Danskerne panter som aldrig før
Årsrapport 2021 Danskerne panter som aldrig før. 1,9 flasker og dåser kom sidste år retur gennem pantsystemet.
Er din virksomhed ikke allerede tilmeldt? - Tilmeld virksomhed
Book afhentning af pant og bestil materialer
Få svar på dine spørgsmål, søg håndterings-godtgørelse m.m.
Her kan du bl.a. bestille nye pantmærker og tilmelde ny emballage.
Danske producenter, importører, mellemhandlere, samt distributører, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland og Færøerne, kan fra august 2025 anmode om refusion af den dansk betalte pant. Dermed pålægges panten ikke de grønlandske og færøske forbrugere. Denne ordning administreres af Dansk Retursystem og er gratis at benytte sig af. Ordningen er omfattet af pantbekendtgørelsen.
I kan anmode om refusion af pant for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som efter 1. juli 2025 er eksporteret til Grønland og Færøerne. I kan anmode om refusion af pant én gang om måneden og første gang den 1. august 2025. I må også meget gerne pulje anmodningerne sammen for en længere periode. Dog skal I være opmærksomme på, at I skal sende anmodningen senest seks måneder efter, at drikkevarerne er eksporteret, hvilket er den dato, der fremgår af eksporterklæringen. For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når det er trådt i kraft.
For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen. Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.
Når I anmoder om refusion af pant, skal I, sammen med anmodningen, indsende dokumentation til Dansk Retursystem. Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant.
I skal desuden oplyse følgende:
På Udbyderportalen kan I indtaste oplysningerne, eller I kan uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV eller Excel.
Når I har indsendt jeres anmodning om refusion, vil I få mulighed for at downloade en kvittering, som vi anbefaler, at I gemmer som dokumentation for jeres anmodning. Dansk Retursystem gennemgår med det samme anmodningen for den nødvendige dokumentation. Har vi brug for yderligere dokumentation eller oplysninger, vil vi kontakte jer hurtigst muligt. Når Dansk Retursystem har modtaget alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for fem uger få jeres pant refunderet.
Hvis I er en dansk producent, importør, mellemhandler og distributør, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland, kan I ansøge om refusion af den dansk betalte pant.
I kan anmode om refusion én gang pr. måned og første gang den 1. august 2025 for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som er eksporteret efter den 1. juli 2025
For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når dette er trådt i kraft.
For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil: Log ind i udbyderportal. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen.
Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.
Ja, jeres virksomhed skal være registreret til eksport. Er de ikke registreret til eksport, skal de skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.
Når I anmoder om refusion af pant skal I, sammen med anmodningen, indsende
dokumentation til Dansk Retursystem.
Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant.
I skal desuden oplyse følgende:
På Udbyderportalen kan I indtaste de ønskede oplysninger, eller I kan
uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV- eller Excel-format.
Der er krav til dokumentation, da Dansk Retursystem skal verificere, at der er betalt dansk pant af drikkevareemballagerne og at drikkevareemballagerne er eksporteret til Grønland eller Færøerne.
Når Dansk Retursystem har modtaget jeres anmodning om refusion af pant med alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for 5 uger få jeres pant refunderet. Har vi brug for yderligere oplysninger, kontakter vi jer hurtigst muligt.
Vi anbefaler at I gemmer den kvittering I får som dokumentation for jeres anmodning, da den ikke gemmes på portalen.
Ja, hvis der eksporteres sekundære pantmærker (selvklæbende pantetiket), kan I også få refusion for dette. Trykningsomkostninger refunderes ikke.
Nej, der kan kun anmodes om refusion af den dansk betalte pant
Nej, det er kun ved eksport til Grønland og Færøerne, at der kan anmodes om refusion af den dansk betalte pant på drikkevareemballager.
Pantsystemet er politisk reguleret i en bekendtgørelse till Miljøbeskyttelsesloven kaldet Pantbekendtgørelsen. Bekendtgørelsen præciserer bl.a. hvilke drikkevarer og emballager, der skal sættes pant på. Den regulerer også, hvilke lande, der kan anmodes om refusion af pant til ved eksport. På nuværende tidspunkt er dette Grønland (og Færøerne fra 2026).
Vores Pant-appen gør det nemt for erhvervskunder, at få hentet tomme flasker og dåser med pant, så vi kan sikrer, at de alle bliver genanvendt til nye flasker og dåser. Læs her hvordan I kommer i gang og hvordan I bruger appen, når I er tilmeldt som kunde hos os.
Ved fejlscanninger kan I også …
Når I kender afhentningsdagen via den notifikation, som I får i appen, skal I stille jeres sække og/eller foldekar klar til chaufføren:
Det finder I på jeres seneste faktura, men har I ikke den, så kontakt os på kundeservice@dansk-retursystem.dk eller 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper vi dig., men hav gerne jeres CVR-nummer klar.
