Udstil din viden
Klassetrin:
Mellemtrin (4.-6. klasse)
Varighed:
6-10 lektioner
Til denne aktivitet kan du bruge:
- Papir, post-its og blyant
- Tavle
- Pap, farver, lim og saks
- Andre materialer, på baggrund af hvilke metoder, I vælger at anvende
Hvordan kan I designe en udstilling til skolen, som gør andre mere bevidste om genanvendelse?
Begreber som genanvendelse og genbrug kan forekomme svære, men de kan i virkeligheden relateres til mange aspekter af vores hverdag. I denne øvelse stifter eleverne bekendtskab med disse begreber og opfordres til at reflektere over, hvordan disse kan benyttes til at forstå deres generelle forbrugsvaner.
Det er en vigtig kundskab at lære at formidle den viden, vi tilegner os. Med denne aktivitet vil eleverne ydermere skulle reflektere over, hvad de har lært om emnet, samt hvordan de kan formidle dette på en kreativ måde i en udstilling, som resten af skolen kan få glæde af. De vil på den måde ikke kun lære om emnet, men vil kunne vise deres venner og familie, hvad de har lavet, og tage deres læring med videre i andre sammenhænge.
Kompetenceområde- og mål
Ved endt aktivitet har eleverne berørt følgende kompetenceområder:
Fag
Kompetenceområde
Kompetencemål
Klasse
Natur/teknologi
Undersøgelse
Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
Efter 6. klasse
Natur/teknologi
Modellering
Eleven kan designe enkle modeller.
Efter 6. klasse
Natur/teknologi
Perspektivering
Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.
Efter 6. klasse
Natur/teknologi
Kommunikation
Eleven kan kommunikere om natur og teknologi.
Efter 6. klasse
Billedkunst
Billedfremstilling
Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
Efter 6. klasse
Billedkunst
Billed-kommunikation
Eleven kan kommunikere idéer og betydninger visuelt.
Efter 6. klasse
Håndværk og design
Håndværk – forarbejdning
Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
Efter 3./4./5./6. klasse
Håndværk og design
Håndværk – materialer
Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Efter 3./4./5./6. klasse
Håndværk og design
Design
Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.
Efter 3./4./5./6. klasse
Dansk
Læsning
Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge.
Efter 6. klasse
Dansk
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Efter 6. klasse
Fagområder
Natur og teknologi
Håndværk og Design
Billedkunst
Dansk
Aktivitet step by step
Forstå
Skab forståelse for temaet
Før I som klasse går i gang med den kreative opgave, skal I opbygge forståelse for temaet. Har I set introduktionsfilmen om genanvendelse og lært om temaet? Se videoen her:
Det kan være, at I som klasse vil lære mere om temaet, end det, som er introduceret i videoen. Vi foreslår, at I kommer ind på følgende underemner. Hverken listen af underemner eller de links, der ligger under hver, er udtømmende, og som lærer kan du selv bestemme, hvilket materiale som er relevant for klassen og spændende at dykke ned i.
Råstoffer
- Råstoffer tur-retur (YouTube)
- Concito: Klimaambassaden om klima og bæredygtighed (ekstern kilde)
Genanvendelse og genbrug
- Genanvendelse eller genbrug
- Glasflasker er værdifulde råstoffer til nye flasker
- Closed loop: Brug materialerne igen og igen
- Naturens eget retursystem (YouTube)
For mere inspiration se lærervejledningen.
Klassen kan selv bestemme, hvilket materiale I synes er relevant og spændende at arbejde med, og hvilket I gerne vil lære mere om.
Refleksion
Hjælp eleverne til at reflektere over det, de har lært. Dette kan I gøre i plenum i klassen, og I kan tage udgangspunkt i følgende eller andre spørgsmål:
- Hvad er vigtigt at vide om genanvendelse? Hvorfor er det vigtigt?
- Hvilke eksempler findes der på genanvendelse?
- Hvad er produkter lavet af?
- Hvor kommer råstoffer fra/ hvordan udvinder man dem?
- Hvad bliver der af det, der ikke bliver genanvendt?
Med udgangspunkt i det, eleverne har lært, skal de nu identificere problematikker, som udfordrer skolens generelle muligheder for genanvendelse. Herunder finder I et par eksempler på, hvordan det kan undersøges:

