Ny Chief Operating Officer (COO)
Jesper Larsen tiltræder 1. april 2022 stillingen som Chief Operating Officer (COO) i Dansk Retursystem.
Her kan du bl.a. bestille nye pantmærker og tilmelde ny emballage.
Jesper Larsen tiltræder 1. april 2022 stillingen som Chief Operating Officer (COO) i Dansk Retursystem.
Returscanner-appen gør det nemt for erhvervskunder, at få hentet tomme flasker og dåser med pant i vores indsamlingssække og foldekar. Her kan I læse hvordan I kommer i gang og hvordan Returscanner-appen bruges i hverdagen fra I fylder sække og kar med tomme flasker og dåser til vi henter og afregner jeres pant.
Når I kender afhentningsdagen via den notifikation, som I får i appen, skal I stille jeres sække og/eller foldekar klar til chaufføren:
Det finder du på jeres seneste faktura, men har du ikke den, så kontakt os på kundeservice@dansk-retursystem.dk eller 43 32 32 32 + tast 1, så hjælper vi dig., men hav gerne jeres CVR-nummer klar.
Det skal I, så vi kan følge jeres pantmængder, så vi bedre kan planlægge den mest optimale afhentningsrute til fordel for jer, os og miljøet. Herved slipper I også for at bestille afhentning, da det sker helt automatisk.
Som udgangspunkt nej, da I med Returscanner-appen sikrer en bedre optimering af vores ruteplanlægning, da vi løbende kan følge jeres pantmængder. Det er derfor vigtigt, at I altid scanner sække og/eller foldekar så snart de er fyldt. Når I har nået jeres aftalte bookingpunkt igangsætter vi helt automatisk en afhentning.
Hvis en chauffør er på vej ud for at hente pant hos jer, så vil han godt kunne sælge en rulle sække eller to fra bilen. Er det ikke nok, så skal I bestille i appen.
Så snart I har bestilt sække og strips i appen sendes der en ordrebekræftelse til den mail, som vi har registreret på jeres virksomhed. Men bestillingen kan først ses i appen, når vi planlægger afhentning hos jer.
Husk derfor, at give besked til de medarbejder, som også bruger appen, når du har bestilt sække og strips, så I ikke kommer til at bestille flere end I har brug for.
Når jeres sække og/eller foldekar forsvinder fra appen, så betyder det, at de er talt op og pengene er udbetalt. I modtager som altid en kreditnota pr. mail, som viser hvor mange penge I får udbetalt og hvornår de er til rådighed på jeres konto.
Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.
Læs mereUdfyld formularen med jeres oplysninger og tryk ’Bestil’. Vi kontakter jer for nøjagtig leveringsdato.
Her kan I nemt og hurtigt få adgang til bestilling af materialer, booking af afhentning, søg og stop håndterings-godtgørelse, samt udmelde jer af pantsystemet.
Er I et supermarked og har komprimatorkar, kan I booke afhentning af pant via jeres CS-portalen. Skal I bestille nye sække og lukkestrips, kan I gøre det her.
Er I kunde og benytter jer af Dansk Retursystems foldekar og/eller sække, som I indsamler jeres tomme pantflasker og -dåser i, skal I benytte Vores Pant-appen, så vi kan følge jeres pantmængder. Når I når jeres bookingpunkt sætter vi automatisk en afhentning i gang. Det er også i appen, I bestiller nye sække og lukkestrips.
Afleverer jeres kunder hver dag mindst 42 tomme flasker eller dåser hos jer? Eller knap 15.000 om året? Så kan det betale sig at være med i en ordning, hvor I får penge for at tage imod emballagerne. Det er en kompensation for arbejdet. Vi kalder det håndterings-godtgørelse.
I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere beløb giver vi. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde. Se taksterne her på siden.
Vi udbetaler håndterings-godtgørelse hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker. Beløbet afhænger af antal og type flasker og dåser, vi henter hos jer. Se taksterne for håndterings-godtgørelse 2025 og 2026. (PDF)
For at være med i ordningen for håndterings-godtgørelse, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.
Hvis det bliver aktuelt for jeres virksomhed efter jeres oprindelige tilmelding til Dansk Retursystem, kan I søge om håndterings-godtgørelse her.
Hvis I har haft faldende mængder pant, og det ikke længere er en fordel at være tilmeldt håndterings-godtgørelse, kan I afmelde jeres virksomhed her.