Det skal I, så vi kan følge jeres pantmængder, så vi bedre kan planlægge den mest optimale afhentningsrute til fordel for jer, os og miljøet. Herved slipper I også for at bestille afhentning, da det sker helt automatisk.
Som udgangspunkt nej, da I med Vores Pant sikres en bedre optimering af vores ruteplanlægning, da vi løbende kan følge jeres pantmængder. Det er derfor vigtigt, at I altid scanner sække og/eller foldekar så snart de er fyldt. Når I har nået jeres aftalte bookingpunkt, igangsætter vi helt automatisk en afhentning.
Hvis en chauffør er på vej ud for at hente pant hos jer, så vil han godt kunne sælge en rulle sække eller to fra bilen. Er det ikke nok, så skal I bestille i appen.
Så snart I har bestilt sække og strips i appen sendes der en ordrebekræftelse til den mail, som vi har registreret på jeres virksomhed. Men bestillingen kan først ses i appen, når vi planlægger afhentning hos jer.
Husk derfor, at give besked til de medarbejder, som også bruger appen, når du har bestilt sække og strips, så I ikke kommer til at bestille flere end I har brug for.
Når jeres sække og/eller foldekar forsvinder fra appen, så betyder det, at de er talt op og pengene er udbetalt. I modtager som altid en kreditnota pr. mail, som viser hvor mange penge I får udbetalt og hvornår de er til rådighed på jeres konto. Vi udbetaler penge to gange om måneden.
Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.
Læs mereKlik på det enkelte trin i processen herunder og se, hvordan det fungerer fra I tilmelder jer Pantservice til I har fået pantpengene fra jeres event. Vi glæder os til at samarbejde og gøre, hvad vi kan, for at jeres event forløber så gnidningsfrit og miljøvenligt som mulig.
For at gøre brug af vores Pantservice til jeres event, så skal I oprettes som kunde i Dansk Retursystem og vi skal i den forbindelse bruge en række informationer fra jer som fx:
*Husk, for at blive eventkunde og gøre brug af vores Pantservice, skal I minimum kunne indsamle over 1.000 tomme flasker og dåser med pant (svarer til 5 af vores store indsamlingssække). Er det ikke muligt for jer at samle så meget pant, så henviser vi med fordel til en af vores 14 Pantstationer. Her kan I nemt og hurtigt aflevere store mængder af pant og afregningen sker inden for få dage på den konto, I ønsker.
Når I er tilmeldt vores Pantservice, skal også I benytte vores indsamlingssække og/eller foldekar (lastbærer). Når vi kender jeres forventninger til pantmængder på jeres event, så sikrer vi, at I får det antal leveret, som dækker jeres behov. Her kan I se jeres udgifter til sække og deposita for foldekar. Selve afhentningen, optællingen og udbetalingen af panten er gratis.
Under jeres event skal I sortere de tomme flasker og dåser. Vi har to typer af indsamlingssække.
Sækkene er dimensioneret ud fra vægt, når de fyldes, så vi sikrer, at de overholder arbejdstilsynets krav.
Hvis I har mange glasflasker, kan det være en fordel at benytte foldekar, men det kræver, at vores chauffører kan komme til og fra opbevaringsstedet på et fast underlag med sin palleløfter.
I skal samtidig sikre, at der ikke kommer andet affald i sækkene eller karrene samt sikrer, at flasker og dåser er helt tømt for indhold.
Print og laminer evt. vores vejledning (PDF-fil) til de af jeres medarbejdere, som skal håndtere panten til jeres event.
Se her hvordan I skal pakke vores indsamlingssække og foldekar
Når I bliver eventkunde, beder vi jer downloade vores Returscanner-app på jeres mobiltelefoner. Alle der har med pant at gøre på jeres event kan downloade appen. Med appen scanner I de fyldte sække og/eller foldekar i takt med de bliver fyldt. Hermed ved vi hvor meget pant vi skal hente og kan sikre, at bilen er stor nok. Det er også jeres sikkerhed for hvilke mængder, I har afleveret, når panten overgår til os.
Sørg for at der er et fast køreunderlag og at vores chauffør nemt kan få adgang til de pakkede sække med pant og/eller foldekar med glasflasker. Det er vigtigt at vi kan overholde både arbejdstilsynets- og vores sikkerhedskrav.
Vores chauffør kommer og henter panten på den aftalte dag og inden for et aftalt tidsrum. Herefter køres det til en af vores fabrikker hvor det optælles og sendes til genanvendelse. Inden for 14 dage modtager I pengene for panten på jeres konto.
Har I brug for at tale med os om jeres event?
