Returscanner

Returscanner-appen gør det nemt for erhvervskunder, at få hentet tomme flasker og dåser med pant i vores indsamlingssække og foldekar. Her kan I læse hvordan I kommer i gang og hvordan Returscanner-appen bruges i hverdagen fra I fylder sække og kar med tomme flasker og dåser til vi henter og afregner jeres pant.

Returscanner
Sådan kommer I i gang – download appen
  1. Download appen i App Store eller Google Play. Alle medarbejder, som har med pant at gøre hos jer, kan alle downloade appen på deres telefon.  

  2. Log på første gang med jeres kundenummer. I kan finde det jeres faktura eller ordrebekræftelser eller I kan kontakt kundeservice på 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper de gerne. Er I ikke kunde i Dansk Retursystem, så læs mere her og se om I kan blive kunde.  

  3. Husk, at notifikationer skal være slået til i appen, så I får besked, når vi har igangsat en afhentning. Dagen før vi kommer får I en ny notifikation, så I kan stille panten klar til vores chauffør på dagen.  

Downloade vores vejledning her (PDF)

Det kan I med Returscanner-appen  
  • Scanne alle fyldte sække og/eller foldekar med tomme flasker og dåser med pant i takt med det fyldes
  • Følge med i hvad I har scannet af fyldte sække og/eller foldekar
  • Bestille sække og strips, når I er ved at løbe tør
  • Se, hvornår vi igangsætter en afhentning
  • Se, hvilken dato vi kommer og henter, så I kan sætte panten frem til chaufføren
  • Se, når vi har hentet panten hos jer
  • Se, når panten er optalt og afregnet.
Sådan bruger I Returscanner-appen
  • Hver gang I har en fyldt sæk, lukker I den med en strip og scanner QR-koden midt på sækken.
  • Hver gang I har et fyldt foldekar, lægger I låg på, lukker det til med strips og scanner stregkoden nederst på karret.
  • Når I mangler sække eller strips, bestiller I dem I appen.
Sådan pakkes sække
  • I kan kun benytte Dansk Retursystems indsamlingssække til afhentning af pant. De store sække er kun til plastikflasker og dåser. De små sække er kun til glasflasker. Vin- og spiritusflasker må ikke komme i sækken til glas.
  • Flasker og dåser skal fyldes til stregen på sækken, som max på veje 15 kg. Husk derfor, at tømme alle emballager for indhold – inden de kommes i sækken – ellers kan vi ikke tage den med retur.
  • Udenlandske flasker og dåser er velkommen i sækkene, så de kan genanvendes, men vi udbetaler ikke pant for dem.
  • Luk sækken med en strip og scan QR-kode midt på sækken med Returscanner-appen så snart en sæk er fyldt, så vi kan følge jeres mængder.
  • Når I får besked i appen om afhentning, så stil sækkene frem, så de er klar til chaufføren. Sækkene skal placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller umiddelbart i nærheden af (vare-)elevator. 
  • Mangler I fleres sække og strips, kan I nemt bestille dem I Returscanner-appen.
Sådan pakkes foldekar
  • Saml foldekar ved at løfte de fire sider op og klik dem på plads.
  • Foldekarret er kun til glasflasker med dansk pantmærke. Vin- og spiritusflasker må ikke komme i karret.
  • Husk altid at have låg på foldekarret, hvis det står under åben himmel, så der ikke kommer vand i karret.
  • Når foldekarret er fyldt til 5 cm under kanten, lægger I låg på og lukker det til med en strip i hvert hjørne. Herefter scanner I stregkoden med Returscanner-appen. Den finder I på enden af karret.
  • Når I får besked i appen om afhentning, så stil foldekarrene frem, så de er klar til chaufføren. I må max stille to kar oven på hinanden.
Sådan gør I klar på afhentningsdagen

Når I kender afhentningsdagen via den notifikation, som I får i appen, skal I stille jeres sække og/eller foldekar klar til chaufføren:

  • Sække skal placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller i umiddelbar nærheden af (vare-)elevator.
  • Foldekar skal stå som aftalt og der skal være fast underlag (asfalt eller fliser) fra vejen og hen til karrets placering, så chaufføren kan komme til med sin palleløfter.

Sådan bruger I Returscanner-appen

Se vores lille film, som forklarer hvordan I bruger Returscanner-appen i hverdagen, så vi kan sikre, at I automatisk for hentet jeres pant, når I har nået jeres aftalte bookingpunkt.

Spørgsmål & svar om Returscanner-appen

Hvor finder jeg vores kundenummer?

Det finder du på jeres seneste faktura, men har du ikke den, så kontakt os på kundeservice@dansk-retursystem.dk eller 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper vi dig., men hav gerne jeres CVR-nummer klar.

Hvorfor skal vi scanne hver gang, vi har en fyldt sæk eller et foldekar?

Det skal I, så vi kan følge jeres pantmængder, så vi bedre kan planlægge den mest optimale afhentningsrute til fordel for jer, os og miljøet. Herved slipper I også for at bestille afhentning, da det sker helt automatisk.

Kan vi ikke bare ringe, når vi gerne vil have afhentet?

Som udgangspunkt nej, da I med Returscanner-appen sikrer en bedre optimering af vores ruteplanlægning, da vi løbende kan følge jeres pantmængder. Det er derfor vigtigt, at I altid scanner sække og/eller foldekar så snart de er fyldt. Når I har nået jeres aftalte bookingpunkt igangsætter vi helt automatisk en afhentning.

Hvad gør vi, hvis vi ikke har fået bestilt nye sække og chaufføren er på vej til os?

Hvis en chauffør er på vej ud for at hente pant hos jer, så vil han godt kunne sælge en rulle sække eller to fra bilen. Er det ikke nok, så skal I bestille i appen.

Hvorfor kan vi ikke se, at vi har bestilt sække og strips i appen?

Så snart I har bestilt sække og strips i appen sendes der en ordrebekræftelse til den mail, som vi har registreret på jeres virksomhed. Men bestillingen kan først ses i appen, når vi planlægger afhentning hos jer.

Husk derfor, at give besked til de medarbejder, som også bruger appen, når du har bestilt sække og strips, så I ikke kommer til at bestille flere end I har brug for.