Hvis I ikke længere sælger eller udleverer pantbelagt emballage, kan I udmelde jeres virksomhed her.
Større returmængder af dåser og flasker med pant, øget forbrugertilfredshed og øget effektivitet i pant-indsamlingen.
De nye multifeed-anlæg, som flere og flere butikker investerer i, yder et væsentligt bidrag til den fortsatte udvikling af pant- og retursystemet.
Dansk Retursystem ønsker at bidrage til at udbrede antallet af multifeed-anlæg ved at støtte detailhandlens muligheder for at investere i automaterne.
Fra 1. oktober og frem til den 31. marts 2028 kan butikker og kæder ansøge Dansk Retursystem om midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse til investering i multifeed-anlæg. Dette forventes at øge antallet af de disse indsamlingsløsninger i de kommende år.
Både butikker med nye og eksisterende multifeed-anlæg kan opnå godtgørelse. Dette skyldes, at automater, der allerede er etableret – og i drift ved butikkerne – ligeledes bidrager med effektivitet fremadrettet – til gavn for pant- og retursystemet.
Dog skal butikkerne opfylde en række kriterier for at kunne få midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse.
Se hvordan du kan modtage midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse her.
Butikskæder kan lave en samleansøgning på vegne af flere butikker, opstillet i prioriteret rækkefølge.
Nyttige links:
Guide_ sådan ansøger du om midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse
Vejledning til ansøgning om midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse_ trin-for-trin
I Dansk Retursystem er vi klar til at hjælpe jer.
Ring til os på 43323232 + tast 1
Spørgsmål relateret til midlertidig supplerende tillægsgodtgørelse kan rettes til:
MSTG@dansk-retursystem.dk eller vores Markedschef på sbn@dansk-retursystem.dk
Spørgsmål relateret til multifeed-anlæg kan rettes til vores Butiks‑ & installationsansvarlig på
Nedenfor kan I finde produktbeskrivelser og priser på kar og sække til opbevaring af den tomme pant, inden den afhentes. I kan også læse om flaskeautomater og komprimatorer, samt deres virkemåde.
Læs mere om produkter, priser og leveringsbetingelser for bl.a. kar og sække til opbevaring af pant.
Læs mereLæs om de forskellige muligheder, hvis I har en butik hvor I sælger flasker og dåser med pantmærke.
Læs mereFind ud af hvordan I som erhvervskunde skal fylde, lukke og klargøre Dansk Retursystems sække og kar, så de er klar til chaufføren, når han kommer og henter jeres tomme flasker og dåser.
Sækkene placeres på gadeplan, rampe eller trappe (højst fem trin) eller umiddelbart i nærheden af (vare-)elevator
Se hvordan I pakker en sæk
Se hvordan I pakker et foldekar
Vi har to selvbetjeningsløsninger til vores erhvervskunder, som skal have hentet tomme flasker og dåser. Læs mere om dem herunder.
CS-portalen er for butikker med flaskeautomat. Portalen er en skærm, der bl.a. følger antallet af flasker og dåser, som kommer gennem flaskeautomaten og dermed kan give jer besked, når vi kommer og henter jeres pant.
Se hvordan CS-Portalen virkerVores Pant-appen er for bl.a. hoteller, restauranter og virksomheder, som ikke har flaskeautomat og som skal have hentet deres tomme flasker og dåser i sække og/eller foldekar.
Læs mere om Vores Pant-appenHer kan I finde vejledninger, information om skilte, panthylder og pantbokse, samt få gode råd. I forbindelse med events og festivaler kan vi tilbyde jer særlige pantetiketter, som I kan videresælge til jeres stadeholdere. Dette kan I også læse mere om nedenfor.
Har I spørgsmål som Kunde tilmeldt pantsystemet, kan I måske finde svaret her. Vi har inddelt de oftest stillede spørgsmål i emner, så I lettere kan finde den information, I har brug for.
I kan give besked indtil klokken 10 hverdagen før den dag, det er planlagt, at vi henter. Så undgår vi at køre forgæves eller med halvtomme lastbiler.
Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms.
Er der lang kø og tæt trafik, kan chaufføren måske ikke nå at hente jeres pant som planlagt. Så tager vi selvfølgelig alle flasker og dåser med næste gang, vi er hos jer.
