Store eller Google Play. Alle medarbejder, som har med pant at gøre hos jer, kan alle downloade appen på deres telefon. I kan også scanne QR-Roden i telefonen for at downloade appen.

  2. Log på med jeres kundenummer.
    Er I allerede kunde: I finder det på jeres faktura eller ordrebekræftelser
    Er I nytilmeldt kunde: I finder det på jeres tilmeldingsbevis
    Er I ikke kunde i Dansk Retursystem endnu: læs mere her og se om I kan blive kunde.  

    I kan også kontakt kundeservice på 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper de gerne.  

  3. Første gang I logger ind i Vores Pant, skal I som ekstra sikkerhed bruge en engangskode. Den bestilles i appen og sendes til den kontaktperson, som er registreret hos os. Det er derfor vigtigt, at denne person hjælper evt. øvrige medarbejdere med at komme på Vores Pant første gang, da engangskoden de bestiller sendes til vedkommende via mail eller sms. Det kan lyde lidt omstændigt, men det er for at sikre jeres data.

    Hvis Vores Pant ikke har været brugt i 90 dage, bliver brugeren automatisk logget ud og skal logge ind igen med kundenummer og engangskode for at bruge appen.  

  4. Husk, at notifikationer skal være slået til i appen, så I får besked, når vi har igangsat en afhentning af jeres pant og I kan se hvornår vi kommer, så I kan sætte panten frem til chaufføren.
With English subtitles:
Det kan I med Vores Pant
  • Scanne alle fyldte sække og/eller foldekar med tomme flasker og dåser i takt med de fyldes
  • Følge med i hvad I har scannet
  • Bestille sække, strips og pantbokse, når I har behov
  • Se, hvornår et besøg igangsættes
  • Se, hvilken dato vi kommer og henter panten, så I kan sætte den frem til chaufføren
  • Se, når vi har hentet panten hos jer
  • Se, når panten er optalt og afregnet.
  • Nemt skifte mellem flere virksomheder, hvis I har flere tilknyttet, som I scanner pant for.

Ved fejlscanninger kan I også …

  • Slette scannede sække, hvis fx sækken ikke er fyld, sækken er gået stykker, sækken er blevet stjålet, pakket forkert eller blevet scannet og tilknyttet på en forkert virksomhed.
  • Slette scannede foldekar, hvis de fx ikke er fyldt, er fejlsorteret eller blevet scannet og tilknyttet på en forkert virksomhed.
Sådan bruger I Vores Pant
  • Hver gang I har en fyldt sæk, lukker I den med en strip og scanner QR-koden midt på sækken.
  • Hver gang I har et fyldt foldekar, lægger I låg på, lukker det til med strips og scanner stregkoden nederst på karret.
  • Når I mangler sække, strips eller pantbokse, bestiller I dem I appen.
  • Har I ved en fejl scannet et tomt foldekar eller en tom sæk, så kan I nemt slette det i appen.
  • Husk, hvis Vores Pant ikke har været brugt i 90 dage, bliver man automatisk logget ud og skal logge ind igen med kundenummer og engangskode for at bruge appen.
Få her en tur rundt i appen:
With English subtitles:
Sådan pakkes sække
  • I kan kun benytte Dansk Retursystems indsamlingssække til afhentning af pant. De store sække er kun til plastikflasker og dåser. De små sække er kun til glasflasker. Vin- og spiritusflasker må ikke komme i sækken til glas.
  • Flasker og dåser skal fyldes til stregen på sækken, som max på veje 15 kg. Husk derfor, at tømme alle emballager for indhold – inden de kommes i sækken – ellers kan vi ikke tage den med retur.
  • Udenlandske flasker og dåser er velkommen i sækkene, så de kan genanvendes, men vi udbetaler ikke pant for dem.
  • Luk sækken med en strip og scan QR-kode midt på sækken med Vores Pant så snart en sæk er fyldt, så vi kan følge jeres mængder.
  • Når I får besked i appen om afhentning, så stil sækkene frem, så de er klar til chaufføren. Sækkene skal placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller umiddelbart i nærheden af (vare-)elevator. 
  • Mangler I fleres sække og strips eller pantbokse, kan I nemt bestille dem appen. Her finder I priser og betingelser.
Se filmen:
With English subtitles:
Sådan pakkes foldekar
  • Saml foldekar ved at løfte de fire sider op og klik dem på plads.
  • Foldekarret er kun til glasflasker med dansk pantmærke. Vin- og spiritusflasker må ikke komme i karret.
  • Husk altid at have låg på foldekarret, hvis det står under åben himmel, så der ikke kommer vand i karret.
  • Når foldekarret er fyldt til 5 cm under kanten, lægger I låg på og lukker det til med en strip i hvert hjørne. Herefter scanner I stregkoden med Vores pant. Stregkoden findes på enden af karret.
  • Når I får besked i appen om afhentning, så stil foldekarrene frem, så de er klar til chaufføren. I må max stille to kar oven på hinanden.
Se filmen:
With English subtitles:
Sådan gør I panten klar til vores besøg

