Årsrapport, regnskab og FN’s verdensmål

Det viser, hvor dybt miljøansvaret er forankret hos hver enkelt i værdikæden: fra drikkevareproducenter over dagligvarehandlen til de oparbejdere, der genanvender materialerne”

Lars Krejberg Petersen, Adm. direktør

Danskerne panter som aldrig før.1,9 mia. flasker og dåser kom retur i 2021, og det er en stigning på 15% i forhold til året før, hvor 1,7 mia. kom retur. Dermed fortsætter den massive stigning, der har været siden corona-nedlukningen, hvor mange ændrede pant- og drikkevaner.

Samtidig er returprocenten steget fra 92% til 93%, hvilket er den højeste i verden. Returprocenten viser, hvor mange af de solgte flasker og dåser med pantmærker, der kommer tilbage i pantsystemet.

”Det viser, hvor dybt miljøansvaret er forankret hos hver enkelt i værdikæden: fra drikkevareproducenter over dagligvarehandlen til de oparbejdere, der genanvender materialerne”, siger Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen.



De seneste årsrapporter

Her kan du finde de seneste årsrapporter fra Dansk Retursystem, downloade dem og læse dem i ro og mag. Du kan også downloade tal og infografikker. God fornøjelse.

Årsrapport 2021
Cirkulær økonomi i verdensklasseSe rapport
Årsrapport 2020
Klar til fremtidenSe rapport
Årsrapport 2019
Udvidelse af pantfamilienSe rapport
Årsrapport 2018
10 milliarder gode grundeSe rapport
Årsrapport 2017
Cirkulær økonomi i fineste formSe rapport
Årsrapport 2016
Et positivt klimaaktiv for DanmarkSe rapport
Vores forretning bygger primært på to verdensmål 12 ”Ansvarligt forbrug” og produktion samt 13 ”Klimaindsats”.

FN’s verdensmål

Som samfundsansvarlig virksomhed arbejder vi med implementering og understøttelse af verdensmålene. Vores forretning bygger primært på to verdensmål 12 ”Ansvarligt forbrug” og produktion samt 13 ”Klimaindsats”. Begge arbejder vi ambitiøst og målrettet med. Vi håndterer producenternes og importørernes producentansvar for emballagerne, så deres produkter ikke ender som affald, men som nye, vigtige ressourcer. For at det kan ske, skal det være nemt og let for forbrugeren at have en god, bæredygtig pantadfærd. Gennem forskellige tiltag og daglig drift fokuserer vi på at få så mange emballager som muligt tilbage – til gavn for miljøet, jordens beholdning af råstoffer og for klimaet. Vi arbejder derfor også systematisk på at mindske både virksomhedens og emballagens CO2 aftryk.