Bliver vi forhindret i at hente, ringer vi også til jer. Så husk at give Kundeservice besked, hvis vi skal opdatere jeres kontaktoplysninger.
Hvis vi ikke har medtaget jeres fyldte sikkerhedscontainere, kar eller sække, kan det være fordi chaufføren har vurderet, at det enten ikke har været pakket korrekt eller ikke har været sikkerhedsmæssigt forsvarligt at tage med.
Det kan fx være, hvis et af nedenstående forhold ikke har været opfyldt:
I modtager en indsamlingskvittering, når vi har hentet jeres pant. Og benytter I Vores Pant-appen, kan I også heri se, når chaufføren har hentet dem, så I ved at de er i vores varetægt nu.
Vi ved, at der ved høj- og lavsæson kan opstå ændringer i jeres behov for udstyr.
Har I brug for færre eller flere foldekar, komprimatorkar eller sikkerhedscontainere, kan I kontakte Kundeservice. Vi henter det, I ikke skal bruge, og vi sørger for, at I kun betaler depositum for det udstyr, I har stående.
Der er findes tre pantsatser A, B og C:
Pantmærke A giver 1 kr.
Pantmærke B giver 1,5 kr.
Pantmærke C giver 3 kr.
Vi udbetaler altid jeres pant-penge hurtigst muligt. Det er normalt inden for 2-5 uger fra vi har afhentet panten hos jer. Samtidig får I jeres depositum for sække og foldekar tilbage. Restauranter, caféer, hoteller, kontorer og lignende skal betale for sække og får derfor ikke depositum retur.
Har I flaskeautomat, udbetales panten indenfor 2 uger.
Bryggerierne henter og udbetaler panten for genpåfyldelige flasker, fx grønne ølflasker, til jer.
Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.
I får penge pr. flaske og dåse. Jo mere I skal gøre for at samle og sortere, jo højere kompensation får I. Så har I komprimator eller sikkerhedscontainer, får I mindre, fordi maskinerne klarer det meste arbejde.
Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 41 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til knap 15.000 emballager om året
For at være med i ordningen skal I desuden være:
Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet.
For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.
Taksterne for håndteringsgodtgørelse i 2025 og 2026 kan I downloade her (PDF)
Vi udbetaler håndterings-godtgørelsen hver 14. dag for flasker og dåser med pantmærke og en gang om måneden for genpåfyldelige flasker.
Festivaler, byfester, markeder, idrætsstævner og lignende med mange tomme dåser og flasker, kan indgå en særlig aftale med Dansk Retursystem, hvis I ikke selv blot vælger at aflevere panten på vores Pantstationer eller i en butik.
Dansk Retursystem samarbejder allerede med flere hundrede festivaler, events og arrangementer over hele landet.
Vi kan også hjælpe jer, hvis I tilmelder jer Dansk Retursystem.
Som virksomhed skal man tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som man sælger eller giver til sine kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.
Butikker MED flaskeautomat skal tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. De skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.
Butikker UDEN flaskeautomat skal tage imod flasker og dåser af samme materiale, som de sælger eller tidligere har solgt. Sælger man drikkevarer i dåser, skal man også tage imod dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastikflasker og glasflasker. Uanset hvilket mærke det er. Derudover skal man tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, butikken sælger. Dåser købt i udlandet kan man vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.
Restauranter, caféer, kontorer m.m. skal kun tage imod de flasker og dåser, de sælger eller giver til deres egne kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.
Emballagerne skal blot være tomme, så de ikke vejer for meget.
Det er bryggerierne, der henter de grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. Genpåfyldelige flasker kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.
Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.
Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljøministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.
I Danmark er der pant på:
I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året.
Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem. Læs mere om kar og sække her.
Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator. Læs mere om flaskeautomater og komprimatorer her.
Modtagelse af håndteringsgodtgørelse 500 kr./år
Kører vi forgæves, koster det et gebyr på 345 kr. plus moms
Pantbokse – koster 170 kr. pr. stk. ekskl. moms og inkl. fragt.
Alle andre betaler 3 kr. plus moms
1.200 kroner plus moms i depositum pr. komprimatorkar
For at finde ud af om I skal tilmelde jeres virksomhed pantsystemet, skal I som det første tage stilling til, om I vil have afhentet pant af Dansk Retursystem, eller om I selv vil stå for at aflevere jeres pant.
