Kundeselvbetjening

Her kan I booke og bestille og få svar på oftest stillede spørgsmål. I kan også læse om forskellige produkter og services, som er relevante for jer som Kunde hos os.

Hurtig adgang

Her kan I nemt og hurtigt få adgang til bestilling af materialer, booking af afhentning, søg og stop håndterings-godtgørelse, samt udmelde jer af pantsystemet.

Book og bestil online

Her kan I booke afhentning af pant, samt bestille sække, kar og lukkekit.

Søg håndterings-godtgørelse

Afleverer jeres kunder hver dag mindst 65 tomme flasker eller dåser hos jer? Eller knap 24.000 om året? Så kan det betale sig at være med i en ordning, hvor I får penge for at tage imod emballagerne. Det er en kompensation for arbejdet. Vi kalder det håndterings-godtgørelse.

I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere beløb giver vi. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde. Se taksterne her på siden.

Vi udbetaler håndterings-godtgørelse hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker. Beløbet afhænger af antal og type flasker og dåser, vi henter hos jer.

For at være med i ordningen for håndterings-godtgørelse, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Hvis det bliver aktuelt for jeres virksomhed efter jeres oprindelige tilmelding til Dansk Retursystem, kan I søge om håndterings-godtgørelse her. 

Stop håndterings-godtgørelse

Hvis I har haft faldende mængder pant, og det ikke længere er en fordel at være tilmeldt håndterings-godtgørelse, kan I afmelde jeres virksomhed her. 

Udmeld mig af pantsystemet

Hvis I ikke længere sælger eller udleverer pantbelagt emballage, kan I udmelde jeres virksomhed her. 

Kar, sække og komprimatorkar

Nedenfor kan I finde produktbeskrivelser og priser på kar og sække til opbevaring af den tomme pant, inden den afhentes. I kan også læse om flaskeautomater og komprimatorer, samt deres virkemåde.

Kar og sække

Læs om vores produkt

 Læs mere
Flaskeautomater og komprimatorer

Læs om vores produkt

 Læs mere

Klargøring til afhentning af sække
1: Fyld til stregen, max 15 kg  
  • Brug en sæk fra Dansk Retursystem og fyld den til stregen.
  • Ingen glasskår eller affald
2: Udenlandske flasker og dåser er ok
  • Udenlandske flasker og dåser kan også komme i sækken og blive genanvendt, men vi udbetaler ikke pant for dem
  • Vær dog opmærksom på at flertallet af emballager skal være med dansk pantmærkede emballager, for at chaufføren tager sækkene med
3: Strip og stregkode 
  • Luk sækken med en strip og stregkode fra Dansk Retursystem 
4: For at sikre en hurtig og sikker afhentning af jeres pant skal I gøre klar til chaufføren

Sækkene placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller umiddelbart i nærheden af (vare-)elevator 

Klargøring til afhentning af foldekar
1: Samle foldekarret
  • Foldekar er til glasflasker med dansk pantmærke
  • Løft de fire sider op og klik dem på plads
2: Fyld maks. til 5 cm. under kanten
  • Når foldekarret er fyldt, lægges låget på
  • Luk låget i hver side
3: Luk låget med sort strip
  • Luk låget i hver side med en sort strip
4: Sæt hvid strip og label med stregkode for enden af foldekarret
  • Det gør det enkelt for chaufføren at scanne stregkoden
Klargøring til afhentning af komprimatorkar
1: Fyld maks. til 5 cm. under kanten
  • Når komprimatorkarret er fyldt til 5 cm under kanten, skifter du kar
2: Læg låg på fyldte kar
  • Så undgås at der kommer vand og fugt i karret

Selvbetjeningsløsninger

Vi har to forskellige selvbetjeningsløsninger, når I er kunde hos os. Mobilbooking er en løsning, der gør det muligt for jer at bestille afhentning af jeres tomme emballager, samt bestille nye materialer fra mobiltelefonen. I kan læse mere om mobilbooking nedenfor.

CS-portalen er en skærm, der følger med, når I har en flaskeautomat. Her kan I booke afhentninger, se hvornår vi kommer næste gang og bestille teknisk support. Se i videoen, hvordan I bruger CS-portalen.

Selvbetjening fra mobilen

Læs om vores service

 Læs mere

Andre produkter og services

Nedenfor kan I finde vejledninger, information om skilte, panthylder og pantbokse, samt få gode råd. I forbindelse med events og festivaler kan vi tilbyde jer særlige pantetiketter, som I kan videresælge til jeres stadeholdere. Dette kan I også læse mere om nedenfor.