Når I kender afhentningsdagen via den notifikation, som I får i appen, skal I stille jeres sække og/eller foldekar klar til chaufføren:

  • Sække skal placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller i umiddelbar nærheden af (vare-)elevator.
  • Foldekar skal stå som aftalt og der skal være fast underlag (asfalt eller fliser) fra vejen og hen til karrets placering, så chaufføren kan komme til med sin palleløfter.
  • Er der gået hul i en sæk, så ompak den i en ny. Husk dog, at slette den gamle sæk i appen og scan den nye. 

Sådan bruges Vores Pant

Se vores lille film, som forklarer hvordan I bruger Vores Pant i hverdagen, så vi kan sikre, at I automatisk får hentet jeres pant, når I har nået det aftalte bookingpunkt.

Spørgsmål og svar

Hvor finder vi vores kundenummer?

Det finder I på jeres seneste faktura, men har I ikke den, så kontakt os på kundeservice@dansk-retursystem.dk eller 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper vi dig., men hav gerne jeres CVR-nummer klar.

Hvorfor skal vi scanne hver gang, vi har en fyldt en sæk eller et foldekar?

Det skal I, så vi kan følge jeres pantmængder, så vi bedre kan planlægge den mest optimale afhentningsrute til fordel for jer, os og miljøet. Herved slipper I også for at bestille afhentning, da det sker helt automatisk.

Kan vi ikke bare ringe, når vi ønsker at få hentet vores pant?

Som udgangspunkt nej, da I med Vores Pant sikres en bedre optimering af vores ruteplanlægning, da vi løbende kan følge jeres pantmængder. Det er derfor vigtigt, at I altid scanner sække og/eller foldekar så snart de er fyldt. Når I har nået jeres aftalte bookingpunkt, igangsætter vi helt automatisk en afhentning.

Hvad gør vi, hvis vi ikke har fået bestilt nye sække og chaufføren er på vej til os?

Hvis en chauffør er på vej ud for at hente pant hos jer, så vil han godt kunne sælge en rulle sække eller to fra bilen. Er det ikke nok, så skal I bestille i appen.

Hvorfor kan vi ikke se, at vi har bestilt sække og strips i appen?

Så snart I har bestilt sække og strips i appen sendes der en ordrebekræftelse til den mail, som vi har registreret på jeres virksomhed. Men bestillingen kan først ses i appen, når vi planlægger afhentning hos jer.

Husk derfor, at give besked til de medarbejder, som også bruger appen, når du har bestilt sække og strips, så I ikke kommer til at bestille flere end I har brug for.

Hvorfor kan vi ikke se hvornår pengene er udbetalt i appen?

Når jeres sække og/eller foldekar forsvinder fra appen, så betyder det, at de er talt op og pengene er udbetalt. I modtager som altid en kreditnota pr. mail, som viser hvor mange penge I får udbetalt og hvornår de er til rådighed på jeres konto. Vi udbetaler penge to gange om måneden.

Kar, sække , øvrige materialer og leveringsbetingelser

Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.

