Kæmpe boom: Hele 1,7 milliarder flasker og dåser blev afleveret i 2020
Om pant
artikel
22. marts 2021
I stedet for at drikke en sodavand på en café, tage på sommerferie i udlandet eller skåle i fadøl på et stadion, flyttede danskerne forbruget af drikkevarer indenfor hjemmets fire vægge. Og det kan mærkes. I 2020 kom der nemlig 19 % flere dåser og flasker retur i forhold til året før, og det er en stigning langt ud over det sædvanlige.
I stedet for at drikke en sodavand på en café, tage på sommerferie i udlandet eller skåle i fadøl på et stadium, flyttede danskerne forbruget af drikkevarer indenfor hjemmets fire vægge. Og det kan mærkes. I 2020 kom der nemlig 19 % flere dåser og flasker retur i forhold til året før, og det er en stigning langt ud over det sædvanlige.
”Vi er vant til, at danskerne er rigtig gode til at pante, og at mængden af pantflasker stiger en smule hvert år. Men den her stigning på 19 % er fuldstændig vild og overgik alt, hvad vi har set tidligere,” siger adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem om den netop offentliggjorte 2020 årsrapport for Dansk Retursystem.
Tak til Linse Kessler
Linse Kessler har også gjort sit til den høje returprocent. Tilbage i 2019 kom der som noget nyt pant på juice-, saft-, smoothie- og most-produkter – og det kickstartede Linse med kampagnen ’ Plastik er fantastisk’. Budskabet gik klart ind hos danskerne, så de nu har helt styr på, at der er pant på de saftige drikke. Ved udgangen af 2020 var returprocenten på juice-, saft-, smoothie- og most helt oppe på 91 % efter at være steget stødt i løbet af året. Det svarer til 57 millioner flasker om året.
Heldigvis druknede danskerne ikke i pant
Når 19 % flere dåser og flasker kommer retur, kan det selvfølgelig mærkes i supermarkedernes flaskerum,
”Selvfølgelig blev vi sat under pres af stigningen, det er klart! Men heldigvis har vi håndteret stigningen, så danskerne og dagligvarebutikkerne ikke skulle drukne i pant, oven i alle de andre corona-udfordringer,” siger Lars Krejberg Petersen.
Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup åbnede på et overordentligt heldigt tidspunkt: Knap havde Kronprinsen åbnet fabrikken og sat det store maskineri i gang, før landet lukkede ned under den første corona-bølge i marts måned. Den nye fabrik håndterede de stigende mængder effektivt og med langt færre manuelle processer.
Halvering af gebyrer
Udbydere og producenter af drikkevareemballager betaler et gebyr for hver emballage, Dansk Retursystem håndterer. Blandt andet takket være det nye fabrik og fokus på effektivitet, er det lykkes at reducere det gennemsnitlige gebyr med hele 58 %. For fire år siden kostede det i gennemsnit 17 øre per emballage – nu er beløbet nede 7 øre i gennemsnit.
I 2020 kunne Dansk Retursystem endda præsentere den første emballage, som er 100 cirkulær, nemlig 0,5 liter aluminiumsdåsen, som har et gebyr på 0 kroner. Aluminiumsdåser er generelt lette at genanvende, da meget lidt går til spilde i processen, og for 0,5 liters dåsen gælder det, at de omkostninger, som er forbundet med at håndtere dåsen, opvejes af den indtægt, Dansk Retursystem får for at sælge materialet videre.
Målet er 100% cirkulært økonomisk pantsystem
Dansk Retursystem fortsætter arbejdet med at reducere omkostningerne og sikre så høj genanvendelighed som muligt for samtlige materialer i pantsystemet.
”Vores mål er et 100% cirkulært økonomisk pantsystem. Med det mener vi, at vi vil hjælpe producenterne med at designe emballager, der er så nemme at genanvende, at gebyrerne ender helt nede på nul – fordi alle omkostningerne bliver dækket ind af det, vi får ved at sælge materialerne, dvs. plastik, glas og aluminium,” siger direktør Lars Krejberg Petersen.
Læs mere
Her finder du årsrapporten fra 2020. Du kan downloade den og læse dem i ro og mag. Du kan også hente tal og infografikker. God fornøjelse.