Vejledning og skilte m.m.

Læs om vores service

 Læs mere
Særlige pantetiketter til events og festivaler

Læs om vores produkt

 Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

Har I spørgsmål som Kunde tilmeldt pantsystemet, kan I måske finde svaret her. Vi har inddelt de oftest stillede spørgsmål i emner, så I lettere kan finde den information, I har brug for.

Afhentning af pant
Husk at give besked ved ændringer
Giv besked, hvis:
  • I skal have hentet mere eller mindre end, der er booket hos os
  • I bliver forhindret i at låse op for vores chauffør
  • I ikke har fået gjort emballagen klar til afhentning
  • Der er vejarbejde eller byggeri hos jer

I kan give besked indtil klokken 10 hverdagen før den dag, det er planlagt, at vi henter. Så undgår vi at køre forgæves eller med halvtomme lastbiler.

Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms.

Vi giver også besked ved ændringer

Er der lang kø og tæt trafik, kan chaufføren måske ikke nå at hente jeres pant som planlagt. Så tager vi selvfølgelig alle flasker og dåser med næste gang, vi er hos jer.

Bliver vi forhindret i at hente, ringer vi også til jer. Så husk at give Kundeservice besked, hvis vi skal opdatere jeres kontaktoplysninger.

Krav til adgangsforhold
Vi kan undlade at tage pant med retur

Hvis vi ikke har medtaget jeres fyldte sikkerhedscontainere, kar eller sække, kan det være fordi chaufføren har vurderet, at det enten ikke har været pakket korrekt, har manglet stregkode, eller ikke har været sikkerhedsmæssigt forsvarligt at medtage indsamlingsmateriellet.

Det kan fx være, hvis et af nedenstående forhold ikke har været opfyldt:

  • Grå foldekar, sikkerhedscontainere og komprimatorkar skal kunne hentes på et fast underlag som asfalt eller fliser.
  • Indsamlingsmateriellet må ikke indeholde fyldte emballager – vi indsamler kun tomme emballager.
  • I skal fjerne sne, is eller store vandpytter, hvor chaufføren skal gå og køre.
  • Lastbiler skal kunne parkere så tæt som muligt på det sted, flasker og dåser står.
  • Chaufføren skal uhindret kunne afhente vores indsamlingsmateriel, uden fx at skulle flytte på butikkens andre varer for at komme til.
  • Rampen, hvor vi skal hente kar, skal være ryddet, så det er muligt at lægge bilens lift af på rampen og der skal være plads til, at chaufføren kan manøvrere med en el-stabler.
  • Vær opmærksom på ikke at overfylde karrene. Hvis de er overfyldte, er der risiko for, at emballagerne ikke lander i indsamlingsbilen men på jorden.
  • Hvis I er ”nøglekunde” og chaufføren skal afhente på tidspunkter, hvor der ikke er personale til stede, skal I placere jeres tomme emballager umiddelbart i nærheden af indgangen. Chaufføren skal altså ikke gå langt eller op og ned ad trapper for at hente de tomme emballager.
Følgeseddel på mail

I modtager en følgeseddel på, når foldekarrene er hentet. Husk at tjekke den.

Sæsonudsving kan give behov for færre eller flere kar

Vi ved, at der ved høj- og lavsæson kan opstå ændringer i jeres behov for udstyr.

Har I brug for færre eller flere foldekar, komprimatorkar eller sikkerhedscontainere, kan I kontakte Kundeservice. Vi henter det, I ikke skal bruge, og vi sørger for, at I kun betaler depositum for det udstyr, I har stående.

Pant og godtgørelse
Hvilke pantsatser findes der?

Der er findes tre pantsatser A, B og C:

Pantmærke A giver 1 kr.

Pantmærke B giver 1,5 kr.

Pantmærke C giver 3 kr.

Hvor hurtigt udbetales panten?

Vi udbetaler altid jeres pant-penge hurtigst muligt. Hvor hurtigt afhænger af, hvordan I opbevarer tomme flasker og dåser

Panten på engangsemballage afhentet af Dansk Retursystem udbetales indenfor 2-5 uger.

Panten udbetales indenfor 2 uger, hvis I har en flaskeautomat og samler flasker og dåser i komprimatorkar eller sikkerhedscontainer, da maskinen automatisk optæller emballagerne på stedet.