 Læs mere

Kom med ind bag flaskeautomaten

Hver dag panter danskerne over fem mio. flasker og dåser, og måske har du stået der ved flaskeautomaten og spekuleret på, hvad der sker på den anden side?
Vi har lavet en film om flaskens rejse. Det er sådan set samme rejse for dåser, for det handler om, at hver gang du panter, sørger vi for, at din pant bliver indsamlet og sorteret, så materialer kan blive genanvendt til nye flasker og dåser.
I Danmark er vi blandt verdens bedste til at pante. 93% af alle flasker og dåser kommer retur og kvaliteten i materialerne er i top.

Pantservice – hvis panten skal hentes fra jeres event

I Dansk Retursystem tilbyder vi at hente, optælle og afregne panten fra jeres event – vi kalder det Pantservice. For at blive en del af vores Pantservice, skal I kunne garantere, at I minimum forventer at stå med 1.000 tomme flasker og dåser efter jeres event. 

Sådan fungerer Pantservice

Klik på det enkelte trin i processen herunder og se, hvordan det fungerer fra I tilmelder jer Pantservice til I har fået pantpengene fra jeres event. Vi glæder os til at samarbejde og gøre, hvad vi kan, for at jeres event forløber så gnidningsfrit og miljøvenligt som mulig.

Lastbil henter pant
Tilmelding til Pantservice

For at gøre brug af vores Pantservice til jeres event, så skal I oprettes som kunde i Dansk Retursystem og vi skal i den forbindelse bruge en række informationer fra jer som fx:

  • Stamoplysninger: Firmanavn, eventnavn, cvr-nummer, kontaktpersoner, telefon og e-mail
  • Startdato og slutdato for jeres event
  • Ønsket dato for afhentning af panten
  • Forventninger til hvor meget pant I skal have hentet. Det kan måske lyde svært, men hvis I fx ved hvor meget I planlægger at købe ind jeres event af de forskellige emballagetyper: Glasflasker, plastikflasker og dåser med pant, så har I nok en ide om pantmængderne. *
  • Til- og frakørselsforhold til eventen
  • Særligt adgangskort til chauffør
  • Leveringsadresse for levering af vores indsamlingssække og /eller foldekar
  • Afhentningsadresse for afhentning af den sorteret pant i vores indsamlingssække og/eller foldekar.  

*Husk, for at blive eventkunde og gøre brug af vores Pantservice, skal I minimum kunne indsamle over 1.000 tomme flasker og dåser med pant (svarer til 5 af vores store indsamlingssække). Er det ikke muligt for jer at samle så meget pant, så henviser vi med fordel til en af vores 14 Pantstationer. Her kan I nemt og hurtigt aflevere store mængder af pant og afregningen sker inden for få dage på den konto, I ønsker.

Indsamlingssække og foldekar
Lille sæk til glasflasker
Lille sæk til glasflasker
Stor sæk til plastikflasker og dåser
Stor sæk til plastikflasker og dåser
Foldekar til glas
Foldekar til glas

Når I er tilmeldt vores Pantservice, skal også I benytte vores indsamlingssække og/eller foldekar (lastbærer). Når vi kender jeres forventninger til pantmængder på jeres event, så sikrer vi, at I får det antal leveret, som dækker jeres behov. Her kan I se jeres udgifter til sække og deposita for foldekar. Selve afhentningen, optællingen og udbetalingen af panten er gratis.

Sortering og tømning af flasker og dåser

Under jeres event skal I sortere de tomme flasker og dåser. Vi har to typer af indsamlingssække.

  • En stor sæk til plastikflasker og dåser
  • En lille sæk til glasflasker.

Sækkene er dimensioneret ud fra vægt, når de fyldes, så vi sikrer, at de overholder arbejdstilsynets krav.

Hvis I har mange glasflasker, kan det være en fordel at benytte foldekar, men det kræver, at vores chauffører kan komme til og fra opbevaringsstedet på et fast underlag med sin palleløfter.

I skal samtidig sikre, at der ikke kommer andet affald i sækkene eller karrene samt sikrer, at flasker og dåser er helt tømt for indhold.

Print og laminer evt. vores vejledning (PDF-fil) til de af jeres medarbejdere, som skal håndtere panten til jeres event.

