Ny fabrik skal fremtidssikre pantsystemet

pressemeddelelse
5. februar 2024

Mandag den 5. februar blev det første spadestik til Dansk Retursystems nye pantfabrik i Fredericia taget af borgmester Steen Wrist og adm. direktør Lars Krejberg Petersen. Når fabrikken står klar i udgangen af 2025, skal den håndtere alle de flasker og dåser, der pantes vest for Storebælt – i højsæsonen 3,5 mio. om dagen.

Med den nye fabrik samler vi vores aktiviteter i Vestdanmark og flytter fra to adresser i Løsning til én i Fredericia. Vi får moderne, avanceret udstyr, der sikrer mere effektive processer, og mere plads, der også giver mulighed for udvidelse, hvis der en dag bliver brug for det.”

Lars Krejberg Petersen
Lars Krejberg Petersen, adm. direktør, Dansk Retursystem

Om knap to år slår en ny og højteknologisk pantfabrik portene op til at tage imod alle de flasker og dåser, der pantes vest for Storebælt. På fabrikken bliver emballagerne læsset af, hvorefter de sorteres og sendes til genanvendelse, så materialerne kan blive til nye flasker og dåser.

Det er en proces, der sikrer genanvendelse i et lukket kredsløb, og det er vi i Danmark nogle af verdens bedste til. Men det er også en proces, der kræver plads og konstant optimering, og derfor er Dansk Retursystems adm. direktør glad for, at første spadestik nu er taget til en ny fabrik.

”Med den nye fabrik samler vi vores aktiviteter i Vestdanmark og flytter fra to adresser i Løsning til én i Fredericia. Vi får moderne, avanceret udstyr, der sikrer mere effektive processer, og mere plads, der også giver mulighed for udvidelse, hvis der en dag bliver brug for det. Samtidig hjælper fabrikken os i målet om at nå CO2-neutralitet i 2030, bl.a. fordi der er god adgang til jernbanen, når vores materialer skal sendes til genanvendelse. På den måde er den nye fabrik med til at fremtidssikre pantsystemet”, siger Lars Krejberg Petersen.

Uddannelse til medarbejderne

Dansk Retursystems produktionsmedarbejdere på den nuværende fabrik i Løsning er løbende blevet tilbud uddannelse eller kompetenceløft uanset, om de skal med til den nye fabrik eller videre i arbejde hos en anden virksomhed. I den forbindelse har Dansk Retursystem et samarbejde med EUC Lillebælt, som uddanner de procesoperatører, der er brug for, på den nye fabrik. Lige nu er fire medarbejdere under uddannelse til procesoperatør, og i januar begyndte to nye lærlinge hos Dansk Retursystem med henblik på arbejde på den nye fabrik.

”Dansk Retursystem er en mangfoldig arbejdsplads med plads til mange forskellige typer af medarbejdere, og vi tilrettelægger arbejdet, så der er plads til, at vi hele tiden har nogen under uddannelse, og at vi også har plads til medarbejdere, der har særlige behov”, siger Lars Krejberg Petersen.

Arbejdsplads med plads til alle

Også Fredericias borgmester, Steen Wrist, er glad for, at det er en mangfoldig arbejdsplads, der flytter til byen.

”Fredericia er kendt som byen for alle. En by, der åbnede sine døre og bød alle ind, der ville bidrage til fællesskabet og være en del af det. På mange måder er Dansk Retursystem en slags mini-Fredericia. Det er en arbejdsplads, hvor der også plads til alle. Alle, der kan og vil bidrage til arbejdet, fællesskabet og den vigtige samfundsopgave. Uanset, hvor langt man i øvrigt er eller har været fra arbejdsmarkedet, så formår Dansk Retursystem at skabe rammer, hvor alle kan bidrage. Så det er fantastisk, at arbejdet med fabrikken nu bliver sat i gang. Det er jeg utrolig glad for”, siger Steen Wrist.

Fabrikken står efter planen klar ved udgangen af 2025. Dansk Retursystem har en tilsvarende fabrik i Høje Taastrup, som håndterer de flasker og dåser, der pantes øst for Storebælt.

Pressen kan hente flere informationer og billeder her (link til Via ritzau)

Dansk Retursystem køber grund i Fredericia

Dansk Retursystem vil samle logistik og produktion i Vestdanmark på ny beliggenhed i Fredericia