Hvis I vælger selv at aflevere jeres pant, skal I ikke tilmeldes pantsystemet – også selvom I sælger eller udleverer drikkevarer til private forbrugere, medarbejdere eller medlemmer. Der er forskellige måder, hvorpå I kan aflevere jeres pant.
I skal tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte flasker og dåser og lever op til de formelle krav for afhentning. Læs mere under oftest stillede spørgsmål. Det gælder både, hvis I sælger eller udleverer drikkevarer med pant til medarbejdere, medlemmer eller private forbrugere.
Det er f.eks.:
Når vi har behandlet jeres tilmelding, sker der følgende:
Når I har tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.
Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet, som I måske også kan have gavn af at læse.
I skal opfylde følgende krav:
Det sker, når vi har behandlet jeres tilmelding:
Når I er tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.
Som virksomhed skal I tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som I sælger eller giver til jeres kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.
Har I en butik MED flaskeautomat, skal I tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. I skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som I sælger i butikken. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.
Har I en butik UDEN flaskeautomat, skal I tage imod flasker og dåser af samme materiale, som I sælger eller tidligere har solgt. Sælger I fx drikkevarer i dåser, skal I tage imod alle dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastik- og glasflasker – uanset hvilket mærke det er. Derudover skal I tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, I sælger. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.
Har I en restaurant, en café, et kontor m.m. skal I kun tage imod de flasker og dåser, I sælger eller giver til jeres kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.
Emballagerne skal blot være tomme!
Alle flasker og dåser med det danske pantmærke. Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljø- og Fødevareministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.
I Danmark er der pant på:
I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året.
Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og/eller foldekar, indtil vi henter dem.
Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator.
Læs mere her.
Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.
Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 42 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til ca. 15.000 emballager om året. Se taksterne for håndterings-godtgørelse 2025/2026. (PDF)
For at være med i ordningen skal I desuden være:
Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet. For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.
Fra idé til færdigt koncept på fem dage!
Dansk Retursystem faciliterer og deltager i design sprints sammen med fx virksomheder, uddannelsesinstitutioner og velgørenhedsorganisationer for i fællesskab at finde nye løsninger, der kan være med til at øge returprocenten eller forenkle arbejdet med pant.
Sammen med partneren formulerer vi den præcise udfordring, som design sprintet skal arbejde med, og vi finder sammen ud af hvem, som skal holde de inspirerende ”lightning talks”. Den afsluttende præsentation af resultaterne gives typisk overfor deltagere fra både Dansk Retursystem og partneren.
Udfordring
8 % af alle flasker og dåser kommer ikke retur til genanvendelse. En del af flaskerne og dåserne smides ud, når vi er på farten eller også kaldet ”on-the-go”. DTU-studerende fra Design & Innovation og Dansk Retursystem havde i foråret 2019 gennemført et design sprint for at finde frem til nye løsninger til at aflevere sin pant, når man er på farten, fx i tog eller på uddannelsesinstitutioner.
Ønsket effekt
Undgå at tom pant smides ud, hvorved returprocenten øges. Det er til gavn for miljøet, når materialerne bliver genanvendt.
Challenge
Dansk Retursystem har en returprocent på 92%, men vi mangler derfor stadig de sidste 8%, som udgør 170 mio. flasker og dåser. Her ser vi, at en stor andel af disse ender i skraldespanden, og i særdeleshed når vi er på farten eller udenfor hjemmet, fx på togstationer, tankstationer og uddannelsessteder.
Hvordan laver vi løsninger til nem aflevering af pant, når man er på farten?
Der blev udviklet tre forskellige prototyper på pantbokse, der ”nudgede” brugeren til at pante deres flasker og dåser.
De tre pantbokse havde hver fokus på forskellige funktionaliteter:
Resultat
I design sprintet fik vi en masse læringer og input fra vores test med brugere, som var bredt repræsenteret fra unge brugere til voksne, der selv arbejdede på skoler eller tankstationer.
Dette gav os tre fokusområder at arbejde videre med.
Den ene prototype af afstemningsboksen blev efterfølgende bygget og testet på en efterskole og et gymnasium, hvor en del emballager normalt ender i skraldespanden. Her så vi en stigning på 20% i indsamlet pant efter afstemningsboksen kom op. Ligeledes havde uddannelsesstederne før en udfordring med meget affald i deres normale pantbokse; dette problem blev ligeledes løst med afstemningsboksen.