Hvis I ikke kan finde svar på jeres spørgsmål omkring håndtering af pant på jeres festival eller event, så er I altid velkommen til at kontakt os på 43323232 + tast 1. Vi har åbent mandag-torsdag kl. 07:00-17:00 og fredag kl. 07:00-16:30.
En velorganiseret pant- og affaldshåndtering kan hjælpe med at holde området rent og give gæsterne og medarbejderne en positiv oplevelse. Her har vi samlet vores gode råd og overvejelser for pant- og affaldshåndtering, som måske også er brugbare for jer?
Udarbejd en affaldshåndteringsplan, der dækker alle aspekter af affaldshåndtering før, under og efter jeres event.
Samarbejde med leverandører
Arbejd sammen med lokale affaldshåndteringsselskaber for at sikre korrekt fjernelse og behandling af affaldet og med os i Dansk Retursystem (link til ny side om pantservice), hvis I skal have hentet panten fra jeres event.
Affaldssortering
Sørg for at have affaldsbeholdere og synlig skiltning til sortering af forskellige typer affald, såsom plastik, glas, organisk affald, restaffald og selvfølgelig flasker og dåser med pant. Hvis fx tomme flasker og dåser med pant havner i restaffald, kan de ikke genanvendes til nye fødevareemballager.
Genbrug og genanvendelse
Frem genbrug og genanvendelse ved fx at oprette affaldsstationer og informere deltagerne om, hvordan de korrekt sorterer deres affald.
Strategisk placering
Placer affaldsbeholdere strategisk rundt om på eventområdet, især nær madboder, indgange/udgange og områder med ekstra meget trafik. Vi anbefaler altid, at der er mange og synlige beholdere, der står med korte afstand mellem sig, fordi det motiverer gæsterne til at gøre ’det rigtige’.
Synlighed
Gør affaldsbeholderne synlige og let tilgængelige ved at bruge tydelig skiltning og evt. farvekodede beholdere og synlige og enkle plakater. I kan med fordel bruge de piktogrammerne som er udviklet til affaldssortering, som kommuner og virksomheder bruger – og som alle efterhånden kender fra gadebilledet og privaten. De kan gratis downloades her.
Oplysning
Informer deltagerne og de ansatte på eventen om affaldshåndteringsprocedurerne via fx synlig skiltning og annonceringer i boder, i nyhedsbreve og på sociale medier.
Frivillige
Træn frivillige til at hjælpe deltagerne med korrekt affaldssortering og til at holde området rent.
Engangsprodukter
Minimér brugen af engangsprodukter ved at opfordre boder/salgssteder til at bruge genanvendelige eller biologisk nedbrydelige materialer.
Overskydende mad og drikke
Arbejd evt. med lokale organisationer for at donere overskydende mad og drikke til velgørende formål, hvor det er muligt.
Løbende rengøring
Sørg for løbende rengøring og oprydning af området under eventen for at forhindre, at affald og pant hober sig op.
Tilpas undervejs
Hvis fx affaldsbeholderne bliver for hurtigt fyldt eller der er områder, som flyder med affald, så sørg for hyppigere rengøring/tømning eller opsæt flere beholdere.
Efter eventen
Organiser en grundig oprydning efter eventen, hvor alt affald og pant fjernes, sorteres og området efterlades i samme stand, som da I modtog det.
Har I pant og selv ønsker at pante – kan vi med fordel henvise til vores pantstationer. Her er det nemt at aflevere meget pant på én gang og få pengene retur på den konto I ønsker inden for én bankdag.
Hvis I forud for eventen har indgået en aftale om, at vi i Dansk Retursystem henter, optæller og afregner panten, så ved I besked om hvordan det skal foregå – ellers kan I her læse mere om vores Pantservice.
Feedback
Indsaml feedback om affalds- og panthåndteringen fra deltagere og personalet for at identificere områder, der kan forbedres, hvis jeres event skal gentages.
Evaluering
Lav en evaluering af pant- og affaldshåndteringen og brug denne viden til at forbedre fremtidige events og del den gerne med os i Dansk Retursystem.
Foldekar er kun til glasflasker med pantmærke – og bruges typisk, når man har mange glasflasker.
Foldekar kræver, at I har plads til at stille dem indendørs eller i en aflåst gård. Vores chauffør skal også kunne hente foldekarrene med en palleløfter, og der skal derfor være et fast underlag som fx asfalt eller fliser fra vejen og hen til jeres kar. Et foldekar måler: L120 x B80 x H100.
Der skal låg og strips på foldekar, inden de afhentes og benytter I Vores Pant-appen, skal I scanne stregkoden som sidder nederst på foldekarret hver gang I har et fyldt kar. Herved kan vi se hvornår I har brug for en afhentning.
Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms, som I får tilbage, når I ikke længere bruger foldekar. Depositum bliver tilbagebetalt indenfor 5 uger.