Hvorfor kan vi ikke se i appen hvornår pengene er udbetalt?

Når jeres sække og/eller foldekar forsvinder fra appen, så betyder det, at de er talt op og pengene er udbetalt. I modtager som altid en kreditnota pr. mail, som viser hvor mange penge I får udbetalt og hvornår de er til rådighed på jeres konto.

Kar, sække , øvrige materialer og leveringsbetingelser

Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.

 Læs mere

Kom med ind bag flaskeautomaten

Hver dag panter danskerne over fem mio. flasker og dåser, og måske har du stået der ved flaskeautomaten og spekuleret på, hvad der sker på den anden side?
Vi har lavet en film om flaskens rejse. Det er sådan set samme rejse for dåser, for det handler om, at hver gang du panter, sørger vi for, at din pant bliver indsamlet og sorteret, så materialer kan blive genanvendt til nye flasker og dåser.
I Danmark er vi blandt verdens bedste til at pante. 93% af alle flasker og dåser kommer retur og kvaliteten i materialerne er i top.

Foldekar og karlås

Skift jeres indsamling af pant i glassække ud med et aflåst foldekar, som sikrer mod panttyveri

Har I plads og mulighed, opnår I mange fordele ved af skifte fra glassække til foldekar:

  • I sparer plads. I undgår at have en masse fyldte glassække stående og tage plads indenfor. I et foldekar er der plads til ca. 550 flasker mod ca. 40 i en glassæk.
  • I opnår en bedre hygiejne. I slipper for lugten af tomme glasflasker indenfor.
  • I undgår tunge løft og spare tid. I slipper for at flytte rundt på sækkene og stille dem frem til chaufføren.
  • I bidrager til et bedre klima. Vores lastbiler skal komme færre gange hos jer – det mindsker CO2-udledningen og glæder måske også naboer pga. mindre støj.

Bestil foldekar og karlås

Udfyld formularen med jeres oplysninger og tryk ’Bestil’. Vi kontakter jer for nøjagtig leveringsdato.

CSR i Dansk Retursystem

Hos Dansk Retursystem arbejder vi bredt med vores samfundsansvar. I tråd med vores strategi sikre vores CSR-indsats en balance i hensynet til miljø, mennesker og økonomi.

Stop håndterings-godtgørelse

Kundeselvbetjening

Her kan I booke og bestille og få svar på oftest stillede spørgsmål. I kan også læse om forskellige produkter og services, som er relevante for jer som Kunde hos os.

Hurtig adgang

Her kan I nemt og hurtigt få adgang til bestilling af materialer, booking af afhentning, søg og stop håndterings-godtgørelse, samt udmelde jer af pantsystemet.

Book og bestil online

Er I et supermarked og har komprimatorkar, kan I booke afhentning af pant via jeres CS-portalen. Skal I bestille nye sække og lukkestrips, kan I gøre det her.

Book og bestil via Vores Pant-appen

Er I kunde og benytter jer af Dansk Retursystems foldekar og/eller sække, som I indsamler jeres tomme pantflasker og -dåser i, skal I benytte Vores Pant-appen, så vi kan følge jeres pantmængder. Når I når jeres bookingpunkt sætter vi automatisk en afhentning i gang. Det er også i appen, I bestiller nye sække og lukkestrips.

Søg håndterings-godtgørelse

Afleverer jeres kunder hver dag mindst 42 tomme flasker eller dåser hos jer? Eller knap 15.000 om året? Så kan det betale sig at være med i en ordning, hvor I får penge for at tage imod emballagerne. Det er en kompensation for arbejdet. Vi kalder det håndterings-godtgørelse.

I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere beløb giver vi. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde. Se taksterne her på siden.

Vi udbetaler håndterings-godtgørelse hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker. Beløbet afhænger af antal og type flasker og dåser, vi henter hos jer. Se taksterne for håndterings-godtgørelse 2025 og 2026. (PDF)

For at være med i ordningen for håndterings-godtgørelse, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Hvis det bliver aktuelt for jeres virksomhed efter jeres oprindelige tilmelding til Dansk Retursystem, kan I søge om håndterings-godtgørelse her. 

Stop håndterings-godtgørelse

Hvis I har haft faldende mængder pant, og det ikke længere er en fordel at være tilmeldt håndterings-godtgørelse, kan I afmelde jeres virksomhed her. 

Udmeldelse af pantsystemet

Hvis I ikke længere sælger eller udleverer pantbelagt emballage, kan I udmelde jeres virksomhed her. 

Kar, sække og komprimatorkar

Nedenfor kan I finde produktbeskrivelser og priser på kar og sække til opbevaring af den tomme pant, inden den afhentes. I kan også læse om flaskeautomater og komprimatorer, samt deres virkemåde.

Kar, sække , øvrige materialer og leveringsbetingelser

Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.

 Læs mere
Flaskeautomater og komprimatorer

Læs om de forskellige muligheder, hvis I har en butik hvor I sælger flasker og dåser med pantmærke.

 Læs mere

Guide til klargøring af sække og kar

Find ud af hvordan I som erhvervskunde skal fylde, lukke og klargøre Dansk Retursystems sække og kar, så de er klar til chaufføren, når han kommer og henter jeres tomme flasker og dåser.

Klargøring af sække til afhentning
1: Fyld til stregen, max 15 kg  
  • Brug en sæk fra Dansk Retursystem og fyld den til stregen.
  • Sørg for at alle flasker og dåser er tømt for indhold inden de kommes i sækken.
  • Ingen glasskår eller affald i sækken.
2: Udenlandske flasker og dåser er ok
  • Udenlandske flasker og dåser kan også komme i sækken og blive genanvendt, men vi udbetaler ikke pant for dem.
  • Vær dog opmærksom på at flertallet af emballager skal være med dansk pantmærkede emballager, for at chaufføren tager sækkene med.
3: Luk med strip og scan QR-koden, hvis I bruger Vores Pant-appen
  • Luk sækken med en strip.
  • Scan QR-koden midt på sækken, hvis I bruger Vores Pant-appen.
4: For at sikre en hurtig og sikker afhentning af jeres pant skal I gøre klar til chaufføren

Sækkene placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller umiddelbart i nærheden af (vare-)elevator 

Se hvordan I pakker en sæk

Klargøring af foldekar til afhentning
1: Samle foldekarret
  • Foldekar er kun til glasflasker med dansk pantmærke.
  • Løft de fire sider op og klik dem på plads.
2: Fyld maks. til 5 cm. under kanten, luk og scan
  • Når foldekarret er fyldt, lægges låget på
  • Luk låget i hver side med en strip.
  • Benytter I Vores Pant-appen, skal I scanne stregkoden nederst på foldekarret, når det er fyldt og lukket.

