Ny pantstation i Helsingør bliver den første af sin slags i Danmark

pressemeddelelse
15. juni 2021

Den 23. juni lukker pantstationen på Prøvestenen i Helsingør, men allerede dagen efter åbner en ny type pantstation, som er den første af sin slags i Danmark og skal testes i Helsingør.

I den nye pantstation skal glasflasker i en automat for sig selv, mens plastikflasker og dåser hældes direkte i en hurtigt tællende maskine med plads til langt mere end i dag. Det gør den nye pantstation mere miljøvenlig, og samtidig kan brugerne se frem til at få pantpengene sat ind på deres betalingskort samme dag.

Med testen ønsker Dansk Retursystem, som driver pantstationerne, at se, om den nye model fra norske TOMRA, vil egne sig til det danske marked, og det er nu op til pantstationens brugere i Helsingør og omegn at teste.

”Vi ved godt, at der med enhver forandring er behov for tid til at vænne sig til det nye, men vi håber, at Helsingør tager godt imod den nye pantstation. Den gamle var slidt efter mange års massivt brug, og alternativet var at lukke den. Derfor så vi det som en god mulighed at teste den nye model, som både er driftssikker og mere miljøvenlig”, siger Marlene Holmgaard Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem.

Syv gange så meget plads
En af de markante fordele ved den nye model er, at den optæller og maser plastikflasker og dåser på stedet. Det betyder, at man får sine penge ind på sit betalingskort samme dag, og når flasker og dåser er maste, fylder de meget mindre, så det er plads til langt mere i den nye pantstation – faktisk syv gange så meget. Dermed skal den tømmes sjældnere, og det sparer både penge og CO2. Desuden slipper man for at bruge den særlige pantsæk, da man nu blot skal hælde sine dåser og plastikflasker direkte ind i maskinen, så bliver de talt op.

“Vi glæder os til at teste vores nye model i Danmark sammen med Dansk Retursystem og få en masse gode erfaringer fra brugerne. Vi er glade for at være med til at give danskerne flere muligheder for at komme af med deres pant, og det er kun positivt, når processen også bliver mere effektiv og miljøvenlig,” siger Michael Milo, der er administrerende direktør for TOMRA i Danmark.

Let at komme af med pant
Dansk Retursystem har en ambition om, at det skal være let at komme af med sin pant, også når man har store mængder, og planlægger derfor at udbygge netværket af pantstationer i hele landet, så der i 2025 er 36 pantstationer. Testen af den nye pantstation i Helsingør skal vise, hvordan en model, hvor glas skilles fra plastik og aluminium, fungerer på det danske marked.

I den første tid, efter den nye pantstation åbner den 24. juni, vil der være personale ved pantstationen til at guide. Pantstationen ligger bag Jem & Fix med indkørsel fra Klostermosevej og har åbent hver dag kl. 10-18.

Kort fortalt om den nye pantstation:

• Ingen pantsæk
  • Hæld plastflasker og dåser direkte i en sluse
  • Aflever glasflasker i en automat ved siden af
  • Pantpengene går ind på dit Pantkort eller Dankort inden for én bankdag
  • Dåser og flasker bliver mast, så der er plads til mange flere
  • En mere CO2-besparende pantstationsløsning

Om Dansk Retursystem

Hver eneste dag afleverer danskerne 4,5 millioner flasker og dåser, som Dansk Retursystem sørger for bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 178.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Om TOMRA

I 1972 udviklede TOMRA verdens første returautomat, og i dag er virksomheden markedsledende med mere end 80.000 opstillede retursystemer fordelt på over 60 markeder. På verdensplan indsamler TOMRA’s returautomater hvert år 40 milliarder drikkevareemballager til genanvendelse. De innovative maskiner, digitale løsninger og service gør det nemt for både industrien, forbrugere og detailhandlen at bidrage til en mere bæredygtig verden.

Få mere information via Ritzau
 eller kontakt vores presseansvarlige Mette Klint på telefon 30 67 13 53.