Alt om tilmelding for kunder

Få svar på hvem der kan tilmelde sig pantsystemet, og alt andet I skal vide, inden I starter jeres tilmelding til Dansk Retursystem

For at finde ud af om I skal tilmelde jeres virksomhed pantsystemet, skal I som det første tage stilling til, om I vil have afhentet pant af Dansk Retursystem, eller om I selv vil stå for at aflevere jeres pant.

Vi ønsker selv at aflevere vores pant

Hvis I vælger selv at aflevere jeres pant, skal I ikke tilmeldes pantsystemet – også selvom I sælger eller udleverer drikkevarer til private forbrugere, medarbejdere eller medlemmer. Der er forskellige måder, hvorpå I kan aflevere jeres pant.

Vi ønsker at få afhentet vores pant

I skal tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte flasker og dåser og lever op til de formelle krav for afhentning. Læs mere under oftest stillede spørgsmål. Det gælder både, hvis I sælger eller udleverer drikkevarer med pant til medarbejdere, medlemmer eller private forbrugere.

Det er f.eks.:

  • Butikker, supermarkeder, købmænd, kiosker og tankstationer
  • Hoteller, konferencesteder, restauranter, caféer og takeaway-steder
  • Kontorer, uddannelsesinstitutioner og kantiner
  • Idrætsforeninger o.lign.
  • Festivaler, idrætsstævner, markeder og messer
  • Importører, producenter, mellemhandlere og distributører, der handler direkte med forbrugere

Efter tilmelding

Når vi har behandlet jeres tilmelding, sker der følgende:

  • I modtager et tilmeldingsbevis samt velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang med at aflevere panten til os.  
  • I får et håndteringsgodtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse.
  • I modtager en startpakke, som indeholder fem ruller sække og en pakke lukkestrips til indsamling af jeres første pant. Herefter bestiller I selv sække via Returscanner appen eller Book og Bestil.

Når I har tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.

Er I ny kunde?

Tilmelding for Kunde

Her kan I tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte drikkevarer.

 
Vi er allerede tilmeldt

Kundeselvbetjening

I kan bl.a. booke afhentning af pant, søge håndterings-godtgørelse og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 

For festivaler, messer og andre arrangementer

Festivaler, byfester, markeder, idrætsstævner og lignende med mange tomme dåser og flasker, kan indgå en særlig aftale med Dansk Retursystem, hvis I ikke selv blot vælger at aflevere panten på vores pantstationer eller i en butik med flaskeautomat.

Dansk Retursystem samarbejder allerede med flere hundrede festivaler, events og arrangementer over hele landet.

Vi kan også hjælpe jer, hvis I tilmelder jer Dansk Retursystem.

Det hjælper vi med:
  • Finder den bedste løsning evt. tilmelding
  • Leverer sække, panthylder, stativer og foldekar til opbevaring af flasker og dåser (efter behov)
  • Leverer sorteringsvejledning
  • Henter de tomme flasker og dåser på en aftalt dag
  • Tæller emballagerne på vores fabrik
  • Afregner med jer
Det klarer I:
  • Tilmelder jer som Kunde hos Dansk Retursystem
  • Sørger for adgang til emballager i gadeplan eller elevator. Chauffører går ikke på trapper
  • Flasker og dåser skal være tømt for væske, inden I pakker dem
  • Sorterer flasker og dåser med pantmærke (plastik og aluminium sammen – glas for sig)
  • Pakker og gør klar til afhentning

Find den mest effektive løsning

For festivaler, byfester el.lign. arrangementer, kan I kontakte kundeservice for at finde den mest effektive løsning for jer.

Hvis I sælger eller udleverer egne, indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan I kontakte afdelingen for Udbydere, for at finde den mest effektive løsning for jer.

Pantmærkning

Hvis I sælger eller udleverer egne, indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan I her læse mere om, hvordan I gør dét.

 Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet, som I måske også kan have gavn af at læse.

Hvilke flasker og dåser er vi forpligtet til at tage retur? 

Som virksomhed skal man tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som man sælger eller giver til sine kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.

Butikker MED flaskeautomat skal tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. De skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Butikker UDEN flaskeautomat skal tage imod flasker og dåser af samme materiale, som de sælger eller tidligere har solgt. Sælger man drikkevarer i dåser, skal man også tage imod dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastikflasker og glasflasker. Uanset hvilket mærke det er. Derudover skal man tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Restauranter, caféer, kontorer m.m. skal kun tage imod de flasker og dåser, de sælger eller giver til deres egne kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.

Hvilken type dåser og flasker henter I? 
Vi henter:
  • Alle slags tomme flasker og dåser med det danske pantmærke.
  • Udenlandske dåser (vi udbetaler dog ikke pant for dem)

Emballagerne skal blot være tomme, så de ikke vejer for meget.

Vi henter ikke:
  • De grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker

Det er bryggerierne, der henter de grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. Genpåfyldelige flasker kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.

Henter I på Grønland og Færøerne?

Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.

Hvilke drikkevarer er der pant på?

Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljø- og Fødevareministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.

I Danmark er der pant på:

  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0 – 0,5 procent)
  • Andre gærede drikkevarer end vin og frugtvin (fx cider, med et alkoholindhold under 10 procent)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5 – 10 procent)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal opblandes med vand, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
Hvilket teknisk udstyr har vi brug for – om noget?

I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året. 

Mindre steder: Vælg sække og kar

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator.

Læs mere her.

Hvad er håndterings-godtgørelse?

Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.

Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 42 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til ca. 15.000 emballager om året. Se taksterne her for håndterings-godtgørelse 2023/2024. (PDF)

For at være med i ordningen skal I desuden være:

  • en butik som sælger flasker og dåser med pant, som køberne drikker et andet sted end hos jer
  • mellemhandler eller distributør der fungerer som en dagligvarebutik

Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet. For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Priser og gebyrer

Modtagelse af håndterings-godtgørelse 500 kr./år

Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms

Pantbokse – gratis

Sække, store (til PET & alu)
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 6 kr. ex. moms
Sække, små (til glas)
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 3 kr. ex. moms
Foldekarkit
  • Alle betaler 10 kr. ex. moms i depositum

1.200 kroner plus moms i depositum pr. komprimatorkar

En ekstra stregkode koster 5 kr. plus moms

Formelle krav

I skal opfylde følgende formelle krav for, at I kan tilmelde jer Dansk Retursystem:

  • Vi henter jeres tomme emballager, når der er samlet mindst 5 sække og/eller 2 kar og har et regelmæssigt behov for løbende afhentning.
  • Jeres virksomhed sælger eller udleverer drikkevarer i engangsflasker eller dåser med pantmærke.
  • Jeres virksomhed ligger i Danmark. Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.
  • I har dansk kontonummer. Vi kan ikke overføre penge til udlandet.
  • I har et regelmæssigt behov for at få hentet tomme flasker og dåser.
  • Dåser og flasker hentes hver gang på det samme sted, der er knyttet til jeres virksomhed.
Processen herefter

Når vi har behandlet jeres tilmelding, sker der følgende:

  • I får tilsendt jeres tilmeldingsbevis på mail
  • I modtager en QR-kode til MobilBooking, hvis I ikke har flaskeautomat og komprimator. 
  • I modtager håndterings-godtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse.
  • I modtager automatisk kar og/eller sække, der matcher jeres behov.
  • Du modtager en velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang med at aflevere panten til os.

Når I har tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.