Til den anden prototype med panthylde på var feedbacken fra alle brugerne, at panthylden var nemt afkodelig og hurtig at anvende. Denne løsning blev testet i samarbejde med en tankstation, hvor panthylden blev monteret på deres skraldespande.
Udfordring:
Q8 oplever, at kunderne smider de tomme flasker og dåser i skraldespandene ved benzinstanderne, ved puslepladserne og ved vaskehallen, i stedet for at aflevere dem inde i butikken. På baggrund af et design sprint på pant on-the-go udviklede Q8 og Dansk Retursystem en panthylde som blev testet i sommeren 2019.
Ønsket effekt
Undgå at tomme flasker og dåser smides ud, men derimod bliver afleveret hvorved returprocenten øges. Det er til gavn for miljøet, når materialerne bliver genanvendt.
Challenge
Dansk Retursystem har en returprocent på 90%, men vi mangler derfor stadig de sidste 10%, som udgør 140 mio. flasker og dåser. Her ser vi, at en stor andel af disse ender i skraldespanden, og i særdeleshed når vi er på farten, fx på tankstationer.
Hvordan laver vi en løsning til nem aflevering af pant når man er på en tankstation?
Løsning
Løsningen blev en test af panthylder på skraldespandene ved benzinstanderne på 12 tankstationer rundt om i landet for at undersøge, om det vil påvirke Q8-kundernes bevidsthed og om de vil ændre adfærd. De udvalgte tankstationer repræsenterer tre typer: tankstationer i byen, motorvejstankstationer samt transitstationer.
Panthylden gør det enkelt for pantsamlere eller andre tankstationsbrugere, at få fat i flaskerne og dåserne, så den kan blive afleveret i fx en flaskeautomat.
Løsningen skulle signalere det er et miljøvenligt valgt at sætte sin flaske i hylden, og blev derfor omdøbt til ’Bæredygtig hylde’ og fik en grøn baggrundsfarve.
Resultat og læringer
Resultatet på testen var, at flere kunder ikke opdagede panthylden, men så snart de blev opmærksomme på den, var de begejstrede for ideen og brugte den.
Panthylden var ikke sat op på alle skraldespande, og der var heller ikke markedsført, hvilket kan hav én indflydelse på resultatet.
Et par udtalelser fra nogle af tankstationskunderne ift. panthylden:
Nogle af de læringer vi fik fra testen var:
Er I en butik, som har behov for en flaskeautomat fordi I har rigtig mange flasker og dåser, skal I selv anskaffe den hos en leverandør af flaskeautomater. I Dansk Retursystem vejleder vi altid gerne om hvilke krav, den skal leve op til.
En komprimator kan være relevant, hvis I har en flaskeautomat og modtager mange flasker og dåser. Den maser plastikflasker og dåser med det samme, så de fylder mindst muligt. En komprimator kan ikke bruges til glasflasker.
I kan leje en komprimator af Dansk Retursystem, men for at kunne leje en komprimator skal I have:
I betaler en månedlig leje for en komprimator. Lejen afhænger af hvor mange plastikflasker og dåser I årligt modtager.
Årlig mængde* | Månedlig komprimatorleje 2025 | Månedlig komprimatorleje 2024 |
Mere end 110.000 | 0 kr. /mdr. | 0 kr. /mdr. |
100.000 – 110.000 | 0 kr. /mdr. | 700 kr. /mdr. |
75.000 – 100.000 | 950 kr. /mdr. | 950 kr. /mdr. |
50.000 – 75.000 | 1.000 kr. /mdr. | 1.000 kr. /mdr. |
Når I lejer en komprimator får I automatisk fri service af komprimatoren samt teknisk support via telefon, hvis der opstår fejl med teknikken.
Hvis I ikke ønsker at leje en komprimator hos Dansk Retursystem, kan I vælge selv at købe en. Følgende komprimatorer er godkendt til brug på det danske marked:
Køber I en af ovenstående komprimatorer, vil I automatisk blive kompenseret fra det øjeblik, hvor udstyret er i drift. Ved ønske om mere end én komprimator pr. returautomat skal I kontakte os om tilskudsmulighederne. Se satser for investerings- og servicegodtgørelse nedenfor.