Observationer
Eleverne kan med udgangspunkt i det, de har lært, observere adfærden på deres skole. I kan evt. dele klassen op i mindre grupper, så alle observerer forskellige områder på skolen. Dette gøres ud fra en observationsguide, som eleverne udarbejder, og som hjælper dem med at reflektere over de relevante observationspunkter. Guiden kan bl.a. tage udgangspunkt i flg. spørgsmål:
- Hvad bliver området brugt til (skolegård, kantine, auditorium, klasselokale)
- Hvem bruger området?
- Hvor ligger der skrald henne?
- Hvordan bliver skraldespandene brugt? Hvad er der i dem?
- Hvem bruger skraldespandene?

Interviews
Eleverne kan interviewe en interessant målgruppe, f.eks. lærere, rektor eller de ældre elever. De kan til denne øvelse udarbejde en interviewguide. Alt efter hvem eleverne skal tale med, kan guiden indeholde følgende spørgsmål:
- Sorterer du dit skrald? Hvornår og hvordan?
- Elev: Hvor længe bruger du (f.eks. en fodbold) inden du bytter den ud med en ny? Hvad sker med den gamle?
- Rektor eller lærer: Hvilke produkter i skolegården skal ofte fornyes og hvorfor? Hvem bestemmer dette?
- Hvad gør I med produkter, som ikke kan bruges mere? Sorteres de?
- Hvorfor sorterer du dit skrald, som du gør?
Opsummering
Opsummér i klassen, hvad eleverne har fundet ud af. Hjælp evt. eleverne med at identificere, om nogle af problematikkerne handler om det samme, og tal om, hvordan disse problematikker hænger sammen med det, I har lært om genanvendelse. Sørg for at elevernes fund er listet eller visuelt repræsenteret i klasselokalet, så de hele tiden kan vende tilbage til dem.
Idéudvikle
Tip! De gyldne fem
Når man brainstormer, skal man tænke anderledes, end man normalt gør. Det kan virke grænseoverskridende, hvis man ikke er vant til det. Her er et par sætninger, der kan hjælpe klassen med at finde det rigtige mindset, og som kan motivere eleverne til at give sig i kast med øvelserne:
- Du er en designer!
- Ingen idé er dårlig
- Vær visuel
- Jo flere idéer jo bedre
- Byg på andres idéer
Kom godt i gang med idéudvikling
Inden I går i gang med idéudviklingsfasen, så læs udfordringen endnu engang og diskutér i klassen, hvad den betyder
Hvordan kan I designe en udstilling til skolen, som gør andre mere bevidste om genanvendelse?

Opvarmningsøvelse: 10 cirkler
En opvarmningsøvelse hjælper eleverne til at tænke ud ad boksen og indstiller dem på, at de nu skal udvikle idéer.
- Hver elev tegner 10 cirkler på et stykke papir.
- Eleverne får nu 5-10 min. til at benytte cirklerne til at lave andre tegninger (eks. en bold, et ansigt, en skål med havregryn)
Tip! Tilpas elevers niveau
Brainstorming-aktiviteter kan være mere eller mindre guidede afhængig af elevernes erfaring med denne slags aktiviteter. Husk at afstemme brainstorming-aktiviteterne så de passer til elevernes niveau.
For inspiration til flere øvelser se lærervejledningen.
I kan nu inddele klassen i grupper, der hver arbejder med en idé. Denne idé videreudvikles nu, så eleverne kan producere den.

