Alt om tilmelding for kunder

Få svar på hvem der kan tilmelde sig pantsystemet, og alt andet I skal vide, inden I starter jeres tilmelding til Dansk Retursystem

For at finde ud af om I skal tilmelde jeres virksomhed pantsystemet, skal I som det første tage stilling til, om I vil have afhentet pant af Dansk Retursystem, eller om I selv vil stå for at aflevere jeres pant.

Vi ønsker selv at aflevere vores pant

Hvis I vælger selv at aflevere jeres pant, skal I ikke tilmeldes pantsystemet – også selvom I sælger eller udleverer drikkevarer til private forbrugere, medarbejdere eller medlemmer. Der er forskellige måder, hvorpå I kan aflevere jeres pant.

Vi ønsker at få afhentet vores pant

I skal tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte flasker og dåser og lever op til de formelle krav for afhentning. Læs mere under oftest stillede spørgsmål. Det gælder både, hvis I sælger eller udleverer drikkevarer med pant til medarbejdere, medlemmer eller private forbrugere.

Det er f.eks.:

  • Butikker, supermarkeder, købmænd, kiosker og tankstationer
  • Hoteller, konferencesteder, restauranter, caféer og takeaway-steder
  • Kontorer, uddannelsesinstitutioner og kantiner
  • Idrætsforeninger o.lign.
  • Festivaler, idrætsstævner, markeder og messer
  • Importører, producenter, mellemhandlere og distributører, der handler direkte med forbrugere.

Efter tilmelding

Når vi har behandlet jeres tilmelding, sker der følgende:

  • I modtager et tilmeldingsbevis samt velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang med at aflevere panten til os.  
  • I får et håndteringsgodtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse.
  • I modtager en startpakke, som indeholder fem ruller sække og en pakke lukkestrips til indsamling af jeres første pant. Herefter bestiller I selv sække via Vores Pant-appen eller Book og Bestil.

Når I har tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.

Er I ny kunde?

Tilmelding for Kunde

Her kan I tilmelde jer pantsystemet, hvis I vil have afhentet jeres tomme pantbelagte drikkevarer.

 
Vi er allerede tilmeldt

Kundeselvbetjening

I kan bl.a. booke afhentning af pant, søge håndterings-godtgørelse og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet, som I måske også kan have gavn af at læse.

Hvilke formelle krav skal vi opfylde for at blive kunde?

I skal opfylde følgende krav:

  • I skal sælge eller udleverer drikkevarer i engangsflasker eller dåser med pantmærke.
  • Jeres virksomhed skal ligge Danmark. Vi henter ikke på Færøerne, i Grønland eller andre lande.
  • I har dansk kontonummer. Vi kan ikke overføre penge til udlandet.
  • Panten hentes hver gang på det samme sted, der er knyttet til jeres virksomhed.
  • I skal have et regelmæssigt behov for løbende afhentning
  • I skal som udgangspunkt kunne samle mindst 5 af vores indsamlingssække og/eller 1 foldekar – før vi henter jeres pant.
Processen efter tilmelding

Det sker, når vi har behandlet jeres tilmelding:

  • I modtager et kundenummer og et tilmeldingsbevis via mail
  • I modtager en velkomstmail med al relevant information for at komme nemt i gang.
  • I downloader appen Vores Pant, som skal benytte, hvis jeres pant indsamles i sække og foldekar (gælder ikke butikker med flaskeautomat).
  • I modtager håndterings-godtgørelsesbevis, hvis I har ansøgt om håndteringsgodtgørelse (kun mulig for butikker med flaskeautomat).
  • I modtager automatisk det antal kar og/eller sække, der matcher jeres behov.

Når I er tilmeldt jer, kan I finde mere information på vores Kundeselvbetjening.

Hvilke flasker og dåser er vi forpligtet til at tage retur? 

Som virksomhed skal I tage imod de samme tomme flasker og dåser med pantmærke, som I sælger eller giver til jeres kunder og gæster. Det kaldes returtagningspligt. Formålet er at sikre, at emballagerne bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.

Har I en butik MED flaskeautomat, skal I tage imod alle flasker og dåser med pantmærke. I skal også tage imod alle genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, der svarer til den type emballager, som I sælger i butikken. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Har I en butik UDEN flaskeautomat, skal I tage imod flasker og dåser af samme materiale, som I sælger eller tidligere har solgt. Sælger I fx drikkevarer i dåser, skal I tage imod alle dåser med pantmærke. Det samme gælder for drikkevarer i plastik- og glasflasker – uanset hvilket mærke det er. Derudover skal I tage imod genpåfyldelige flasker fra bryggerierne, når de svarer til den type emballager, I sælger. Dåser købt i udlandet kan I vælge at tage imod, selvom de ikke udløser pant.

