Alt om tilmelding for Udbydere

Her kan I læse om, hvornår I skal tilmeldes pantsystemet. I kan også få et overblik over, hvad det vil sige at være en del af pantsystemet, og hvilke muligheder I har for at tilmelde jeres drikkevarer.

Skal vi tilmelde vores virksomhed til pantsystemet?

Hvis I vil producere eller importere pantpligtige drikkevarer til Danmark, skal jeres virksomhed tilmeldes pantsystemet. Det er kombinationen af indholdet og emballagen, tilsammen kaldet ”drikkevare”, der afgør, om der er pant på en drikkevare. Miljø- og Fødevareministeriet bestemmer ud fra miljømæssige vurderinger, hvilke drikkevarer, som er omfattet af det danske pantsystem. Hvis I er I tvivl, om jeres drikkevarer skal bære pant, og jeres virksomhed derfor skal tilmeldes, kan I læse mere under oftest stillede spørgsmål længere nede.

Hvis I producerer eller importerer nedenstående drikkevarer, skal I, som virksomhed, være tilmeldt pantsystemet. Derudover kan I finde en liste over drikkevarer uden for pantsystemet.

Drikkevarer og emballager som skal være tilmeldt pantsystemet og bære pant
Drikkevarer
  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0 – 0,5 procent)
  • Andre gærede drikkevarer (fx cider, med et alkoholindhold under 10 procent)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5 – 10 procent)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal fortyndes, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
Emballager
  • Dåser og flasker i glas, aluminium og plastik, dog nedenstående undtaget
Drikkevarer og emballager uden for pantsystemet
Drikkevarer
  • Mælkeprodukter og produkter på basis af mælk
  • Produkter der ikke er tiltænkt som drikkevarer, f.eks. kosttilskud, smagsgiver til drikkevarer eller mad – kontakt os i dette tilfælde
  • Vin, spiritus og andre gærede drikkevarer med en alkoholprocent over 10 procent
Emballager
  • Kartonemballager
  • Emballager på 20 liter og derover
  • Plastdunke over 10 liter med kildevand (uden kulsyre)
  • Visse fustager – kontakt os i dette tilfælde for en vurdering
  • Transportemballager
  • Saftprodukt bestående af koncentreret saft/læskedrik i emballager over 4,9 ml
  • Ved juice-shots i glas- eller plastik-emballager under eller lig med 125 ml skal der søges dispensation for pant, selvom de er en del af pantsystemet.
Overgangsordning for saftprodukter, juice, most og smoothies

For at undgå madspild i forbindelse med at få saft, just, most og smoothies ind i pantsystemet er der aftalt en overgangsordning for disse produkter. Importører og producenter skal sælge disse produkter med pant efter 1. november 2019. Butikker må derimod sælge produkter uden pant, hvis de er købt før 1. november 2019

Manualer

Kom godt i gang
PDFHent manual
For Udbydertilmelding
PDFHent manual
For mellemhandlere og distributører
PDFHent manual
Udgifter ved at være tilmeldt pantsystemet

Her kan I læse mere om, hvilke udgifter der er forbundet med at have drikkevarer i pantsystemet.

 Læs mere
Rådgivning om cirkulær økonomi

Få inspiration emballagedesign og måder, I har indflydelse på pantsystemet. Læs også om jeres bidrag til et af verdens bedste genanvendelsessystemer.

 Læs mere

Hvordan ser tilmeldingsprocessen ud?

Når I har fundet ud af, at jeres drikkevarer skal bære det danske pantmærke, er det tid til at tilmelde jeres virksomhed til pantsystemet. Når I er tilmeldt, kan I efterfølgende tilmelde jeres drikkevarer til pantsystemet. Vi har lavet en video, som I kan se nedenfor, der forklarer tilmeldingsprocessen.

Er I ny Udbyder?

Tilmelding for Udbydere

Hvis I, som producent, importør eller distributør skal tilmeldes pantsystemet, kan I gøre det her.

 
Vi er allerede tilmeldt

Udbyderselvbetjening

Her kan I bl.a. tilmelde ny emballage, bestille nye pantmærker og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 

Oftest stillede spørgsmål

Her har vi samlet nogle af de spørgsmål, I oftest stiller os. Vi har inddelt spørgsmålene i emner, så I lettere kan finde den information, I har brug for.

Skal vi tilmelde vores virksomhed til pantsystemet?
Skal vores virksomhed tilmeldes som importør eller producent til pantsystemet? 

Hvis I vil sælge, markedsføre eller importere pantpligtige drikkevarer til Danmark, skal jeres virksomhed tilmeldes pantsystemet. Hvis I er I tvivl, om jeres drikkevarer skal bære pant, og jeres virksomhed derfor skal tilmeldes, kan I læse mere under øverst på siden.

Hvornår skal vi tilmeldes som mellemhandler eller distributør? 

Mellemhandler

Mellemhandlere skal være tilmeldt, hvis I sælger genpåfyldelige flasker til butikker og andre, hvor forbrugerne typisk tager flasker med sig, når de har købt flasken.