Se hvordan I pakker et foldekar

Klargøring af komprimatorkar til afhentning
1: Fyld maks. til 5 cm. under kanten
  • Når komprimatorkarret er fyldt til 5 cm under kanten, skifter I kar.
2: Læg låg på fyldte kar
  • Så undgås at der kommer vand og fugt i karret.
Kan chaufføren nemt hent jeres pant?
For at sikker en effektiv afhentning og samtidig sikre, at vi overholder reglerne for tunge løft ect. er der en række forhold, som I skal hjælp os med at sikre:
  • Vores lastbiler skal kunne parkere så tæt som muligt på det sted, jeres pant står.
  • Vi skal uhindret kunne hente emballagerne i vores indsamlingsbeholdere. Er det ved en rampe, skal den være ryddet.
  • Emballagerne skal være tømt for indhold, da sækken ikke må veje mere end 15 kg. Samtidig kan det også komme til at skade jeres underlag, hvis der er hul på sækken.
  • Sække kan blive hentet fra gadeplan, på ramper, i umiddelbar nærhed af elevator eller trappe med højst fem trin, som er sikre for vores chauffører at gå på.
  • Foldekar, sikkerhedscontainere og komprimatorkar kan hentes, hvis de står på fast underlagt som asfalt og fliser.
  • Hvis I oplever, at vi ikke har hentet som aftalt, kan det skyldes adgangsforhold, forkert pakning eller at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt for vores chauffør at afhente emballager og materiel, som fx huller, islag, sne eller store vandpytter.

Selvbetjeningsløsninger

Vi har to selvbetjeningsløsninger til vores erhvervskunder, som skal have hentet tomme flasker og dåser. Læs mere om dem herunder.

CS-portal

CS-portalen er for butikker med flaskeautomat. Portalen er en skærm, der bl.a. følger antallet af flasker og dåser, som kommer gennem flaskeautomaten og dermed kan give jer besked, når vi kommer og henter jeres pant.

 Se hvordan CS-Portalen virker
Vores Pant-appen

Vores Pant-appen er for bl.a. hoteller, restauranter og virksomheder, som ikke har flaskeautomat og som skal have hentet deres tomme flasker og dåser i sække og/eller foldekar.

 Læs mere om Vores Pant-appen

Andre produkter og services

Her kan I finde vejledninger, information om skilte, panthylder og pantbokse, samt få gode råd. I forbindelse med events og festivaler kan vi tilbyde jer særlige pantetiketter, som I kan videresælge til jeres stadeholdere. Dette kan I også læse mere om nedenfor.

Særlige pantetiketter til events og festivaler

Læs om vores produkt

 Læs mere
Vejledning og skilte m.m.

Læs om vores service

 Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

Har I spørgsmål som Kunde tilmeldt pantsystemet, kan I måske finde svaret her. Vi har inddelt de oftest stillede spørgsmål i emner, så I lettere kan finde den information, I har brug for.

Afhentning af pant
Husk at give besked ved ændringer
Giv besked, hvis:
  • I skal have hentet mere eller mindre end, der er booket hos os
  • I bliver forhindret i at låse op for vores chauffør
  • I ikke har fået gjort emballagen klar til afhentning
  • Der er vejarbejde eller byggeri hos jer

I kan give besked indtil klokken 10 hverdagen før den dag, det er planlagt, at vi henter. Så undgår vi at køre forgæves eller med halvtomme lastbiler.

Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms.

Vi giver også besked ved ændringer

Er der lang kø og tæt trafik, kan chaufføren måske ikke nå at hente jeres pant som planlagt. Så tager vi selvfølgelig alle flasker og dåser med næste gang, vi er hos jer.

Bliver vi forhindret i at hente, ringer vi også til jer. Så husk at give Kundeservice besked, hvis vi skal opdatere jeres kontaktoplysninger.

Krav til adgangsforhold
Vi kan undlade at tage pant med retur

Hvis vi ikke har medtaget jeres fyldte sikkerhedscontainere, kar eller sække, kan det være fordi chaufføren har vurderet, at det enten ikke har været pakket korrekt eller ikke har været sikkerhedsmæssigt forsvarligt at tage med.

Det kan fx være, hvis et af nedenstående forhold ikke har været opfyldt:

  • Foldekar, sikkerhedscontainere og komprimatorkar skal kunne hentes på et fast underlag som asfalt eller fliser.
  • Sække og kar må ikke indeholde fyldte emballager – vi indsamler kun tomme emballager.
  • I skal fjerne sne, is eller store vandpytter, hvor chaufføren skal gå og køre.
  • Lastbiler skal kunne parkere så tæt som muligt på det sted, flasker og dåser står.
  • Chaufføren skal uhindret kunne afhente vores indsamlingsmateriel, uden fx at skulle flytte på butikkens andre varer for at komme til.
  • Rampen, hvor vi skal hente kar, skal være ryddet, så det er muligt at lægge bilens lift af på rampen og der skal være plads til, at chaufføren kan manøvrere med en el-stabler.
  • Vær opmærksom på ikke at overfylde karrene. De må max fyldes til 5cm. under kant. Hvis de er overfyldte, er der risiko for, at emballagerne ikke havner i indsamlingsbilen, men på jorden.
  • Hvis I er ”nøglekunde” og chaufføren skal afhente på tidspunkter, hvor der ikke er personale til stede, skal I placere jeres tomme emballager i umiddelbar nærhed af indgangen. Chaufføren skal altså ikke gå langt eller op og ned ad trapper for at hente de tomme emballager.
I får en indsamlingskvittering samt besked i Vores Pant-appen

I modtager en indsamlingskvittering, når vi har hentet jeres pant. Og benytter I Vores Pant-appen, kan I også heri se, når chaufføren har hentet dem, så I ved at de er i vores varetægt nu.