Se her hvordan I skal pakke vores indsamlingssække og foldekar

Returscanner-app
Returscanner

Når I bliver eventkunde, beder vi jer downloade vores Returscanner-app på jeres mobiltelefoner. Alle der har med pant at gøre på jeres event kan downloade appen. Med appen scanner I de fyldte sække og/eller foldekar i takt med de bliver fyldt. Hermed ved vi hvor meget pant vi skal hente og kan sikre, at bilen er stor nok. Det er også jeres sikkerhed for hvilke mængder, I har afleveret, når panten overgår til os.

Tilgængelighed for chaufføren

Sørg for at der er et fast køreunderlag og at vores chauffør nemt kan få adgang til de pakkede sække med pant og/eller foldekar med glasflasker. Det er vigtigt at vi kan overholde både arbejdstilsynets- og vores sikkerhedskrav.

Afhentning og afregning

Vores chauffør kommer og henter panten på den aftalte dag og inden for et aftalt tidsrum. Herefter køres det til en af vores fabrikker hvor det optælles og sendes til genanvendelse. Inden for 14 dage modtager I pengene for panten på jeres konto.    

Administration

Gode råd og ideer før, under og efter jeres event

Der er mange ting at holde styr på som arrangør af en festival, byfest, et marked eller idrætsstævne – vi har her samlet nogle gode råd om håndtering af tomme flasker og dåser og andet affald, som I måske kan hente inspiration fra.  

Ønsker I at sælger eller udleverer egne drikkevarer?

Skal der sælges eller udleveres egne eller indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige på jeres event, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan vi tilbyde jer nogle særlige pantetiketter.

pantmærke

Har I brug for at tale med os om jeres event?

Hvis I ikke kan finde svar på jeres spørgsmål omkring håndtering af pant på jeres festival eller event, så er I altid velkommen til at kontakt os på 43323232 + tast 1. Vi har åbent mandag-torsdag kl. 07:00-17:00 og fredag kl. 07:00-16:30.

Gode råd og ideer før jeres event

At planlægge og holde en stor event eller festival, kræver omfattende forberedelser og detaljeret planlægning for at alt kører som smurt. Her har vi samlet en række gode råd og ideer, som vi bl.a. har hentet fra nogle af de større festivaler.

Gode råd og ideer før jeres event

En velorganiseret pant- og affaldshåndtering kan hjælpe med at holde området rent og give gæsterne og medarbejderne en positiv oplevelse. Her har vi samlet vores gode råd og overvejelser for pant- og affaldshåndtering, som måske også er brugbare for jer?

Tumbs up
Affaldsplan

Udarbejd en affaldshåndteringsplan, der dækker alle aspekter af affaldshåndtering før, under og efter jeres event.

Samarbejde med leverandører
Arbejd sammen med lokale affaldshåndteringsselskaber for at sikre korrekt fjernelse og behandling af affaldet og med os i Dansk Retursystem (link til ny side om pantservice), hvis I skal have hentet panten fra jeres event.

Sortering, genbrug og genanvendelse

Affaldssortering
Sørg for at have affaldsbeholdere og synlig skiltning til sortering af forskellige typer affald, såsom plastik, glas, organisk affald, restaffald og selvfølgelig flasker og dåser med pant. Hvis fx tomme flasker og dåser med pant havner i restaffald, kan de ikke genanvendes til nye fødevareemballager.

Genbrug og genanvendelse
Frem genbrug og genanvendelse ved fx at oprette affaldsstationer og informere deltagerne om, hvordan de korrekt sorterer deres affald.

Affaldsbeholdere og placering

Strategisk placering
Placer affaldsbeholdere strategisk rundt om på eventområdet, især nær madboder, indgange/udgange og områder med ekstra meget trafik. Vi anbefaler altid, at der er mange og synlige beholdere, der står med korte afstand mellem sig, fordi det motiverer gæsterne til at gøre ’det rigtige’.

