Hvad spørger andre om lige nu?
Ofte stillede spørgsmål
Hvad må jeg aflevere?
Alle tomme flasker og dåser med dansk pantmærke er velkomne på vores pantstationer. Alle steder kan du også aflevere udenlandske dåser. Selvom de ikke giver pant, gavner det miljøet at genanvende dem.
Pantstationen skal altid kunne aflæse pantmærket, stregkoden, emballagens form og vægt. Så du får ikke penge for krøllede og maste dåser, eller hvis etiketten er ødelagt eller faldet af.
Husk at tømme flasker og dåser for sjatterne og sørg for, at der ikke er affald i dine sække inden du tømmer dem i slusen. Det kan nemlig stoppe og ødelægge maskinen og måske ende med at lukke pantstationen! Affald skal selvfølgelig i rette affaldsfraktion.
Hvorfor virker pantstationen ikke?
En gang imellem er pantstationer nødt til at lukke. Enten skal de tømmes for at give plads til flere flasker og dåser. En anden årsag er tekniske fejl/driftstop, som kan kræve reparation. I 9 ud af 10 tilfælde skyldes driftstop, at der er afleveret affald i pantstationen, som er årsagen til, den stopper. Det kan tage tid at reparere og er til gene for de øvrige bruger. Så tjek altid dine poser og sække for affald inden du tømmer posen i slusen.
Her på siden kan du altid se, om din lokale pantstation er åben eller midlertidigt lukket.
Hvilke betalingskort kan jeg bruge?
Vi tager ikke betalingskort på vores pantstationer. Du skal downloade appen Pant på din mobiltelefon for at pante. I appen kan du selv vælge hvilken af dine konti, dine pantpenge skal gå ind på.
Download appen Pant for at komme igang i App Store eller på Google Play. Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte kundeservice.
Hvordan får jeg mine penge?
Via Pant-appen overføres dine penge inden for ca. en bankdag til din konto. Panter du i weekender og på helligdage kommer de altså først efter den første bankdag.
Det I appen under ‘Kvitteringer’ kan du straks efter pantning se hvor mange penge, du har pantet for.
Får du ikke det beløb, du regnede med, kan det skyldes flere ting:
- Emballagen er mast og ikke intakt og kan derfor ikke læses
- Pantmærket mangler eller er ødelagt og kan derfor ikke læses
- Emballagen er ikke tømt for indhold og kan derfor ikke genkendes
- Der har været affald sammen med din pant, som stopper/ødelægger maskinen.
Får jeg en kvittering?
I Pant-appen finder du under ‘Kvitteringer’ alle dine kvitteringer for de gange du har pantet på en af vores pantstationer.
Skriv til os
Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os ved at udfylde formularen.