I klassen skal I nu arbejde med, hvordan man kan opsætte en udstilling, der er sjov og lærerig. Her arbejder I altså udelukkende med formatet for udstillingen og kan for en stund lægge jeres fokus på genanvendelse på hylden.
- Brug evt. 10 min på at lade eleverne researche på forskellige museers hjemmesider for inspiration (f.eks. Experimentarium, Søfartsmuseet). Det kan være, at eleverne har oplevet nogle sjove eller anderledes udstillinger, som de kan blive inspireret af.
- Saml op i klassen på, hvad eleverne finder frem til (f.eks. en stop-motion film, en skulptur, en nudging-installation).
Prototype
Til denne aktivitet kan du bruge:
Papir/pap
Genanvendte materialer som træ, gammelt tøj, legetøj eller elektronik
Saks, lim, blyant, etc.
Til denne aktivitet kan du bruge:
- Computer/iPad
- Relevante programmer
Lav en prototype!
Eleverne skal nu fremstille deres idéer.
Det kan f.eks. være:
- En tegning eller en stop-motion film, der viser et produkts kredsløb, når det bliver genanvendt.
- En skulptur eller et stykke brugskunst lavet af genanvendte materialer.
- En installation, der nudger folk til ikke at smide materiale ud, medmindre det ikke kan genanvendes eller genbruges længere.
Det kan være relevant, at eleverne starter med at udforme en skitse af deres produkt, så de bedre kan planlægge, hvordan den skal udføres.

Model / fysisk værk
Eleverne kan bygge eller tegne et fysisk værk. Det kan enten være, at det kan laves i 3D af pap, plast, træ eller særlige genanvendte materialer, eller at de skal have fat i papir og pensel for at lave deres værk.

Digitalt værk
Eleverne kan skabe et digitalt værk, hvis det giver mening på jeres skole. Hvis I har tilgængelige programmer f.eks. på skoleTube til at lave en stop-motion film eller en bog, kan disse bruges af eleverne.
Afprøve
Afprøv idéen på målgruppen
Nu har eleverne produceret deres bidrag til udstillingen. Den skal nu implementeres på skolen. I kan enten lave en samlet udstilling eller sprede værkerne ud over skolen, hvor de kan være relevante.
Lad værkerne stå i lidt tid, evt. 1-2 uger, og evaluér derefter på, hvordan de er blevet modtaget.

Metode til afprøvning: Vox pop
I deres grupper kan eleverne nu foretage en vox pop på skolen for at evaluere virkningen af deres værker. En vox pop består af korte interviews, som man foretager med tilfældige mennesker, der er relevante for ens undersøgelse.
I en vox pop kan der være én i gruppen, der optager video eller lyd og en anden, der stiller spørgsmål. Eleverne udarbejder et par spørgsmål, som de gerne vil have svar på, og så spørger de forbipasserende elever, lærere, forældre eller andre, om deres oplevelser af værket.
Formidle
Formidle, hvad I har lært
Efter værket er blevet implementeret og evalueret skal forløbet formidles til resten af klassen og eleverne skal evaluere på aktiviteten, og det de har lært. Vurdér, hvilken måde du tænker er bedst for eleverne til at videreformidle deres projekt. Her kommer et par eksempler:

Præsentation
Eleverne kan lave en præsentation i PowerPoint som opsummerer, hvad de lærte I testen. Hvad fungerede godt/mindre godt? Hvad kan forbedres (med prototypen)?

Film/videodokumentation
Eleverne kan lave en film om processen og vise den til resten af klassen. Dette kan gøres løbende som en slags videodagbog, eller eleverne kan bruge materiale fra eks. deres vox pop til at lave videoen.
Evaluering
Evaluér i klassen på aktiviteten evt. med udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvordan har det været at lave aktiviteten?
- Hvad har I lært om genanvendelse, og hvorfor det er vigtigt?
- Hvad har/har ikke været sjovt?
Indsend
Tak for jeres deltagelse i Returkampen!
Efter aktiviteten er gennemført, sendes aktivitetsresultater ind til returkampen.dk/returkampen, herved kan andre klasser blive inspireret af jeres løsninger. Når I indsender jeres resultater, modtager I automatisk et diplom for jeres deltagelse:
Spørgsmål
Du kan altid kontakte os, hvis du har spørgsmål til materialet på [email protected]