Synlighed
Gør affaldsbeholderne synlige og let tilgængelige ved at bruge tydelig skiltning og evt. farvekodede beholdere og synlige og enkle plakater. I kan med fordel bruge de piktogrammerne som er udviklet til affaldssortering, som kommuner og virksomheder bruger – og som alle efterhånden kender fra gadebilledet og privaten. De kan gratis downloades her.

Piktogrammer events
Kommunikation og uddannelse

Oplysning
Informer deltagerne og de ansatte på eventen om affaldshåndteringsprocedurerne via fx synlig skiltning og annonceringer i boder, i nyhedsbreve og på sociale medier.

Frivillige
Træn frivillige til at hjælpe deltagerne med korrekt affaldssortering og til at holde området rent.

Mad og drikke

Engangsprodukter
Minimér brugen af engangsprodukter ved at opfordre boder/salgssteder til at bruge genanvendelige eller biologisk nedbrydelige materialer.

Overskydende mad og drikke
Arbejd evt. med lokale organisationer for at donere overskydende mad og drikke til velgørende formål, hvor det er muligt.

Rengøring og vedligeholdelse

Løbende rengøring
Sørg for løbende rengøring og oprydning af området under eventen for at forhindre, at affald og pant hober sig op.

Tilpas undervejs
Hvis fx affaldsbeholderne bliver for hurtigt fyldt eller der er områder, som flyder med affald, så sørg for hyppigere rengøring/tømning eller opsæt flere beholdere.

Efter eventen
Organiser en grundig oprydning efter eventen, hvor alt affald og pant fjernes, sorteres og området efterlades i samme stand, som da I modtog det.

Har I pant og selv ønsker at pante – kan vi med fordel henvise til vores pantstationer. Her er det nemt at aflevere meget pant på én gang og få pengene retur på den konto I ønsker inden for én bankdag.

Hvis I forud for eventen har indgået en aftale om, at vi i Dansk Retursystem henter, optæller og afregner panten, så ved I besked om hvordan det skal foregå – ellers kan I her læse mere om vores Pantservice.

Evaluering og forbedring

Feedback
Indsaml feedback om affalds- og panthåndteringen fra deltagere og personalet for at identificere områder, der kan forbedres, hvis jeres event skal gentages.

Evaluering
Lav en evaluering af pant- og affaldshåndteringen og brug denne viden til at forbedre fremtidige events og del den gerne med os i Dansk Retursystem.

Henter pant

Pantservice – skal I have hentet panten efter jeres event?

I Dansk Retursystem tilbyder vi at hente, optælle og afregne panten fra jeres event – vi kalder det pantservice. For at blive en del af vores pantservice, skal I kunne garantere, at I minimum forventer at stå med 1.000 tomme flasker og dåser efter jeres event.   

Pant-piktogrammer gør affaldssortering nemmere

Nu er det blevet lettere at sortere en sodavandsflaske eller en dåseøl med pant i den rigtige spand. Vi har udviklet pant-piktogrammer, som nu er blevet en del af det officielle piktogramsystem til affaldssortering, og dermed kan sættes på de beholdere, der indsamles pant i.

pant-piktogram

Festivaler og events

Skal I holde festival, byfest, marked eller idrætsstævne, hvor I sælger eller udleverer drikkevarer med pant? Så er her nogle gode råd og løsninger, som I med fordel kan tage med i planlægningen og afviklingen af jeres event.

Henter pant

Skal panten hentes efter eventen?

Hvis I skal sælge eller udlevere drikkevarer med pant og forventer at have mere end 1.000 tomme dåser og flasker, så kan vi hente panten – vi kalder det Pantservice. I skal blot tilmelde jer som eventkunde min. 4 uger før jeres event.

Gode råd og ideer før, under og efter jeres event

Et stort arrangement kræver planlægning – også når det gælder alt det bagvedliggende, som fx håndtering af pant og affald, som bliver genereret på en event. Vi har samlet en række gode råd, som vi bl.a. har fået fra nogle af de store festivaler!

Administration
pantmærke

Brug for pantetiketter til eventen?

Hvis der skal sælges eller udleveres egne eller indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige på jeres event, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan vi tilbyde jer nogle særlige pantetiketter.