Sæsonudsving kan give behov for færre eller flere kar

Vi ved, at der ved høj- og lavsæson kan opstå ændringer i jeres behov for udstyr.

Har I brug for færre eller flere foldekar, komprimatorkar eller sikkerhedscontainere, kan I kontakte Kundeservice. Vi henter det, I ikke skal bruge, og vi sørger for, at I kun betaler depositum for det udstyr, I har stående.

Pant og godtgørelse
Hvilke pantsatser findes der?

Der er findes tre pantsatser A, B og C:

Pantmærke A giver 1 kr.

Pantmærke B giver 1,5 kr.

Pantmærke C giver 3 kr.

Hvor hurtigt udbetales panten?

Vi udbetaler altid jeres pant-penge hurtigst muligt. Det er normalt inden for 2-5 uger fra vi har afhentet panten hos jer. Samtidig får I jeres depositum for sække og foldekar tilbage. Restauranter, caféer, hoteller, kontorer og lignende skal betale for sække og får derfor ikke depositum retur.

Har I flaskeautomat, udbetales panten indenfor 2 uger.

Bryggerierne henter og udbetaler panten for genpåfyldelige flasker, fx grønne ølflasker, til jer.

Hvad er håndterings-godtgørelse?

Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.

I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere kompensation får I. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde.

Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 41 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til knap 15.000 emballager om året

For at være med i ordningen skal I desuden være:

  • en butik som sælger flasker og dåser med pant, som køberne drikker et andet sted end hos jer
  • mellemhandler eller distributør der fungerer som en dagligvarebutik

Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet.

For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Hvad får man i håndteringsgodtgørelse?

Taksterne for håndteringsgodtgørelse i 2025 og 2026 kan I downloade her (PDF)

Hvordan afregnes håndterings-godtgørelse?

Vi udbetaler håndterings-godtgørelsen hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker.

Pantsystemet generelt
Hvad med festivaler, byfester o.lign. arrangementer?

Festivaler, byfester, markeder, idrætsstævner og lignende med mange tomme dåser og flasker, kan indgå en særlig aftale med Dansk Retursystem, hvis I ikke selv blot vælger at aflevere panten på vores Pantstationer eller i en butik.

Dansk Retursystem samarbejder allerede med flere hundrede festivaler, events og arrangementer over hele landet.

Vi kan også hjælpe jer, hvis I tilmelder jer Dansk Retursystem.

Det hjælper vi med:
  • Finder den bedste løsning evt. tilmelding
  • Leverer sække, panthylder, stativer og foldekar til opbevaring af flasker og dåser (efter behov)
  • Henter de tomme flasker og dåser på en aftalt dag
  • Tæller emballagerne på vores fabrik
  • Afregner med jer
Det klarer I:
  • Tilmelder jer som Kunde hos Dansk Retursystem
  • Laver en aftale med Kundeservice om forventet antal tomme flasker og dåser
  • Sorterer flasker og dåser med pantmærke (plastik og aluminium sammen – glas for sig)
  • Pakker og gør klar til afhentning
  • Sørger for adgang til emballagerne på den aftalte dag og tidspunkt
Hvilke flasker og dåser er vi forpligtet til at tage retur?

Som virksomhed skal man tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som man sælger eller giver til sine kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.

Butikker MED flaskeautomat skal tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. De skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Butikker UDEN flaskeautomat skal tage imod flasker og dåser af samme materiale, som de sælger eller tidligere har solgt. Sælger man drikkevarer i dåser, skal man også tage imod dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastikflasker og glasflasker. Uanset hvilket mærke det er. Derudover skal man tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Restauranter, caféer, kontorer m.m. skal kun tage imod de flasker og dåser, de sælger eller giver til deres egne kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.

Hvilken type dåser og flasker henter I?
Vi henter:
  • Alle slags tomme flasker og dåser med det danske pantmærke.
  • Udenlandske dåser (vi udbetaler dog ikke pant for dem)

Emballagerne skal blot være tomme, så de ikke vejer for meget.

Vi henter ikke:
  • De grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker

Det er bryggerierne, der henter de grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. Genpåfyldelige flasker kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.

Henter I på Grønland og Færøerne? 

Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.

Hvilke drikkevarer er der pant på?

Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljøministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.

I Danmark er der pant på:

  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0 – 0,5 procent)
  • Andre gærede drikkevarer end vin og frugtvin (fx cider, med et alkoholindhold under 10 procent)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5 – 10 procent)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal opblandes med vand, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
Hvilket teknisk udstyr har jeg brug for – om noget?

I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året. 

Mindre steder: Vælg kar og sække

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem. Læs mere om kar og sække her.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator. Læs mere om flaskeautomater og komprimatorer her.

Se priser og gebyrer

Modtagelse af håndteringsgodtgørelse 500 kr./år

Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms

Pantbokse – koster 170 kr. pr. stk. ekskl. moms og inkl. fragt.

Sække, store
  • Butikker og takeaway-steder som fx pizzarier betaler 10 kr. i depositum
  • Alle andre betaler 6 kr. plus moms
Sække, små
  • Butikker og takeaway-steder som fx pizzarier betaler 10 kr. i depositum

Alle andre betaler 3 kr. plus moms

1.200 kroner plus moms i depositum pr. komprimatorkar

Alt om tilmelding for kunder

Få svar på hvem der kan tilmelde sig pantsystemet, og alt andet I skal vide, inden I starter jeres tilmelding til Dansk Retursystem

For at finde ud af om I skal tilmelde jeres virksomhed pantsystemet, skal I som det første tage stilling til, om I vil have afhentet pant af Dansk Retursystem, eller om I selv vil stå for at aflevere jeres pant.

Vi ønsker selv at aflevere vores pant

Hvis I vælger selv at aflevere jeres pant, skal I ikke tilmeldes pantsystemet – også selvom I sælger eller udleverer drikkevarer til private forbrugere, medarbejdere eller medlemmer. Der er forskellige måder, hvorpå I kan aflevere jeres pant.

Vi ønsker at få afhentet vores pant

I skal tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte flasker og dåser og lever op til de formelle krav for afhentning. Læs mere under oftest stillede spørgsmål. Det gælder både, hvis I sælger eller udleverer drikkevarer med pant til medarbejdere, medlemmer eller private forbrugere.

