Emballagedesign der kan mærkes på bundlinjen
Jeg har lært, at noget af det vigtigste er, at få designguiden bredt ud og få den til at leve på begge sider af bordet.”
Mathias Hvam, Coop Danmark
Se videoen ‘Fra designguides til konkrete krav’ hvor Mathias Hvam, strategisk projektleder, Coop og Stina Buchtrup Nielsen, Dansk Retursystem udveksler erfaringer om udviklingen af designguides.
I Danmark har vi frit emballagevalg i forhold til pantsystemet, men som indkøber eller producent kan man være med til at gøre en forskel, ved at tænke materialevalg og materialekombinationer ind allerede i udviklingsfasen.
Flere og flere producenter og forbrugere fokuserer på bæredygtige tiltag. Derfor går Dansk Retursystem også i dialog med producenterne om designvalg af emballager. Ikke fordi Dansk Retursystem ønsker at stille sig til dommere over producenternes valg af emballage, men fordi vi ønsker at gøre vores viden tilgængelig og rådgive de virksomheder, der er interesserede i at gøre deres emballager så bæredygtige som muligt.
Dansk Retursystem har udformet en designguide, og med den i hånden er hensigten mere aktivt at række ud til virksomhedens marketing- og designafdelinger. Pointen er at oplyse om løsninger, så de allerede i designfasen af nye produkter er bevidste om, hvordan de forskellige beslutninger påvirker genanvendelsesrejsen. Helt konkret, hvad producenterne skal vælge, og hvad de skal udgå.
Over 50.000 produkter er tilmeldt pantsystemet
I Dansk Retursystem har vi en stor viden om genanvendelse, derfor opfordrer vi også udbyderne af drikkevarer med pant til at bruge os. I Danmark er der tilmeldt over 50.000 produkter til pantsystemet og alene i 2021 blev der tilmeldt mere end 9.000 forskellige varenumre.
Se videoen ’Fra designguides til konkrete krav’ hvor Mathias Hvam, strategisk projektleder, Coop Danmark og Stina Buchtrup, Dansk Retursystem udveksler erfaringer om udviklingen af designguides.
Mathias Hvam fortæller blandt andet; ”Jeg har lært, at noget af det vigtigste er, at få designguiden bredt ud og få den til at leve på begge sider af bordet. En ting er, at man har en designmanual med nogle givne principper i Coop, når vores indkøbere er ude og efterspørge emballage, men det er også vigtigt, at de samme principper og retningslinjer gør sig gældende hos dem, der sælger os en vare og en emballage. Så det er en øvelse i at snakke det samme sprog, altså diskutere, hvordan emballagen skal se ud, og hvordan den fungerer i sorteringen og genanvendelsen, fremfor blot et spørgsmål om, hvordan den ser ud”.