Sådan pakker I et foldekar
Med en karlås kan I sikrer jer mod panttyveri hvis jeres foldekar til glas står et sted, som mange har adgang. Låsen har en kode, som kun I kender og det er nemt at komme til karret i det daglige, da låsen kan holde låget mens i lægger jeres tomme flasker i karret.
En karlås kan ikke benyttes uden et foldekar. Se her hvordan den monteres og fungerer:
Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms (ekskl. foldekar), som I får tilbage, når låsen ikke længere benyttes og returneres til os. Depositum bliver tilbagebetalt indenfor 5 uger.
Sække findes i to udgaver. Store til dåser og plastikflasker og små til glasflasker. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo. Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen.
Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. plus moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 6 kr. plus moms for en stor sæk og 3 kr. plus moms for en lille sæk. I skal altid scanne QR-koden på de sække, I fylder med tomme flasker og dåser via Vores Pant-appen og sætte lukkestrip på, inden de afhentes af vores chauffører. Herved ved vi, hvem der skal have pantpengene udbetalt.
Sådan pakker I sække
Strippen bruges til at lukke en sække og foldekar. De leveres i poser af 100 stk. Har I brug for ekstra, skal de bestilles via Vores Pant-appen eller Book og bestil.
Mød kundeservicekonsulent Victor Rosenvinge
Den gode dialog med kunderne, betyder meget for for mig
Victor gik oprindelig med en drøm om at blive kørende sælger, det lå i generne fra hans familie. Men en travl og spændende hverdag som kundeservicekonsulent i Dansk Retursystem med mange forskellige opgaver, har holdt Victor til ilden, og han har på ingen måde planer om at skifte jobbet ud med et andet job.
Da de første pantstationer skulle åbne i 2015, søgte Dansk Retursystem efter en juniorkonsulent. På det tidspunkt arbejdede jeg som salgsleder i COOP, og gik med en drøm om, at jeg skulle ud og være kørende sælger. Jeg havde ikke det store kendskab til Dansk Retursystem, udover at jeg var ansvarlig for butikkens flaskeautomat, og var den, som skulle bestille afhentning af pantemballager hos dem.
Stillingen lød spændende, jeg skulle være med til at starte 13 nye pantstationer op i Danmark samtidig med, at jeg også ville have kundekontakten udadtil. Min plan var, at jeg ville være i jobbet i to år, inden jeg skulle videre som sælger, men her syv år efter, er jeg her stadig. Det hænger nok sammen med, at der hele tiden sker noget nyt, og der aldrig er to dage, der er ens. Indimellem bliver jeg også ’udlånt’ til andre afdelinger, hvilket giver mig en masse god viden, som jeg kan bruge, når jeg er ude hos kunderne.
Jeg er faktisk overrasket over, hvor meget miljødelen betyder for mig. Inden jeg kom til Dansk Retursystem, var jeg ikke så klimabevidst. Men det at være med til at gøre en forskel, og fortælle kunderne, hvorfor vi gør, som vi gør, det er fedt. Den grønne tankegang fylder også, når jeg ikke er på job, fx når jeg ubevidst kommer til at ’opdrage’ på venner og familie. Men det er vist en almenkendt arbejdsskade, som de fleste af mine kolleger også har tilegnet sig.
Jeg er kørende konsulent og tager ud til vores kunder, som er butikker og virksomheder, der får hentet pant, og rådgiver dem om forskellige pant-løsninger.
Den gode dialog med kunderne, betyder meget for mig. Det at en kunde ringer og siger tak for hjælpen, fordi jeg hjalp med at løse et problem hos dem, gør mig glad. Som konsulent skal du kunne sætte dig ind i kundernes behov, være tålmodig og på bedste vis få løst de problemer, som dukker op. På den måde får du opbygget en god og positiv relation til dine kunder.
Livet på landevejen og friheden til at kunne planlægge arbejdet i mit eget tempo, sætter jeg stor pris på. Selvom jeg er meget mig selv, når jeg sidder i bilen, så har stadig en tæt kontakt til mine kolleger, og altid en livline at ringe til, hvis det pludselig brænder på.
Vi er en rummelig og åben arbejdsplads, der giver plads til forskelligheder. Der er højt til loftet, rigeligt med humor og en uformel omgangstone. Når jeg møder ind på kontoret, bliver jeg altid mødt af søde kolleger, der giver sig tid til en hyggelig snak.
Årsrapport 2021 Danskerne panter som aldrig før. 1,9 flasker og dåser kom sidste år retur gennem pantsystemet.
Piktogramsystemet fra Dansk Affaldsforening udvides nu med fem pant-piktogrammer
Jesper Larsen tiltræder 1. april 2022 stillingen som Chief Operating Officer (COO) i Dansk Retursystem.