Det er f.eks.:

  • Butikker, supermarkeder, købmænd, kiosker og tankstationer
  • Hoteller, konferencesteder, restauranter, caféer og takeaway-steder
  • Kontorer, uddannelsesinstitutioner og kantiner
  • Idrætsforeninger o.lign.
  • Festivaler, idrætsstævner, markeder og messer
  • Importører, producenter, mellemhandlere og distributører, der handler direkte med forbrugere.

Efter tilmelding

Når vi har behandlet jeres tilmelding, sker der følgende:

  • I modtager et tilmeldingsbevis samt velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang med at aflevere panten til os.  
  • I får et håndteringsgodtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse.
  • I modtager en startpakke, som indeholder fem ruller sække og en pakke lukkestrips til indsamling af jeres første pant. Herefter bestiller I selv sække via Vores Pant-appen eller Book og Bestil.

Når I har tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.

Er I ny kunde?

Tilmelding for Kunde

Her kan I tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte drikkevarer.

 
Vi er allerede tilmeldt

Kundeselvbetjening

I kan bl.a. booke afhentning af pant, søge håndterings-godtgørelse og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet, som I måske også kan have gavn af at læse.

Hvilke formelle krav skal vi opfylde for at blive kunde?

I skal opfylde følgende krav:

  • I skal sælge eller udleverer drikkevarer i engangsflasker eller dåser med pantmærke.
  • Jeres virksomhed skal ligge Danmark. Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.
  • I har dansk kontonummer. Vi kan ikke overføre penge til udlandet.
  • Panten hentes hver gang på det samme sted, der er knyttet til jeres virksomhed.
  • I skal have et regelmæssigt behov for løbende afhentning
  • I skal som udgangspunkt kunne samle mindst 5 af vores indsamlingssække og/eller 1 foldekar – før vi henter jeres pant.
Processen efter tilmelding

Det sker, når vi har behandlet jeres tilmelding:

  • I modtager et kundenummer og et tilmeldingsbevis via mail
  • I modtager en velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang.
  • I downloader appen Vores Pant, som skal benytte, hvis jeres pant indsamles i sække og foldekar (gælder ikke butikker med flaskeautomat).
  • I modtager håndterings-godtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse (kun mulig for butikker med flaskeautomat).
  • I modtager automatisk det antal kar og/eller sække, der matcher jeres behov.

Når I er tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.

Hvilke flasker og dåser er vi forpligtet til at tage retur? 

Som virksomhed skal I tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som I sælger eller giver til jeres kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.

Har I en butik MED flaskeautomat, skal I tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. I skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som I sælger i butikken. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Har I en butik UDEN flaskeautomat, skal I tage imod flasker og dåser af samme materiale, som I sælger eller tidligere har solgt. Sælger I fx drikkevarer i dåser, skal I tage imod alle dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastik- og glasflasker – uanset hvilket mærke det er. Derudover skal I tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, I sælger. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Har I en restaurant, en café, et kontor m.m. skal I kun tage imod de flasker og dåser, I sælger eller giver til jeres kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.

Hvilken type dåser og flasker henter I hos os? 
Vi henter:
  • Alle slags tomme flasker og dåser med det danske pantmærke.
  • Udenlandske dåser (vi udbetaler dog ikke pant for dem)

Emballagerne skal blot være tomme!

Vi henter ikke:
  • De grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. De hentes af bryggerierne. En genpåfyldelig flaske kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.
Hvilke drikkevarer er der pant på?

Alle flasker og dåser med det danske pantmærke. Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljø- og Fødevareministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.

I Danmark er der pant på:

  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0-0,5%)
  • Andre gærede drikkevarer (fx cider, med et alkoholindhold på 10% eller derunder)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5-10 %)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal fortyndes, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
  • Plantebaserede drikkevarer
Hvad er jeres priser og gebyrer?
Store i indsamlingssække til plastikflasker og dåser med pant
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 6 kr. ex. moms
Små indsamlingssække til glasflasker med pant
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 3 kr. ex. moms
Foldekar/komprimatorkar
  • 1.200 kr. ex moms i depositum pr. lastbærer
Forgæves kørsel
  • 345 kr. ex moms i gebyr for forgæves kørsel i forbindelse med aftalt afhentning af pant
Pantbokse
  • En pantboks kan fx stilles i et baglokale eller ude ved kunderne til at samle pant ind i. Den passer til vores pantsække. Første pantboks er gratis – efterfølgende kan herefter købes. Læs mere her.
Håndterings-godtgørelse
  • Hvis I modtager håndterings-godtgørelse koster det 500 kr. ex moms om året.
Har vi brug for teknisk udstyr?

I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året. 

Mindre steder: Vælg sække og foldekar

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og/eller foldekar, indtil vi henter dem.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator.

Læs mere her.

Hvad er håndterings-godtgørelse?

Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.

Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 42 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til ca. 15.000 emballager om året. Se taksterne for håndterings-godtgørelse 2025/2026. (PDF)

For at være med i ordningen skal I desuden være:

  • en butik som sælger flasker og dåser med pant, som køberne drikker et andet sted end hos jer
  • mellemhandler eller distributør der fungerer som en dagligvarebutik

Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet. For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Roskilde Festival

Skal I have hentet pant på jeres festival eller event?

Læs mere om hvordan I kan få hentet pant til jeres festival eller event og hvilke krav, som I skal opfylde.

Partnerskaber og konceptudvikling

Se cases hvor vi har deltaget med vores viden og erfaring til udvikling af nye pantrelaterede produkter. Det gør vi gerne igen med jer. 

Fra idé til færdigt koncept på fem dage!

Dansk Retursystem faciliterer og deltager i design sprints sammen med fx virksomheder, uddannelsesinstitutioner og velgørenhedsorganisationer for i fællesskab at finde nye løsninger, der kan være med til at øge returprocenten eller forenkle arbejdet med pant.

Sammen med partneren formulerer vi den præcise udfordring, som design sprintet skal arbejde med, og vi finder sammen ud af hvem, som skal holde de inspirerende ”lightning talks”. Den afsluttende præsentation af resultaterne gives typisk overfor deltagere fra både Dansk Retursystem og partneren.

