Eksport til Grønland og Færøerne

Danske producenter, importører, mellemhandlere, samt distributører, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland og Færøerne, kan fra august 2025 anmode om refusion af den dansk betalte pant. Dermed pålægges panten ikke de grønlandske og færøske forbrugere. Denne ordning administreres af Dansk Retursystem og er gratis at benytte sig af. Ordningen er omfattet af pantbekendtgørelsen.

Sådan anmoder I om refusion af pant

I kan anmode om refusion af pant for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som efter 1. juli 2025 er eksporteret til Grønland og Færøerne. I kan anmode om refusion af pant én gang om måneden og første gang den 1. august 2025. I må også meget gerne pulje anmodningerne sammen for en længere periode. Dog skal I være opmærksomme på, at I skal sende anmodningen senest seks måneder efter, at drikkevarerne er eksporteret, hvilket er den dato, der fremgår af eksporterklæringen. For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når det er trådt i kraft.

Tilmelding til Dansk Retursystem

For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen. Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Krav til dokumentation for refusion af pant

Når I anmoder om refusion af pant, skal I, sammen med anmodningen, indsende dokumentation til Dansk Retursystem. Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant.

I skal desuden oplyse følgende:

  • GTIN-nummer/ EAN-nummer for hver enkelt drikkevareemballage.
  • Producent af drikkevareemballagerne.
  • Antal drikkevareemballager af hver GTIN-nr./ EAN-nr.
  • Hvornår drikkevareemballagerne er eksporteret.

På Udbyderportalen kan I indtaste oplysningerne, eller I kan uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV eller Excel.

Den videre proces

Når I har indsendt jeres anmodning om refusion, vil I få mulighed for at downloade en kvittering, som vi anbefaler, at I gemmer som dokumentation for jeres anmodning. Dansk Retursystem gennemgår med det samme anmodningen for den nødvendige dokumentation. Har vi brug for yderligere dokumentation eller oplysninger, vil vi kontakte jer hurtigst muligt. Når Dansk Retursystem har modtaget alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for fem uger få jeres pant refunderet.

Spørgsmål og svar

Hvem kan søge refusion?

Hvis I er en dansk producent, importør, mellemhandler og distributør, der eksporterer pantmærkede drikkevarer til Grønland, kan I ansøge om refusion af den dansk betalte pant.

Hvornår kan vi anmode om refusion?

I kan anmode om refusion én gang pr. måned og første gang den 1. august 2025 for de drikkevarer, der er tilmeldt Dansk Retursystem, det grønlandske og færøske pantsystem, og som er eksporteret efter den 1. juli 2025 ​

For Færøerne forventes det nationale pantsystem først at træde i kraft i 2026. Derfor kan der først anmodes om refusion, når dette er trådt i kraft.

Hvordan anmoder vi om refusion?

For at kunne anmode om refusion af pant, skal I være tilmeldt Dansk Retursystem. Er jeres virksomhed tilmeldt Dansk Retursystem, logger I ind på Udbyderportalen med jeres profil: Log ind i udbyderportal. Er I ikke tilmeldt, skal I oprette en profil på udbyderportalen.​

Derudover skal jeres virksomhed være registreret til eksport. Er I ikke registreret til eksport, skal I skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Skal vores virksomhed være registreret til eksport for at kunne anmode om refusion?​

Ja, jeres virksomhed skal være registreret til eksport. Er de ikke registreret til eksport, skal de skrive en mail til emballagetilmelding@pant.dk og bede om at blive registreret til eksport.

Hvilke krav er der til dokumentation for refusion af pant?

Når I anmoder om refusion af pant skal I, sammen med anmodningen, indsende ​

dokumentation til Dansk Retursystem. ​

Dokumentationen skal indeholde faktura i forbindelse med eksporten og tilhørende tolddokumenter for emballager med pant. ​

I skal desuden oplyse følgende: ​

  • GTIN-nummer/ EAN-nummer for hver enkelt drikkevareemballage ​
  • Producent af drikkevareemballagerne ​
  • Antal drikkevareemballager af hver GTIN-nr./ EAN-nr. ​
  • Hvornår drikkevareemballagerne er eksporteret ​

På Udbyderportalen kan I indtaste de ønskede oplysninger, eller I kan ​

uploade oplysningerne via en anmodningsskabelon i CSV- eller Excel-format. ​

Hvorfor er der krav til dokumentation?

Der er krav til dokumentation, da Dansk Retursystem skal verificere, at der er betalt dansk pant af drikkevareemballagerne og at drikkevareemballagerne er eksporteret til Grønland eller Færøerne. ​

Hvornår får vi vores pant refunderet?​

Når Dansk Retursystem har modtaget jeres anmodning om refusion af pant med alle nødvendige oplysninger og dokumentation, vil I inden for 5 uger få jeres pant refunderet. Har vi brug for yderligere oplysninger, kontakter vi jer hurtigst muligt.​

Hvorfor skal vi gemme kvitteringen?​

Vi anbefaler at I gemmer den kvittering I får som dokumentation for jeres anmodning, da den ikke gemmes på portalen.​

Kan vi få refusion af sekundære pantmærker (selvklæbende pantetiket), som er eksporteret? ​

Ja, hvis der eksporteres sekundære pantmærker (selvklæbende pantetiket), kan I også få refusion for dette. Trykningsomkostninger refunderes ikke.​

Kan der anmodes om refusion af driftsgebyret?​

Nej, der kan kun anmodes om refusion af den dansk betalte pant​

Kan der anmodes om refusion af pant ved eksportering til andre lande end Grønland og Færøerne?

Nej, det er kun ved eksport til Grønland og Færøerne, at der kan anmodes om refusion af den dansk betalte pant på drikkevareemballager.

Hvorfor kan der ikke søges refusion af pant ved eksportering af pant til andre lande end til Grønland og Færøerne?

Pantsystemet er politisk reguleret i en bekendtgørelse till Miljøbeskyttelsesloven kaldet Pantbekendtgørelsen. Bekendtgørelsen præciserer bl.a. hvilke drikkevarer og emballager, der skal sættes pant på. Den regulerer også, hvilke lande, der kan anmodes om refusion af pant til ved eksport. På nuværende tidspunkt er dette Grønland (og Færøerne fra 2026).