Panten udbetales indenfor 5 uger, hvis I samler flasker og dåser i sække eller grå foldekar, idet vi først optæller og kontrollerer emballagerne på vores fabrikker. Samtidig får I jeres depositum for sække og foldekar tilbage. Restauranter, caféer, hoteller, kontorer og lignende skal betale for sække og får derfor ikke depositum retur.

Bryggerierne henter og udbetaler panten for genpåfyldelige flasker, fx grønne ølflasker, til jer.

Hvad er håndterings-godtgørelse?

Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.

I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere kompensation får I. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde.

Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 65 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til knap 24.000 emballager om året

For at være med i ordningen skal I desuden være:

  • en butik som sælger flasker og dåser med pant, som køberne drikker et andet sted end hos jer
  • mellemhandler eller distributør der fungerer som en dagligvarebutik

Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet.

For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Hvad får man i håndterings-godtgørelse?

Taksterne for håndterings-godtgørelse kan I finde nedenfor. I kan også se en forstørret udgave af taksbladet her.

Hvordan afregnes håndterings-godtgørelse?

Vi udbetaler håndterings-godtgørelsen hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker.

Pantsystemet generelt
Hvad med festivaler, byfester o.lign. arrangementer?

Festivaler, byfester, markeder, idrætsstævner og lignende med mange tomme dåser og flasker, kan indgå en særlig aftale med Dansk Retursystem, hvis I ikke selv blot vælger at aflevere panten på vores Pantstationer eller i en butik.

Dansk Retursystem samarbejder allerede med flere hundrede festivaler, events og arrangementer over hele landet.

Vi kan også hjælpe jer, hvis I tilmelder jer Dansk Retursystem.

Det hjælper vi med:
  • Finder den bedste løsning evt. tilmelding
  • Leverer sække, panthylder, stativer og foldekar til opbevaring af flasker og dåser (efter behov)
  • Leverer sorteringsvejledning
  • Henter de tomme flasker og dåser på en aftalt dag
  • Tæller emballagerne på vores fabrik
  • Afregner med jer
Det klarer I:
  • Tilmelder jer som Kunde hos Dansk Retursystem
  • Laver en aftale med Kundeservice om forventet antal tomme flasker og dåser
  • Sorterer flasker og dåser med pantmærke (plastik og aluminium sammen – glas for sig)
  • Pakker og gør klar til afhentning
  • Sørger for adgang til emballagerne på den aftalte dag og tidspunkt
Hvilke flasker og dåser er vi forpligtet til at tage retur?

Som virksomhed skal man tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som man sælger eller giver til sine kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.

Butikker MED flaskeautomat skal tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. De skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Butikker UDEN flaskeautomat skal tage imod flasker og dåser af samme materiale, som de sælger eller tidligere har solgt. Sælger man drikkevarer i dåser, skal man også tage imod dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastikflasker og glasflasker. Uanset hvilket mærke det er. Derudover skal man tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Restauranter, caféer, kontorer m.m. skal kun tage imod de flasker og dåser, de sælger eller giver til deres egne kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.

Hvilken type dåser og flasker henter I?
Vi henter:
  • Alle slags tomme flasker og dåser med det danske pantmærke.
  • Udenlandske dåser (vi udbetaler dog ikke pant for dem)

Emballagerne skal blot være tomme, så de ikke vejer for meget.

Vi henter ikke:
  • De grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker

Det er bryggerierne, der henter de grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. Genpåfyldelige flasker kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.

Henter I på Grønland og Færøerne? 

Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.

Hvilke drikkevarer er der pant på?

Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljø- og Fødevareministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.

I Danmark er der pant på:

  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0 – 0,5 procent)
  • Andre gærede drikkevarer end vin og frugtvin (fx cider, med et alkoholindhold under 10 procent)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5 – 10 procent)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal opblandes med vand, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
Hvilket teknisk udstyr har jeg brug for – om noget?

I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året. 

Mindre steder: Vælg kar og sække

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem. Læs mere om kar og sække her.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator. Læs mere om flaskeautomater og komprimatorer her.

Se priser og gebyrer

Modtagelse af håndteringsgodtgørelse 500 kr./år

Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms

Pantbokse – gratis

Sække, store
  • Butikker og takeaway-steder som fx pizzarier betaler 10 kr. i depositum
  • Alle andre betaler 6 kr. plus moms
Sække, små
  • Butikker og takeaway-steder som fx pizzarier betaler 10 kr. i depositum

Alle andre betaler 3 kr. plus moms

1.200 kroner plus moms i depositum pr. komprimatorkar

En ekstra stregkode koster 5 kr. plus moms.