DTU: Opsamling af pant-on-the-go

Udfordring
8 % af alle flasker og dåser kommer ikke retur til genanvendelse. En del af flaskerne og dåserne smides ud, når vi er på farten eller også kaldet ”on-the-go”. DTU-studerende fra Design & Innovation og Dansk Retursystem havde i foråret 2019 gennemført et design sprint for at finde frem til nye løsninger til at aflevere sin pant, når man er på farten, fx i tog eller på uddannelsesinstitutioner.

Ønsket effekt
Undgå at tom pant smides ud, hvorved returprocenten øges. Det er til gavn for miljøet, når materialerne bliver genanvendt.

Challenge
Dansk Retursystem har en returprocent på 92%, men vi mangler derfor stadig de sidste 8%, som udgør 170 mio. flasker og dåser. Her ser vi, at en stor andel af disse ender i skraldespanden, og i særdeleshed når vi er på farten eller udenfor hjemmet, fx på togstationer, tankstationer og uddannelsessteder. 

Hvordan laver vi løsninger til nem aflevering af pant, når man er på farten?

Der blev udviklet tre forskellige prototyper på pantbokse, der ”nudgede” brugeren til at pante deres flasker og dåser.

De tre pantbokse havde hver fokus på forskellige funktionaliteter:

  • Den ene havde et element af gamification, hvor brugerne kunne stemme med deres flasker og dåser, og derved give deres pant en stemme. Dette kunne give mulighed for at aktivere sin flaske og deltage i en debat, valg af hvad det samlede pantbeløb skulle gå til eller noget helt tredje.
  • Den anden havde fokus på donation, og hvordan kan man koble pantbeløb og det at donere. Et fokus på at hver flaske tæller, og en omregning af at x antal flasker og dåser er det samme som mad til et barn i en uge, et myggenet eller lignende. Hvis vi sammen panter den enkelte flaske, man har med på farten, kan det gøre en forskel for en god sag og miljøet.
  • Den tredje havde et mekanisk element, hvor flaskerne og dåserne blev komprimeret på stedet. Herved bidrog denne løsning til en større effektivitet ved indsamling og transport af emballagerne, samt forhindring af tyveri, da emballagerne ikke kan afleveres igen, efter de er blevet komprimeret. Derudover havde denne løsning også en panthylde til de forbrugere, der bare ville af med deres flaske i en fart.

Resultat
I design sprintet fik vi en masse læringer og input fra vores test med brugere, som var bredt repræsenteret fra unge brugere til voksne, der selv arbejdede på skoler eller tankstationer.

Dette gav os tre fokusområder at arbejde videre med.

Den ene prototype af afstemningsboksen blev efterfølgende bygget og testet på en efterskole og et gymnasium, hvor en del emballager normalt ender i skraldespanden. Her så vi en stigning på 20% i indsamlet pant efter afstemningsboksen kom op. Ligeledes havde uddannelsesstederne før en udfordring med meget affald i deres normale pantbokse; dette problem blev ligeledes løst med afstemningsboksen.

Til den anden prototype med panthylde på var feedbacken fra alle brugerne, at panthylden var nemt afkodelig og hurtig at anvende. Denne løsning blev testet i samarbejde med en tankstation, hvor panthylden blev monteret på deres skraldespande.

Q8: Undgå pant i skraldespanden

Udfordring:
Q8 oplever, at kunderne smider de tomme flasker og dåser i skraldespandene ved benzinstanderne, ved puslepladserne og ved vaskehallen, i stedet for at aflevere dem inde i butikken. På baggrund af et design sprint på pant on-the-go udviklede Q8 og Dansk Retursystem en panthylde som blev testet i sommeren 2019.

Ønsket effekt
Undgå at tomme flasker og dåser smides ud, men derimod bliver afleveret hvorved returprocenten øges. Det er til gavn for miljøet, når materialerne bliver genanvendt.

Challenge
Dansk Retursystem har en returprocent på 90%, men vi mangler derfor stadig de sidste 10%, som udgør 140 mio. flasker og dåser. Her ser vi, at en stor andel af disse ender i skraldespanden, og i særdeleshed når vi er på farten, fx på tankstationer.

Hvordan laver vi en løsning til nem aflevering af pant når man er på en tankstation?

Løsning
Løsningen blev en test af panthylder på skraldespandene ved benzinstanderne på 12 tankstationer rundt om i landet for at undersøge, om det vil påvirke Q8-kundernes bevidsthed og om de vil ændre adfærd. De udvalgte tankstationer repræsenterer tre typer: tankstationer i byen, motorvejstankstationer samt transitstationer. 

Panthylden gør det enkelt for pantsamlere eller andre tankstationsbrugere, at få fat i flaskerne og dåserne, så den kan blive afleveret i fx en flaskeautomat.

Løsningen skulle signalere det er et miljøvenligt valgt at sætte sin flaske i hylden, og blev derfor omdøbt til ’Bæredygtig hylde’ og fik en grøn baggrundsfarve. 

Resultat og læringer
Resultatet på testen var, at flere kunder ikke opdagede panthylden, men så snart de blev opmærksomme på den, var de begejstrede for ideen og brugte den.

Panthylden var ikke sat op på alle skraldespande, og der var heller ikke markedsført, hvilket kan hav én indflydelse på resultatet.  

Et par udtalelser fra nogle af tankstationskunderne ift. panthylden:

  • ”Hylden var ikke iøjnefaldende. Men det er en god idé. Hellere efterlade panten så andre kan få glæde af den.”
  • ”Ja, jeg har brugt den to gange før. Sidst satte jeg to flasker”
  • ”Synes det er en god idé og ville bruge den, hvis jeg havde set den”

Nogle af de læringer vi fik fra testen var:

  • Piktogrammer på panthylden ville gøre det nemmere at afkode hvad den skulle bruges til
  • Panthylden skal have et blikfang, man er på farten og har travlt – fx en signalfarve
  • Panthylden skal sættes på samtlige af skraldespandene på tankstationen – så det er convenient for kunderne, og de ikke skal bevæge sig længere end nogle meter
  • En større involvering og on-boarding af personalet på tankstationerne vil være med til at udbrede budskabet og fokus på dette miljøtiltag

Pant hører ikke til i skraldespanden

Join2Recycle er et initiativ, der skal få de unge til at ændre adfærd, så deres flasker og dåser med pant bliver genanvendt i stedet for at ende i skolens skraldespande. Det kan hurtigt blive til en betragtelig sum penge, skolen og eleverne kan indsamle, når de er med i Join2Recycle. Kom hurtigt i gang med indsamlingen på jeres skole og bestil en gratis startpakke nu.

