Vores pantstationer

Pantstationer er en ny måde at aflevere flasker og dåser på. Hurtigt og let – og særlig interessant, hvis du har store mængder. I dag har vi syv pantstationer fordelt over hele landet og flere kommer til. I filmen kan du se, hvordan de fungerer. På kortet kan du se, hvor der er en pantstation nær dig, og samtidig får information om pantstationens åbningstider.

Pantstationerne er et populært supplement til flaskeautomaterne i butikkerne. Vil du vide mere om udrulningen af pantstationsnetværket frem mod 2025, så læs med her:

Pant-app giver dig pengene digitalt

Dansk Retursystem har udviklet en ny Pant-app til udbetaling af pant på landets pantstation. På den måde slipper man helt for at have et betalingskort med, når man skal pante, og du bestemmer selv, hvilken konto pengene skal sættes ind på – hvis du fx panter for andre eller vil donere til velgørenhed.

Hvad spørger andre om lige nu?

Jeg har ikke fået min pant
Udfyld formularen og lad kundeservice hjælpe dig.

Jeg har et spørgsmål, jeg ikke kan finde svar på
Udfyld denne formular og lad kundeservice hjælpe dig.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad må jeg aflevere?

Alle tomme flasker og dåser med dansk pantmærke er velkomne på vores pantstationer. Alle steder kan du også aflevere udenlandske dåser. Selvom de ikke giver pant, gavner det miljøet at genanvende dem.

Pantstationen skal altid kunne aflæse pantmærket, stregkoden, emballagens form og vægt. Så du får ikke penge for krøllede og maste dåser, eller hvis etiketten er ødelagt eller faldet af.

Husk at tømme flasker og dåser for sjatterne og sørg for, at der ikke er affald i dine sække inden du tømmer dem i slusen. Det kan nemlig stoppe og ødelægge maskinen og måske ende med at lukke pantstationen! Affald skal selvfølgelig i rette affaldsfraktion.

Hvorfor virker pantstationen ikke?

En gang imellem er pantstationer nødt til at lukke. Enten skal de tømmes for at give plads til flere flasker og dåser. Eller der er en teknisk fejl, som skal repareres. Ca. 90 % af fejlene skyldes, at der er afleveret affald i pantstationen, som er årsag til at den stopper. Det kan tage tid at reparere.

Her på siden kan du altid se, om din lokale pantstation er åben eller midlertidigt lukket.

Hvilke betalingskort kan jeg bruge?

Vi tager ikke betalingskort på vores pantstationer. Du skal downloade appen Pant på din moiltelefon for at pante. I appen kan du selv vælge hvilken af dine konti, dine pantpenge skal gå ind på.

Download appen Pant for at komme igang i App Store eller på Google Play. Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte kundeservice.

Læs vores persondatapolitik her.

Hvordan får jeg mine penge?

Via Pant-appen overføres dine penge inden for ca. en bankdag til din konto. I appen under ‘Kvitteringer’ kan du straks efter pantning se hvor mange penge, du har pantet for.

Se pantsatserne her.

Får du ikke det beløb, du regner med, kan det skyldes flere ting:

  • Emballagen er mast og ikke intakt og kan derfor ikke læses
  • Pantmærket mangler eller er ødelagt og kan derfor ikke læses
  • Emballagen er ikke tømt for indhold og kan derfor ikke genkendes
  • Der har været affald sammen med din pant, som stopper/ødelægger maskinen.
Får jeg en kvittering?

I Pant-appen finder du under ‘Kvitteringer’ alle dine kvitteringer for de gange du har pantet på en af vores pantstationer.

Har du ikke fået dine penge?

Har du ikke modtaget penge for den pant, som du har afleveret på pantstationen, kan det fx være fordi du har tastet et forkert kontonummer og/eller skiftet bank. Hvis det ikke er tilfældet, så udfyld formularen her og send et billede af din kvittering, som du finder i Pant-appen.

  • Dine data
  • Find det på din kvittering i Pant-appen
  • Dine kontoinformationer
  • Billede af kvittering
  • Max. file size: 25 MB.

Kontakt os