I kan kompenseres med det vi kalder investeringsgodtgørelse i max. 6 år regnet fra ibrugtagning af udstyret, når I selv har indkøbt og installeret komprimator. I kan maksimalt blive kompenseret for op til 110.000 emballager i 2025 og kompensationen udgør 16,1 øre pr. emballage*. Hvis I ikke er startet fra årsskiftet med godtgørelse, men først senere på året er grænseværdien beregnet ud fra den resterende periode af året.
Ved køb af brugt udstyr
Er udstyret købt brugt og er det under 6 år gammelt, kan I også få godtgørelse. Fx er udstyret 4 år gammelt ved køb, kan I få investeringsgodtgørelse for 2 år.
*Kun emballager, der har det danske pantmærke.
Fra 2025 kan I blive kompenseret med servicegodtgørelse for alle modtagne emballager* om året, idet loftet er fjernet. Kompensationen udgør 1 øre pr. emballage* og følger kalenderåret.
*Kun emballager, der har det danske pantmærke.
For køb af udstyr til glas kompenseres 13,5 øre pr. emballage svarende til investering og vedligehold/service på 4.709 kr./år i maksimalt seks år op til en basismængde på 35.000 emballager/år svarende til den beregnede break-even-værdi.
Butikker med en gennemsnitlig indsamling af maks. 10 lastbærere: Satsen sættes ned fra 1.200 kr. til 800 kr. pr. lastbærer.
Butikker med en gennemsnitlig indsamling af flere end 10 lastbærere: Satsen sættes ned fra 1.200 kr. til 400 kr. pr. lastbærer.
Beløbene er ekskl. moms.
Det er vigtigt at bemærke, at selvom deposita sættes ned, er prisen for bortkomne eller ødelagte lastbærere fortsat 1200 kr.
Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning, at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og foldekar, indtil vi henter dem.
Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 50.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator, så de mases på stedet og dermed fylder mindre.
Når I åbner en ny butik, sørger vi for at hænge informationsskilte op ved flaskeautomaten til jeres kunder. Skiltene informerer om pantsatser og minder kunderne om, at de gør miljøet en tjeneste, når de panter.
I er velkomne til at kontakte Kundeservice, hvis I får brug for nye skilte. Skiltet kan også downloades her – så I selv kan printe det.
Vi har for øjeblikket disse skilte:
Foldekar er kun til glasflasker med pantmærke – og bruges typisk, hvis I har mange glasflasker.
Foldekar kræver, at I har plads til at stille dem indendørs eller i en aflåst gård. Vores chauffør skal også kunne hente karrene med en palleløfter, og der skal derfor være et fast underlag som fx asfalt eller fliser fra vejen og hen til jeres kar.
Når foldekarret er fyldt, skal I lægge låg på og lukke det til med strips i hver ende af karret, så det er klargjort til afhentning.
Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms pr. foldekar, som I får tilbage, når I opsiger samarbejdet eller ikke længere har brug for det. Depositum bliver udbetalt senest efter 5 uger.
Med en karlås kan I sikrer jer mod panttyveri hvis jeres foldekar til glas står et sted, som mange har adgang til. Låsen har en kode, som kun I kender og det er nemt at komme til karret i det daglige, da låsen kan holde låget mens i lægger jeres tomme flasker i karret.
En karlås kan ikke benyttes uden et foldekar. Se her hvordan den monteres og fungerer:
Vi opkræver et depositum på 1.200 kr. ex moms (ekskl. foldekar), som I får tilbage, når I opsiger samarbejdet eller ikke længere har brug for karlåsen. Depositum bliver udbetalt senest efter 5 uger.
Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo.
Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. ex moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 6 kr. ex moms for en stor sæk. Når en sæk er fyldt skal I lukke den med en strips, så den er klar til afhentning.
Sække købes i ruller med 10 stk. I skal købe mindst fem ruller ad gangen. En fyldt sæk må højst veje 15 kilo.
Butikker og takeaway-steder som fx pizzeriaer har ingen udgifter til sække. De betaler et depositum på 10 kr. ex moms pr. sæk og får pengene tilbage, når vi modtager en fyldt sæk. Alle andre betaler 3 kr. ex moms for en lille sæk. Når en sæk er fyldt skal I lukke den med en strips, så den er klar til afhentning.
Strippen bruges til at lukke en sæk eller til at lukke et foldekar. Strips er gratis i forbindelse med bestilling af sække og leveres i poser af 100 stk.
Læs vores standardbetingelser for salg og levering af pantsække m.v. (PDF)