Har I en restaurant, en café, et kontor m.m. skal I kun tage imod de flasker og dåser, I sælger eller giver til jeres kunder og gæster, og som bliver drukket på stedet.

Hvilken type dåser og flasker henter I hos os? 
Vi henter:
  • Alle slags tomme flasker og dåser med det danske pantmærke.
  • Udenlandske dåser (vi udbetaler dog ikke pant for dem)

Emballagerne skal blot være tomme!

Vi henter ikke:
  • De grønne ølflasker og andre genpåfyldelige flasker. De hentes af bryggerierne. En genpåfyldelig flaske kan kendes på, at kunden betaler pant, selvom der ikke er pantmærke på. Bryggerierne henter også kasser til øl, sodavand og andre drikkevarer.
Hvilke drikkevarer er der pant på?

Alle flasker og dåser med det danske pantmærke. Det er altid indholdet i en flaske eller dåse, der afgør, om der er pant på emballagen. Miljø- og Fødevareministeriet beslutter præcis, hvilke drikkevarer det gælder.

I Danmark er der pant på:

  • Øl
  • Kulsyreholdige drikkevarer (fx sodavand med et alkoholindhold på 0-0,5%)
  • Andre gærede drikkevarer (fx cider, med et alkoholindhold på 10% eller derunder)
  • Blandingsprodukter baseret på spiritus, vin eller andre gærede drikkevarer og blandet med drikkevarer som sodavand, cider eller juice (fx alkoholsodavand med et alkoholindhold på 0,5-10 %)
  • Mineralvand, kildevand, vand, limonade, iste og lignende som er umiddelbart drikkeklare og uden kulsyre
  • Koncentreret saft der skal fortyndes, før det kan drikkes
  • Ren saft, juice eller most af frugt eller grøntsager
  • Smoothies (uden mælk)
  • Plantebaserede drikkevarer
Hvad er jeres priser og gebyrer?
Store i indsamlingssække til plastikflasker og dåser med pant
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 6 kr. ex. moms
Små indsamlingssække til glasflasker med pant
  • Butikker og takeaway-steder betaler 10 kr. ex. moms i depositum
  • Alle andre betaler 3 kr. ex. moms
Foldekar/komprimatorkar
  • 1.200 kr. ex moms i depositum pr. lastbærer
Forgæves kørsel
  • 345 kr. ex moms i gebyr for forgæves kørsel i forbindelse med aftalt afhentning af pant
Pantbokse
  • En pantboks kan fx stilles i et baglokale eller ude ved kunderne til at samle pant ind i. Den passer til vores pantsække. Første pantboks er gratis – efterfølgende kan herefter købes. Læs mere her.
Håndterings-godtgørelse
  • Hvis I modtager håndterings-godtgørelse koster det 500 kr. ex moms om året.
Har vi brug for teknisk udstyr?

I kan opbevare jeres tomme flasker og dåser på flere forskellige måder, indtil vi henter dem. Den løsning, der passer til jer, afhænger af, hvor mange dåser og flasker, I får retur om året. 

Mindre steder: Vælg sække og foldekar

Butikker, tankstationer, restauranter, caféer, kroer, hoteller, takeaway-steder, kontorer og lignende har ofte ikke så store mængder tomme flasker og dåser. Derfor er den bedste løsning at opbevare de tomme flasker og dåser i sække og/eller foldekar, indtil vi henter dem.

Supermarkeder: Vælg flaskeautomat og evt. komprimator

Flaskeautomater gør det muligt at tælle og opbevare store mængder tomme flasker og dåser. De fleste store købmandsbutikker og supermarkedskæder vælger denne løsning. Hvis I får over 100.000 tomme emballager retur om året, kan I vælge at supplere med en komprimator.

Læs mere her.

Hvad er håndterings-godtgørelse?

Hos Dansk Retursystem har vi en ordning, hvor I kan få kompensation for jeres arbejde i forbindelse med at tage imod tomme flasker og dåser fra jeres kunder. Det hedder ’håndteringsgodtgørelse’.

Ordningen er relevant, hvis I modtager mindst 42 tomme flasker eller dåser fra jeres kunder hver dag – hvilket svarer til ca. 15.000 emballager om året. Se taksterne for håndterings-godtgørelse 2025/2026. (PDF)

For at være med i ordningen skal I desuden være:

  • en butik som sælger flasker og dåser med pant, som køberne drikker et andet sted end hos jer
  • mellemhandler eller distributør der fungerer som en dagligvarebutik

Ordningen gælder ikke for kontorer, hoteller, restauranter og lignende, da de kun skal tage imod flasker og dåser, deres egne kunder drikker på stedet. For at være med i ordningen, betaler I 500 kr. plus moms om året. Det dækker vores udgifter til administration.

Roskilde Festival

Skal I have hentet pant på jeres festival eller event?

Læs mere om hvordan I kan få hentet pant til jeres festival eller event og hvilke krav, som I skal opfylde.