Mellemhandlere som udelukkende sælger engangsemballager, og mellemhandlere som udelukkende sælger deres genpåfyldelige flasker til restauranter, kantiner, hoteller og lign. og ikke samtidigt producerer eller importerer produkterne, skal altså ikke være tilmeldt pantsystemet.

Det er meget sjældent, man som mellemhandler har brug for at tilmelde sig pantsystemet. Kontakt os altid på telefon: +45 43 32 32 32, tryk 3 forud for tilmelding, så vi kan vurdere, om I skal være tilmeldt pantsystemet.

Distributør

Distributører er centrallagre og lignende virksomheder, der distribuerer drikkevarer i emballager til egne butikker, eller som modtager tomme emballager til drikkevarer fra de butikker, og som ikke samtidig er mellemhandler. Distributører skal tilmeldes pantsystemet. Det skal I for at kunne rapportere både salgs- og returmængder af genpåfyldelige emballager samt salg af engangsemballager.

Skal vores drikkevarer tilmeldes pantsystemet?

Alle dåser og flasker solgt i Danmark, der er listet i toppen af denne side, skal tilmeldes pantsystemet. Det gælder både for engangsemballager, som genanvendes af Dansk Retursystem, og for genpåfyldelige flasker, som vaskes og fyldes igen af producenterne selv.

Det er indholdet, der afgør, om der er pant på en drikkevare. Miljø- og Fødevareministeriet bestemmer ud fra miljømæssige vurderinger, hvilke drikkevarer, som er omfattet af det danske pantsystem.

Vil I have hentet tomme flasker og dåser?

Så skal I også tilmelde jeres virksomhed som “Kunde”. Læs alt om tilmelding som Kunde her.

Særligt for små juice-flasker under 125 ml.

Hvis I har små juiceflasker under 125 ml., skal I søge midlertidig dispensation for de produkter. Det skyldes, at de små emballager ikke kan håndteres i den nuværende pantteknologi.

Vi arbejder på at finde en løsning, som kan håndtere de små flasker i pantsystemet. Vi vil gerne hjælpe jer med at søge dispensation. For at vi kan hjælpe, opfordrer vi jer til at registrere jeres virksomhed og produkter hos os.

Det er Miljø- og fødevareministeriet , der giver dispensationerne, men hvis I registrerer jer hos os via vores Udbyderportal, kan vi hjælpe jer, ved at sende en ansøgning om dispensation på jeres vegne.

Hvis I er registreret hos os, kontakter vi jer, når der er fundet en løsning til håndtering af de små flasker, så dispensationen bortfalder, og det bliver tid til at få jeres små emballager ind i pantsystemet.

I kan tilmelde jeres små emballager på Udbyderportalen.

For mellemhandlere og distributører
Hvordan skal vi rapportere som mellemhandler eller distributør?

Som mellemhandler eller distributør skal I rapportere salg af genpåfyldelige flasker, så vi kan udbetale håndterings-godtgørelse til butikker for at sortere genpåfyldelige flasker.

Distributører skal desuden rapportere salg af engangsemballager.

Mellemhandlere, som udelukkende sælger engangsemballage, skal altså ikke være registreret hos os.

Læs mere om tilmelding og rapportering for mellemhandlere og distributører her.

Kan vi få håndterings-godtgørelse som mellemhandler eller distributør? 

Mellemhandlere og distributører kan som hovedregel ikke få håndterings-godtgørelse. Kun når I fungerer som en dagligvarebutik med et bredt varesortiment, er det evt. muligt at søge håndterings-godtgørelse.

Læs mere om håndterings-godtgørelse her.

Alt om pant
Hvad er pantsatserne for engangsemballager?
  • Pant A = 1 krone (glasflasker og metaldåser under 1 liter)
  • Pant B = 1,50 krone (plastflasker og plastdåser under 1 liter)
  • Pant C = 3 kroner (alle flasker og metaldåser med 1-20 liter)
Hvad er pantsatserne for genpåfyldelige flasker?
  • Glasflasker under og lig med ½ liter = 1 krone
  • Glasflasker over ½ liter = 3 kroner
  • Plastflasker under 1 liter = 1,50 kroner
  • Plastflasker over 0,99 liter = 3 kroner
Hvordan bliver panten udbetalt til vores kunder og forbrugere?

Vi vil opkræve pant fra jer i forhold til jeres engangsemballages materiale og nettoindhold. Panten vil vi opbevare for jer, så vi kan udbetale den på jeres vegne det sted, hvor drikkevaren returneres. Det gælder uanset, om emballagen afleveres i en flaskeautomat, på pantstationer eller ad andre afleveringskanaler.

Ved genpåfyldelige flasker står I selv for pantudbetalingen til forbrugerne.

Hvornår skal vi opkræve pant fra vores kunder?

I skal opkræve pant hos jeres kunder for pantpligtige drikkevarer, som I sælger på det danske marked. Hvis I eksporterer produkterne uden et mellemliggende salg i Danmark, må I hverken pantmærke produkterne eller opkræve pant.

Læs mere om pant her.