Detailhandlen får frigivet penge bundet i kar og containere hos Dansk Retursystem
Klima & miljø
artikel
Fra den 1. oktober indfører Dansk Retursystem en ny model for beregning af satser på deposita for komprimatorkar, glas-kar, foldekar og glas-sikkerhedscontainere – samlet kaldet lastbærere.

Det er sund fornuft ikke at smide pant i naturen eller i skraldespanden, for hverken i naturen eller affaldssorteringen kan flasker og dåser blive genanvendt til nye – det kan de kun, når man panter.
Samlet set medfører den nye model, at butikker og kæder får frigjort kapital, der hidtil har været bundet.
Satserne er en sikkerhedsstillelse for det materiel, der bruges til at indsamle pant, der efterfølgende genanvendes til nye dåser og flasker. Dansk Retursystem har med den nye model fået et bedre billede af det reelle behov og reducerer på den baggrund satserne, så detailhandlen ikke får bundet flere penge end nødvendigt.
Den nye model medfører, at satserne differentieres efter, hvor mange lastbærere der indsamles i gennemsnit ved hver afhentning hos den enkelte butik.
Konkret betyder det:
Butikker med en gennemsnitlig indsamling af maks.10 lastbærere: Satsen sættes ned fra 1.200 kr. til 800 kr. pr. lastbærer. Det svarer til en reduktion i butikkens deposita sats på 33%
Butikker med en gennemsnitlig indsamling af flere end 10 lastbærere: Satsen sættes ned fra 1.200 kr. til 400 kr. pr. lastbærer. Det svarer til en reduktion i butikkens deposita sats på 67%
Beløbene er ekskl. moms.
Butikkerne skal altså ikke foretage sig noget. Dansk Retursystem udbetaler differencen mellem butikkernes deposita efter den eksisterende og den nye sats. Udbetalingen sker automatisk.
Sådan kommer det til at ske
I forbindelse med overgangen til den nye model vil den nuværende deposita-sats blive nedskrevet den 10. oktober 2025 efter den eksisterende sats på 1.200 kr. pr. lastbærere.
Herefter opskrives saldoen igen baseret på den nye sats.
Reguleringen tager udgangspunkt i gennemsnittet af de faktisk indsamlede lastbærere, der er afhentet i kalenderåret 2024. Reguleringen sker herefter én gang årligt – i januar – og tager udgangspunkt i gennemsnittet af det foregående års indsamling.
Det er vigtigt at bemærke, at selvom deposita sættes ned, er prisen for bortkomne eller ødelagte lastbærere fortsat 1200 kr.