Pantservice – hvis panten skal hentes fra jeres event

I Dansk Retursystem tilbyder vi at hente, optælle og afregne panten fra jeres event – vi kalder det Pantservice. For at blive en del af vores Pantservice, skal I kunne garantere, at I minimum forventer at stå med 1.000 tomme flasker og dåser efter jeres event. 

Sådan fungerer Pantservice

Klik på det enkelte trin i processen herunder og se, hvordan det fungerer fra I tilmelder jer Pantservice til I har fået pantpengene fra jeres event. Vi glæder os til at samarbejde og gøre, hvad vi kan, for at jeres event forløber så gnidningsfrit og miljøvenligt som mulig.

Lastbil henter pant
Tilmelding til Pantservice

For at gøre brug af vores Pantservice til jeres event, så skal I oprettes som kunde i Dansk Retursystem og vi skal i den forbindelse bruge en række informationer fra jer som fx:

  • Stamoplysninger: Firmanavn, eventnavn, cvr-nummer, kontaktpersoner, telefon og e-mail
  • Startdato og slutdato for jeres event
  • Ønsket dato for afhentning af panten
  • Forventninger til hvor meget pant I skal have hentet. Det kan måske lyde svært, men hvis I fx ved hvor meget I planlægger at købe ind jeres event af de forskellige emballagetyper: Glasflasker, plastikflasker og dåser med pant, så har I nok en ide om pantmængderne. *
  • Til- og frakørselsforhold til eventen
  • Særligt adgangskort til chauffør
  • Leveringsadresse for levering af vores indsamlingssække og /eller foldekar
  • Afhentningsadresse for afhentning af den sorteret pant i vores indsamlingssække og/eller foldekar.  

*Husk, for at blive eventkunde og gøre brug af vores Pantservice, skal I minimum kunne indsamle over 1.000 tomme flasker og dåser med pant (svarer til 5 af vores store indsamlingssække). Er det ikke muligt for jer at samle så meget pant, så henviser vi med fordel til en af vores 14 Pantstationer. Her kan I nemt og hurtigt aflevere store mængder af pant og afregningen sker inden for få dage på den konto, I ønsker.

Indsamlingssække og foldekar
Lille sæk til glasflasker
Lille sæk til glasflasker
Stor sæk til plastikflasker og dåser
Stor sæk til plastikflasker og dåser
Foldekar til glas
Foldekar til glas

Når I er tilmeldt vores Pantservice, skal også I benytte vores indsamlingssække og/eller foldekar (lastbærer). Når vi kender jeres forventninger til pantmængder på jeres event, så sikrer vi, at I får det antal leveret, som dækker jeres behov. Her kan I se jeres udgifter til sække og deposita for foldekar. Selve afhentningen, optællingen og udbetalingen af panten er gratis.

Sortering og tømning af flasker og dåser

Under jeres event skal I sortere de tomme flasker og dåser. Vi har to typer af indsamlingssække.

  • En stor sæk til plastikflasker og dåser
  • En lille sæk til glasflasker.

Sækkene er dimensioneret ud fra vægt, når de fyldes, så vi sikrer, at de overholder arbejdstilsynets krav.

Hvis I har mange glasflasker, kan det være en fordel at benytte foldekar, men det kræver, at vores chauffører kan komme til og fra opbevaringsstedet på et fast underlag med sin palleløfter.

I skal samtidig sikre, at der ikke kommer andet affald i sækkene eller karrene samt sikrer, at flasker og dåser er helt tømt for indhold.

Print og laminer evt. vores vejledning (PDF-fil) til de af jeres medarbejdere, som skal håndtere panten til jeres event.

Se her hvordan I skal pakke vores indsamlingssække og foldekar

Returscanner-app
Returscanner

Når I bliver eventkunde, beder vi jer downloade vores Returscanner-app på jeres mobiltelefoner. Alle der har med pant at gøre på jeres event kan downloade appen. Med appen scanner I de fyldte sække og/eller foldekar i takt med de bliver fyldt. Hermed ved vi hvor meget pant vi skal hente og kan sikre, at bilen er stor nok. Det er også jeres sikkerhed for hvilke mængder, I har afleveret, når panten overgår til os.

Tilgængelighed for chaufføren

Sørg for at der er et fast køreunderlag og at vores chauffør nemt kan få adgang til de pakkede sække med pant og/eller foldekar med glasflasker. Det er vigtigt at vi kan overholde både arbejdstilsynets- og vores sikkerhedskrav.

Afhentning og afregning

Vores chauffør kommer og henter panten på den aftalte dag og inden for et aftalt tidsrum. Herefter køres det til en af vores fabrikker hvor det optælles og sendes til genanvendelse. Inden for 14 dage modtager I pengene for panten på jeres konto.    

Administration

Gode råd og ideer før, under og efter jeres event

Der er mange ting at holde styr på som arrangør af en festival, byfest, et marked eller idrætsstævne – vi har her samlet nogle gode råd om håndtering af tomme flasker og dåser og andet affald, som I måske kan hente inspiration fra.  

Ønsker I at sælger eller udleverer egne drikkevarer?

Skal der sælges eller udleveres egne eller indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige på jeres event, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan vi tilbyde jer nogle særlige pantetiketter.

pantmærke

Har I brug for at tale med os om jeres event?

Hvis I ikke kan finde svar på jeres spørgsmål omkring håndtering af pant på jeres festival eller event, så er I altid velkommen til at kontakt os på 43323232 + tast 1. Vi har åbent mandag-torsdag kl. 07:00-17:00 og fredag kl. 07:00-16:30.