Join2Recycle

Har du spørgsmål?

Business Development
Kontakt os her +45 30 67 13 70Kontakt via vores kontaktformular

Flaskeautomater og komprimatorer

Læs mere om produkterne og priserne på flaskeautomater og komprimatorer.

Har I brug for en flaskeautomat?

Er I en butik, som har behov for en flaskeautomat fordi I har rigtig mange flasker og dåser, skal I selv anskaffe den hos en leverandør af flaskeautomater. I Dansk Retursystem vejleder vi altid gerne om hvilke krav, den skal leve op til. 

Flaskeautomat
Få altid rådgivning og kendskab til de krav en flaskeautomat skal leve op til – før I indkøber den.

Hvad er en komprimator?

En komprimator kan være relevant, hvis I har en flaskeautomat og modtager mange flasker og dåser. Den maser plastikflasker og dåser med det samme, så de fylder mindst muligt. En komprimator kan ikke bruges til glasflasker.

En komprimator er velegnet, hvis I modtager rigtig mange flasker og dåser.

Lej en komprimator

I kan leje en komprimator af Dansk Retursystem, men for at kunne leje en komprimator skal I have:

  • plads til en komprimator i jeres flaskerum
  • plads til at opbevare fyldte kar indendørs eller i aflåst gård
  • mindst 50.000 plastikflasker og dåser om året.

I betaler en månedlig leje for en komprimator. Lejen afhænger af hvor mange plastikflasker og dåser I årligt modtager.

Årlig mængde*Månedlig
komprimatorleje
2025
Månedlig
komprimatorleje
2024
Mere end 110.0000 kr. /mdr.0 kr. /mdr.
100.000 – 110.0000 kr. /mdr. 700 kr. /mdr.
75.000 – 100.000950 kr. /mdr. 950 kr. /mdr.
50.000 – 75.0001.000 kr. /mdr. 1.000 kr. /mdr.
*Gælder plastflasker og dåser med dansk pantmærke

Når I lejer en komprimator får I automatisk fri service af komprimatoren samt teknisk support via telefon, hvis der opstår fejl med teknikken.

Køb egen komprimator

Hvis I ikke ønsker at leje en komprimator hos Dansk Retursystem, kan I vælge selv at købe en. Følgende komprimatorer er godkendt til brug på det danske marked:

Returautomat med indbygget komprimator:
  • Tomra T70
  • Tomra T70 Trisort
  • Tomra T90
Komprimator:
  • Tomra EasyPac
  • Tomra MultiPac

Køber I en af ovenstående komprimatorer, vil I automatisk blive kompenseret fra det øjeblik, hvor udstyret er i drift. Ved ønske om mere end én komprimator pr. returautomat skal I kontakte os om tilskudsmulighederne. Se satser for investerings- og servicegodtgørelse nedenfor.

Investeringsgodtgørelse for egen komprimator

I kan kompenseres med det vi kalder investeringsgodtgørelse i max. 6 år regnet fra ibrugtagning af udstyret, når I selv har indkøbt og installeret komprimator. I kan maksimalt blive kompenseret for op til 110.000 emballager i 2025 og kompensationen udgør 16,1 øre pr. emballage*. Hvis I ikke er startet fra årsskiftet med godtgørelse, men først senere på året er grænseværdien beregnet ud fra den resterende periode af året.

Ved køb af brugt udstyr
Er udstyret købt brugt og er det under 6 år gammelt, kan I også få godtgørelse. Fx er udstyret 4 år gammelt ved køb, kan I få investeringsgodtgørelse for 2 år.

*Kun emballager, der har det danske pantmærke.

Servicegodtgørelse ved egen komprimator

Fra 2025 kan I blive kompenseret med servicegodtgørelse for alle modtagne emballager* om året, idet loftet er fjernet. Kompensationen udgør 1 øre pr. emballage* og følger kalenderåret.

*Kun emballager, der har det danske pantmærke.

Udstyr til glas

For køb af udstyr til glas kompenseres 13,5 øre pr. emballage svarende til investering og vedligehold/service på 4.709 kr./år i maksimalt seks år op til en basismængde på 35.000 emballager/år svarende til den beregnede break-even-værdi.

Komprimatorkar

Depositum for komprimatorkar

Uanset om I har lejet eller køber egen komprimator, betaler I 1.200 kr. plus moms i depositum pr. komprimatorkar, som I får leveret. Depositum tilbagebetales, når I ikke længere har brug for karrene.  

Hvilken løsning skal I vælge?

Mindre steder: Vælg sække og/eller kar

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning, at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 50.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator, så de mases på stedet og dermed fylder mindre.

Selvbetjening i flaskerummet

Er I en butik med en flaskeautomat, vil få en CS-skærm opsat i flaskerummet. Den tæller de mængder af flasker og dåser, som I får ind, giver jer en driftsstatus, fortæller hvornår vi kommer og henter – ligesom I har mulighed for at justere jeres mængder eller ringe til os for teknisk support.

Vejledninger og skilte m.m.

Infoskilte til nye butikker

Når I åbner en ny butik, sørger vi for at hænge informationsskilte op ved flaskeautomaten til jeres kunder. Skiltene informerer om pantsatser og minder kunderne om, at de gør miljøet en tjeneste, når de panter. 

I er velkomne til at kontakte Kundeservice, hvis I får brug for nye skilte. Skiltet kan også downloades her – så I selv kan printe det.

Vi har for øjeblikket disse skilte:

Pant har fået sit eget piktogram til affaldssortering

Nu bliver det lettere at sortere en sodavandsflaske eller en dåseøl med pant i den rigtige spand. Vi har udviklet pant-piktogrammer, som nu er blevet en del af det officielle piktogramsystem til affaldssortering, og dermed kan sættes på de beholdere, der indsamles pant i. Du kan downloade pant-piktogrammer og v

For mere info og bestilling

Business Development
Kontakt os her +45 30 67 13 70Kontakt via vores kontaktformular

Kar, sække og pantbokse

Læs mere om produkter og priser på kar og sække til opbevaring af den tomme pant inden den afhentes.

