Vores pantstationer

Pantstationer er en ny måde at aflevere flasker og dåser på. Hurtigt og let – og særlig interessant, hvis du har store mængder. I dag har vi 12 pantstationer fordelt over hele landet og flere kommer til. Der findes 3 forskellige typer af pantstationer, som fungerer på forskellig vis. I filmen ser du, hvordan de nyeste fungerer. Du kan finde den pantstation, der er tættest på dig på kortet og se åbningstiderne.

Pantstationerne er et populært supplement til flaskeautomaterne i butikkerne. Vil du vide mere om udrulningen af pantstationsnetværket frem mod 2025, så læs med her:

Hvad spørger andre om lige nu?

Jeg har ikke fået min pant
Udfyld formularen og lad kundeservice hjælpe dig.

Hvordan søger jeg min pantsæk?
Klik her, og indtast sækkenummer.

Jeg har et spørgsmål, jeg ikke kan finde svar på
Udfyld denne formular og lad kundeservice hjælpe dig.

Jeg ønsker at få et Pantkort?
Send din ansøgning lige her.

Log ind på min side
Log ind for at ændre dine informationer.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad må jeg aflevere?

Alle tomme flasker og dåser med dansk pantmærke er velkomne på vores pantstationer. Alle steder kan du også aflevere udenlandske dåser. Selvom de ikke giver pant, gavner det miljøet at genanvende dem.

Pantstationen skal altid kunne aflæse pantmærket, stregkoden og emballagens form. Så du får ikke penge for krøllede og maste dåser, eller hvis etiketten er ødelagt eller faldet af.

Husk at tømme flasker og dåser, så sjatterne ikke ødelægger maskinen – det kan måske lukke pantstationen for den næste i køen! Affald skal selvfølgelig i affaldsspanden.

Bemærk: På Helsingør pantstation skal glasflasker dog sorteres fra og afleveres i en særlig hurtig flaskeautomat kun til glas på pantstationen.

Hvorfor virker pantstationen ikke?

En gang imellem er pantstationer nødt til at lukke. Enten skal de tømmes for at give plads til flere flasker og dåser. Eller der er en teknisk fejl, som skal repareres. Ca. 90 % af fejlene skyldes, at der er afleveret skrald i pantstationen, som er årsag til at den stopper. Det kan tage tid at reparere. Nogle af vores ældre pantstationer er også slidte og derfor er vi i Dansk Retursystem i gang med at opgradere dem til nye modeller. Det kan du læse mere om her.

Du kan altid se her på siden, om din lokale pantstation er åben eller midlertidigt lukket.

Hvilke betalingskort kan jeg bruge?

Du kan bruge Dankort, VISA/Dankort eller et særligt Pantkort på pantstationen. Vi tager IKKE andre kreditkort på grund af bankernes hvidvaskregler.

Bestil et Pantkort her. Det er gratis og fungerer som et medlemskort, der er knyttet til din konto. Vi bruger aldrig dine personlige oplysninger til andet og giver dem ikke videre til andre. Foreninger, virksomheder og lignende kan få op til 10 Pantkort på samme bruger og kontonummer ved at kontakte kundeservice.

Læs vores persondatapolitik her.

Hvordan får jeg mine penge?

Pantstationer scanner alle dine flasker og dåser. Enten hver for sig eller via QR-koden på en pantsæk. Vi tæller værdien af pantmærkerne, og du får pengene ind på din konto. Afleverer du i pantsæk, får du pengene i løbet af 3 til 10 bankdage. Du får også penge retur for pantsækken. På de nyeste pantstationer kommer pengene i løbet af 1 bankdag.

Tjek beløbet på dit kontoudtog eller mobilbank ud for teksten ‘Dansk Retursystem’. Se pantsatserne her.

Får du ikke det beløb, du regner med, kan det skyldes flere ting:

  • Flasker eller dåser er krøllede, maste eller pantmærket mangler eller er ødelagt
  • Du har skiftet det kontonummer og har glemt, at få det nye nummer tilknyttet dit Pantkort.
  • Din pantsæk er i stykker eller bliver ved en fejl ikke talt op. Du får en godtgørelse alligevel 4 uger senere.
  • Din pantsæk indeholder farligt affald og må ikke åbnes. Du får kun penge for selve pantsækken.

Udfyld formularen her, hvis du har brug for hjælp til at få udbetalt din pant.

Hvad skal jeg med en kvittering?

Gem evt. din kvittering, indtil pengene står på kontoen. Så har du et bevis på, hvad du har afleveret. Har du brugt pantsække, står nummeret på den på din kvittering, så du kan følge dens vej til fabrikken her.

Du får selvfølgelig dine penge, selvom du ikke har en kvittering.

I Helsingør har valgt at teste om vi kan spare kvitteringen, da den jo ikke fungere som en flaskebon og pga. pengene automatisk går ind på ens konto. Beløbet man får, kan her aflæses på skærmen.

Hvor køber jeg pantsække?

På vores pantstationer i Aalborg, Århus, Esbjerg, Herning, Horsens, Randers og Køge skal du aflevere flasker og dåser i en særlig pantsæk. Den køber du på pantstationen eller i lokale butikker. De koster 6 kr. stykket, og du får pengene retur, når du aflevere den sammen med din pant. På pantstationen betaler du med Mobilepay. Du finder en liste over andre salgssteder her. Der er plads til ca. 100 tomme flasker og dåser i en pantsæk.

Søg pantsæk

Har du fået din pant?

Hvis du ikke har modtaget pant for en pantsæk afleveret på pantstationen, kan det være fordi, det Dankort du har brugt er blevet fornyet eller spærret. Hvis du sender os et kontonummer og et billede af din sækkekvittering, så overfører vi pengene hurtigst muligt.

Har du ikke en kvittering fra pantstationen, kan du kontakte os på telefon 75 12 32 32.

  • Dine data
  • Dine kontoinformationer
  • Billede af kvittering
  • Max. file size: 25 MB.

Kontakt os

Bestil Pantkort

Min side