Har du spørgsmål om pant?

Her har vi samlet nogle af de spørgsmål, I oftest stiller os. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du velkommen til at kontakte os.

Hvordan ser pantmærkerne ud?

Pantmærkerne er delt op i A, B og C-pant, som udløser forskellige beløb.

Du kan kende de danske pantmærker på, at de altid har en række prikker under to pile i en cirkel. Pantmærket er et registreret varemærke ® og er ejet af Dansk Retursystem. Det kræver tilladelse at bruge det.

Hvad får jeg for at aflevere mine pantbelagte flasker og dåser?
Pantsatserne for engangsemballager
  • Pant A = 1 krone (glasflasker og metaldåser under 1 liter)
  • Pant B = 1,50 krone (plastflasker og plastdåser under 1 liter)
  • Pant C = 3 kroner (alle flasker og metaldåser med 1-20 liter)
Pantsatserne for genpåfyldelige flasker
  • Glasflasker under og lig med ½ liter = 1 krone
  • Glasflasker over ½ liter = 3 kroner
  • Plastflasker under 1 liter = 1,50 kroner
  • Plastflasker over 0,99 liter = 3 kroner
Hvilke dåser og flasker får jeg pant for?

Du får udbetalt pant for tomme flasker og dåser, når de har et dansk pantmærke, og flaskeautomaten kan aflæse både stregkode, pantmærke og emballagens form. Hvis du afleverer flasker og dåser til en butiksmedarbejder, skal stregkode, pantmærke og form være synlig og ubeskadiget. Du får også pant for flasker, som bryggerierne genbruger og fylder igen. Det er fx den klassiske grønne ølflaske. Det er det, der hedder genpåfyldelig emballage, og de har ikke pantmærke, selvom de er med i pantsystemet.

Hvad gør jeg med dåser købt i udlandet?

Hvis du har købt dåser i udlandet, er der ikke dansk pant på dem. Men det er stadig en god idé at aflevere dem på pantstationen i stedet for at smide dem ud, for så bliver de genanvendt til gavn for miljø og klima. Du kan også aflevere dåser uden pant i nogle danske butikker, men det er noget, butikken selv bestemmer, så du må spørge dig for.

Er der også pant på saft, juice, smoothies og most?

Siden 1. juli 2019 har der været pant på saft, juice, smoothies og most. Butikkerne har dog lov til at sælge ud af deres lagre for at undgå madspild. Derfor kan man som forbruger stadig opleve at købe en juice, saft, most eller smoothie uden pant i en overgangsperiode.

Hvilke flasker og dåser skal butikker tage imod?

Butikker med en flaskeautomat skal tage alle flasker og dåser, når maskinen kan aflæse stregkode, pantmærke og emballagens form. Butikker uden flaskeautomat er kun forpligtet til at tage dåser og flasker af samme materiale, som de sælger. Hvis butikken sælger dåser, skal de også tage imod dåser. Det samme gælder flasker af glas og plastik uanset hvilket mærke det er. Butikker skal tage imod genpåfyldelige flasker, som fx den klassiske grønne ølflaske, hvis de selv sælger den type emballage.

Hvorfor får jeg ikke min pant udbetalt?

Hvis du ikke får udbetalt pant for en emballage, kan det skyldes flere ting, fx:

  • Emballagens stregkode og pantmærke er ridset, i stykker eller faldet af. Hvis det er tilfældet, får du ikke udbetalt pant. Du kan dog stadig aflevere flasken eller dåsen, så den bliver genanvendt til gavn for miljø og klima.
  • Emballagen er ikke tom. Hvis der stadig er væske i flasken, registrerer flaskeautomaten, at vægten af emballagen ikke passer sammen med pantmærket, og så kan den ikke udbetale pant.
  • Emballagens facon passer ikke til det pantmærke, der er sat på. Hvis der er kommet forkert pantmærke på emballagen, registrerer flaskeautomaten det og kan ikke udbetale pant.
  • Emballagen er ikke registreret i pantsystemet Så kan flaskeautomaten ikke genkende emballagen, og butikken har ikke pligt til at udbetale pant.
  • Flaskeautomaten er i stykker. Kontakt personalet i butikken.
Hvad gør jeg, hvis flaskeautomaten ikke virker?

Hvis en flaskeautomat er ude af drift, skal butikken udbetale panten manuelt. Kontakt personalet i butikken.

Hvad betyder det, at en dåse eller flaske er udfaset?

Indimellem giver Miljø- og Fødevareministeriet tilladelse til at stoppe brugen eller udbetalingen af pant på bestemte flasker eller dåser. Udfasningen bliver altid varslet i meget god tid i butikken. Når tidsfristen udløber, skal butikkerne ikke længere udbetale pant. Du kan dog stadig aflevere flaskerne og dåserne, så de kan blive genanvendt til gavn for miljø og klima.

Hvorfor forsvinder emballagen uden, at jeg får pant?

Nogle automater skubber selv flasken eller dåsen ud, hvis den ikke accepterer emballagen. Sker det ikke, har du ret til at få din flaske eller dåse tilbage, hvis det er fysisk muligt. Kontakt personalet i butikken. Andre automater er indstillet til at beholde flasken og dåsen, selvom den ikke bliver accepteret, fordi emballagen fx er mast, ødelagt, ikke har et dansk pantmærke eller stregkoden er forkert. Kontakt personalet i butikken eller skriv til Dansk Retursystem på [email protected]

Hvad gør jeg med ødelagte flasker og dåser?

Hvis en flaske eller dåse er bulet eller skrammet, kan du forsøge at aflevere den i en butik, der manuelt modtager emballager. Det kræver, at butikken sælger flasker eller dåser af samme materiale, uanset hvilket mærke det er.

Du får dog kun pant for flasken eller dåsen, hvis personalet eller maskinen kan aflæse både stregkode, pantmærke og emballagens form.

Hvad gør jeg med store dåser og flasker?

Der findes dåser og flasker op til 20 liter, som også har pantmærke, men ikke kan komme ind i flaskeautomaten. Dem får du pant for, når du afleverer dem i butikken, hvor de er købt.

Hvad gør jeg med kasser til øl og sodavand?

Der er også pant på øl- og sodavandskasser. Bryggerierne genbruger kasserne og henter dem selv i butikkerne. For at få udbetalt pant for en kasse, skal du derfor aflevere den i en butik, der sælger flasker af netop det mærke. Butikkerne har ret til at afvise kasser fra andre leverandører.

Skal jeg lade skruelåget sidde på flasken, når jeg afleverer den?

Du får pant for din plastflaske uanset, om der er låg på eller ej. Men det er en god ide at lade låget sidde, for så bliver det genanvendt sammen med flasken.

Hvor længe er en pantbon gyldig?

Den er gyldig i op til 3 år og kan kun indløses i butikken, hvor du har pantet. Du har krav på at få udbetalt din pantbon, når bonen kan læses.

Hvorfor accepterer butikken ikke min pantbon?

Din pantbon skal indløses i samme butik, som emballagerne er afleveret hos. Du har krav på at få udbetalt beløbet på din pantbon, hvis teksten kan læses, og pantbonen ikke er mere end tre år gammel. Pantboner hører under forældelsesloven og markedsføringsloven, og er en sag mellem dig og den pågældende butik.

Har du yderligere spørgsmål?

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du velkommen til at kontakte os.