Foldekar

Foldekar er kun til glasflasker med pantmærke – og bruges typisk, hvis I har mange glasflasker.

Foldekar kræver, at I har plads til at stille dem indendørs eller i en aflåst gård. Vores chauffør skal også kunne hente karrene med en palleløfter, og der skal derfor være et fast underlag som fx asfalt eller fliser fra vejen og hen til jeres kar.

Når foldekarret er fyldt, skal I lægge låg på og lukke det til med strips i hver ende af karret, så det er klargjort til afhentning.

Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms pr. foldekar, som I får tilbage, når I opsiger samarbejdet eller ikke længere har brug for det. Depositum bliver udbetalt senest efter 5 uger.

Bestil foldekar og karlås

Karlås til foldekar

Med en karlås kan I sikrer jer mod panttyveri hvis jeres foldekar til glas står et sted, som mange har adgang til. Låsen har en kode, som kun I kender og det er nemt at komme til karret i det daglige, da låsen kan holde låget mens i lægger jeres tomme flasker i karret.

En karlås kan ikke benyttes uden et foldekar. Se her hvordan den monteres og fungerer:

Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms (ekskl. foldekar), som I får tilbage, når I opsiger samarbejdet eller ikke længere har brug for karlåsen. Depositum bliver udbetalt senest efter 5 uger.

Bestil foldekar og karlås

Store sække til plastikflasker og dåser

Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo.

Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. ex moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 6 kr. ex moms for en stor sæk. Når en sæk er fyldt skal I lukke den med en strips, så den er klar til afhentning.

Sæk til glasflasker

Små sække til glasflasker

Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo.

Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. ex moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 3 kr. ex moms for en lille sæk. Når en sæk er fyldt skal I lukke den med en strips, så den er klar til afhentning.

Strip

Strippen bruges til at lukke en sæk eller til at lukke et foldekar. Strips er gratis i forbindelse med bestilling af sække og leveres i poser af 100 stk.

Stpr pantboks

Stor pantboks til plastikflasker og dåser

  • Pantboksen er dimensioneret til vores sække til plastikflasker og dåser. Det betyder, at når boksen er fyldt til kanten, skal sækken op, lukkes og gøres klar til afhentning. Ca. mål på boksen: B:45, D:45, H:110,5 (bagtil) og H:89 (fortil)
  • Der er lavet et hul til en fod i bunden af boksen, så det er lettere for jer at tage en fyldt sæk med pant op af boksen.
  • Pantboksen skråner i toppen, da det bl.a. er med til at skabe bedre synlighed, hvis den fx står i en kantine eller ude i en butik. Det gør det nemmere for forbrugerne at se, hvor de skal pante.
  • Pantboksene er produceret i i kanalplast og kan nemt rengøres.
  • De kan bestilles her eller via kundeservice på 43323232 + tast 1.

    Pris pr. pantboks inkl. låg 170 kr./stk. inkl. levering.

Lille pantboks

Lille pantboks til glasflasker

  • Pantboksen er dimensioneret til vores sække til glasflasker. Det betyder, at når boksen er fyldt til kanten, skal sækken op, lukkes og gøres klar til afhentning. Ca. mål på boksen: B:28, D:27, H:73 (bagtil) og H:66,5 (fortil)
  • Der er lavet et hul til en fod i bunden af boksen, så det er lettere for jer at tage en fyldt sæk med pant op af boksen.
  • Pantboksen skråner i toppen, da det bl.a. er med til at skabe bedre synlighed, hvis den fx står i en kantine eller ude i en butik. Det gør det nemmere for forbrugerne at se, hvor de skal pante.
  • Pantboksene er produceret i i kanalplast og kan nemt rengøres
  • De kan bestilles her eller via kundeservice på 43323232 + tast 1.

    Pris pr. pantboks inkl. låg 170 kr./stk. inkl. levering.

Særlige pantetiketter til events og festivaler

Hvis I skal holde et event eller en festival, kan vi tilbyde jer en særlig slags pantetiketter, som I som noget helt særligt, kan sælge videre til jeres stadeholdere. 

Ved events og festivaler kan der være udenlandske bryggere, som ikke har anden grund til at være en del af pantsystemet, end at de skal udstille på jeres festival/event. På samme måde kan der være danske bryggere, mosterier eller andre, som gerne vil at have helt nye drikkevarer med på deres stand, de ikke kan nå at tilmelde. 

Derfor har vi udviklet en løsning, hvor jeres stadeholdere kan få drikkevarerne ind i genanvendelsessystemet uden at skulle tilmelde dem først. Det kan man gøre ved at de køber de helt særlige pantetiketter gennem jer. 

Særligt for denne type pantetiket 
  • Den sælges af eventholderen/festivalen direkte på eventet/festivalen 
  • Den kan sættes på flasker og dåser, der ikke er tilmeldt det danske pantsystem 
  • Den ikke er materialespecifik. Det betyder, at den kan bruges på alle materialer, så længe man overholder pantværdien.   

Med andre ord behøver udstillerne ikke forholde sig til emballagernes materiale, men skal blot sikre, at der er overensstemmelse mellem produktets nettoindhold og pantværdi. 

Hvis denne ordning lyder interessant for jer, kan I ansøge om at blive godkendt til at købe og sælge pantetiketterne ved at skrive til os (vælg menuen: Skriv til os/Erhverv/Køb og bestil pant-etiketter).   

Hvordan søger vi om at købe særlige event/festival-etiketter? 
  • Cvr.nr. på virksomheden, som er ansvarlig for festivalen/eventet 
  • Navn på virksomheden, som er ansvarlig for festivalen/eventet 
  • Adresse hvor festivalen/eventet skal afholdes 
  • Datoer hvor festivalens/eventet skal afholdes 
  • Mail som fakturaen for pantetiketterne skal sendes til 
  • Antal pantetiketter I ønsker af hver type:  
    • A, dåser og glasflasker under 1 titer
    • B, plastflasker under 1 liter
    • C, plastflasker, glasflasker og dåser over 1 liter