Kar, sække og pantbokse

Læs mere om produkter og priser på kar og sække til opbevaring af den tomme pant inden den afhentes.

Foldekar

Foldekar er kun til glasflasker med pantmærke – og bruges typisk, når man har mange glasflasker.

Foldekar kræver, at I har plads til at stille dem indendørs eller i en aflåst gård. Vores chauffør skal også kunne hente foldekarrene med en palleløfter, og der skal derfor være et fast underlag som fx asfalt eller fliser fra vejen og hen til jeres kar. Et foldekar måler: L120 x B80 x H100.

Der skal låg og strips på foldekar, inden de afhentes og benytter I Vores Pant-appen, skal I scanne stregkoden som sidder nederst på foldekarret hver gang I har et fyldt kar. Herved kan vi se hvornår I har brug for en afhentning.

Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms, som I får tilbage, når I ikke længere bruger foldekar. Depositum bliver tilbagebetalt indenfor 5 uger.

Bestil foldekar og karlås

Sådan pakker I et foldekar

Karlås til foldekar

Med en karlås kan I sikrer jer mod panttyveri hvis jeres foldekar til glas står et sted, som mange har adgang. Låsen har en kode, som kun I kender og det er nemt at komme til karret i det daglige, da låsen kan holde låget mens i lægger jeres tomme flasker i karret.

En karlås kan ikke benyttes uden et foldekar. Se her hvordan den monteres og fungerer:

Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms (ekskl. foldekar), som I får tilbage, når låsen ikke længere benyttes og returneres til os. Depositum bliver tilbagebetalt indenfor 5 uger.

Bestil foldekar og karlås

Sæk til plastikflasker og dåser

Sække

Sække findes i to udgaver. Store til dåser og plastikflasker og små til glasflasker. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo. Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen.

Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. plus moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 6 kr. plus moms for en stor sæk og 3 kr. plus moms for en lille sæk. I skal altid scanne QR-koden på de sække, I fylder med tomme flasker og dåser via Vores Pant-appen og sætte lukkestrip på, inden de afhentes af vores chauffører. Herved ved vi, hvem der skal have pantpengene udbetalt.

Sådan pakker I sække

Lukkestrips

Strippen bruges til at lukke en sække og foldekar. De leveres i poser af 100 stk. Har I brug for ekstra, skal de bestilles via Vores Pant-appen eller Book og bestil.

Stpr pantboks

Stor pantboks til indsamling af plastikflasker og dåser

  • Pantboksen er dimensioneret til vores indsamlingssække til plastikflasker og aluminiumsdåser. Det betyder, at når boksen er fyldt til kanten, skal sækken op, lukkes og gøres klar til afhentning. Ca. mål på boksen: B:45, D:45, H:110,5 (bagtil) og H:89 (fortil)
  • Der er lavet et hul til en fod i bunden af boksen, så det er lettere for jer at tage en fyldt sæk med pant op af boksen.
  • Pantboksen skråner i toppen, da det bl.a. er med til at skabe bedre synlighed, hvis den fx står i en kantine eller ude i en butik. Det gør det nemmere for forbrugerne at se, hvor de skal pante.
  • Pantboksene er produceret i i kanalplast og kan nemt rengøres

    Pris pr. pantboks inkl. låg 170 kr./stk. inkl. levering. Bestilles i Vores Pant-appen.

Lille pantboks

Lille pantboks til indsamling af glasflasker

  • Pantboksen er dimensioneret til vores indsamlingssække til glasflasker. Det betyder, at når boksen er fyldt til kanten, skal sækken op, lukkes og gøres klar til afhentning. Ca. mål på boksen: B:28, D:27, H:73 (bagtil) og H:66,5 (fortil)
  • Der er lavet et hul til en fod i bunden af boksen, så det er lettere for jer at tage en fyldt sæk med pant op af boksen.
  • Pantboksen skråner i toppen, da det bl.a. er med til at skabe bedre synlighed, hvis den fx står i en kantine eller ude i en butik. Det gør det nemmere for forbrugerne at se, hvor de skal pante.
  • Pantboksene er produceret i i kanalplast og kan nemt rengøres

    Pris pr. pantboks inkl. låg 170 kr./stk. inkl. levering. Bestilles i Vores Pant-appen.

Den grønne tankegang kommer med hjem

Mød kundeservicekonsulent Victor Rosenvinge

Inden jeg kom til Dansk Retursystem, var jeg ikke så klimabevidst. Men det at være med til at gøre en forskel, og fortælle kunderne, hvorfor vi gør, som vi gør, det er fedt

Den gode dialog med kunderne, betyder meget for for mig

Victor gik oprindelig med en drøm om at blive kørende sælger, det lå i generne fra hans familie. Men en travl og spændende hverdag som kundeservicekonsulent i Dansk Retursystem med mange forskellige opgaver, har holdt Victor til ilden, og han har på ingen måde planer om at skifte jobbet ud med et andet job.

Hvordan kom du til Dansk Retursystem?

Da de første pantstationer skulle åbne i 2015, søgte Dansk Retursystem efter en juniorkonsulent. På det tidspunkt arbejdede jeg som salgsleder i COOP, og gik med en drøm om, at jeg skulle ud og være kørende sælger. Jeg havde ikke det store kendskab til Dansk Retursystem, udover at jeg var ansvarlig for butikkens flaskeautomat, og var den, som skulle bestille afhentning af pantemballager hos dem.

Stillingen lød spændende, jeg skulle være med til at starte 13 nye pantstationer op i Danmark samtidig med, at jeg også ville have kundekontakten udadtil. Min plan var, at jeg ville være i jobbet i to år, inden jeg skulle videre som sælger, men her syv år efter, er jeg her stadig. Det hænger nok sammen med, at der hele tiden sker noget nyt, og der aldrig er to dage, der er ens. Indimellem bliver jeg også ’udlånt’ til andre afdelinger, hvilket giver mig en masse god viden, som jeg kan bruge, når jeg er ude hos kunderne.

Hvad betyder det for dig, at du arbejder i en miljøvirksomhed?

Jeg er faktisk overrasket over, hvor meget miljødelen betyder for mig. Inden jeg kom til Dansk Retursystem, var jeg ikke så klimabevidst. Men det at være med til at gøre en forskel, og fortælle kunderne, hvorfor vi gør, som vi gør, det er fedt. Den grønne tankegang fylder også, når jeg ikke er på job, fx når jeg ubevidst kommer til at ’opdrage’ på venner og familie. Men det er vist en almenkendt arbejdsskade, som de fleste af mine kolleger også har tilegnet sig.

Hvordan er en god dag på kontoret?

Jeg er kørende konsulent og tager ud til vores kunder, som er butikker og virksomheder, der får hentet pant, og rådgiver dem om forskellige pant-løsninger.

Den gode dialog med kunderne, betyder meget for mig. Det at en kunde ringer og siger tak for hjælpen, fordi jeg hjalp med at løse et problem hos dem, gør mig glad. Som konsulent skal du kunne sætte dig ind i kundernes behov, være tålmodig og på bedste vis få løst de problemer, som dukker op. På den måde får du opbygget en god og positiv relation til dine kunder.

Livet på landevejen og friheden til at kunne planlægge arbejdet i mit eget tempo, sætter jeg stor pris på. Selvom jeg er meget mig selv, når jeg sidder i bilen, så har stadig en tæt kontakt til mine kolleger, og altid en livline at ringe til, hvis det pludselig brænder på.

Kulturen er noget ganske særligt

Vi er en rummelig og åben arbejdsplads, der giver plads til forskelligheder. Der er højt til loftet, rigeligt med humor og en uformel omgangstone. Når jeg møder ind på kontoret, bliver jeg altid mødt af søde kolleger, der giver sig tid til en hyggelig snak.

Læs andre portrætter

Great Place To Work

CSR i Dansk Retursystem

Hos Dansk Retursystem ønsker vi mangfoldighed blandt medarbejdere og ledere på alle niveauer. Det skal ske med plads til individuelle hensyn og sådan, at virksomheden som minimum afspejler det omgivende samfund.